اخبار

اختصاصی بسپار/ پوشش های پودری با دمای پخت پایین

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  مصاحبه ای با دکتر رابرت دوان، معاون رئیس شرکت ChemQuest و کوین بیلر، رئیس بخش تحقیقات پوشش های پودری

در اجلاس پوشش های پودری که در لومبارد، ایلینویز، برگزار شد، پوشش های پودری قابل پخت در دمای پایین، موضوع داغ و مورد بحث بود. سخنران اصلی، دکتر رابرت دوان، از گسترش دنیای پوشش های پودری با دمای پخت پایین خبر داد و گفت و گوها در مورد فناوری پخت در دمای پایین ادامه یافت. در مصاحبه ای با دکتر دوان و هم کار ایشان، آقای کوین بیلر، از روندها، پیشرفت ها و نیرومحرک های این موضوع جدید در صنعت پوشش های پودری، سوال شد.
چرا سروصدای زیادی در مورد پوشش های پودری با دمای پخت پایین، شنیده می شود؟ آیا تقاضای موجود در بازار سبب خلق این حوزه شده است؟
در حال حاضر، حرکت به سوی استفاده از پوشش های سبز و دوست دار محیط زیست، نیرومحرک اصلی صنعت پوشش های پودری با دمای پخت پایین شده است. این پوشش ها دارای ویژگی هایی از قبیل میزان ترکیبات آلی فرار صفر، مصرف انرژی کم، راندمان انتقال پوشش بالا، پخت سریع و عملکرد با اعمال تک لایه هستند که در سایر پوشش ها مشاهده نم شود. با پیشرفت انجام شده در پوشش های پودری با دمای پخت پایین، می توان پخت را در دماهای پایین تر نیز انجام داد که در مورد کامپوزیت های حساس به گرما، زیرایندهای چوبی، فلزی و پلاستیکی کاربرد دارند.
هم چنین، رنگ های پودری با دمای پخت پایین، سبب کاهش 75 درصدی کربن در مقایسه با پوشش های آب پایه و حلال پایه مورد استفاده، می شود. اعمال تک مرحله ای و دستگاه های خودكار سبب کاهش نیروی کار انسانی و صرفه جویی در زمان و به تبع آن کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت می شود. این پوشش های پودری گزینه مناسبی برای سامانه سبز و دوست دار محیط زیست هستند.
آیا مصرف کننده تمایل به استفاده از پوشرنگ های پودری با دمای پخت بالا، به جای سامانه های پوششی مایع رایج را دارد؟
تقاضا در جهت این تغییر، رو به افزایش است. جایگزینی پوشش های پودری با دمای پخت بالا، با پوشش های پودری با دمای پخت پایین، سبب کاهش هزینه انرژی لازم جهت گرمادهی به زیرآیند و در نتیجه آن، افزایش راندمان تولید به دلیل کاهش زمان لازم جهت گرم کردن زیرآیند می گردد.
مصرف کنندگان پوشش های مایع، در تلاش برای کاهش انتشار حلال در کنار کاهش هزینه و بهبود کیفیت هستند، که تحقق این امر با تغییر پوشش به پ.شش پودری با دمای پخت پایین، امکان پذیر است.
در حال حاضر، مصرف کنندگانی که نیاز به پوششی با مقاومت بالا به رطوبت و یا یکنواخت سازی سطح زیرایند دارند، از پوشش های پودری استفاده می کنند. حتی کارخانجاتی که محدودیت فضا دارند، به سراغ پوشش های پودری با دمای پخت پایین می روند زیرا این پوشش ها نیاز به فضای کم جهت تولید دارند.
اقدامات بزرگ جهت تغییر به سمت فناوری پخت در دمای پایین، در خصوص عملکرد، منابع و یا نیازهای بازار، کدام است؟
پنج اقدام اصلی عبارتند از:
• حذف ترکیبات آلی فرار و ارائه محصول سبز
• ذخیره زمان، انرژی، نیروی کار و هزینه ها به دلیل تک مرحله ای بودن فرایند
• دوام بالا در کاربردهای فضای داخلی (سامانه دارای پیوند عرضی سبب بهبود دوام پوشش می شود)
• نیاز به فضای کم جهت تولید نهایی
• کاهش ضایعات پوششی به دلیل بهبود در راندمان انتقال پوشرنگ

کدام یک از بازارهای فرعی تحت تاثیر مزایای پوشش های پودری با دمای پخت پایین، قرار می گیرند؟
بازار پوشش های چوبی صنعتی ( با ارزش بالغ بر 10 بیلیون دلار در سال) از این تغییر سود خواهد برد. صنعت پوشش قطعات پلاستیکی خودروسازی نیز از این مزایا بهره مند خواهد شد.
اصلی ترین ملاحظاتی که باید سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فناوری پوشش های پودری در نظر بگیرند، چیست؟
پوشش های پودری با دمای پخت پایین، فناوری با تغییرات گام به گام بوده و در مراحل اولیه خود است. فناوری تولید این پوشش نیاز به سرمایه گذاری اولیه بالایی در زمینه تجهیزات دارد (از 500 هزار تا 2 میلیون دلار). هم چنین محدودیت در جهت تامین رزین وجود دارد. این در حالی است که هزینه تغییر خط تولید پوشرنگ پودری متداول به پوشرنگ پودری با دمای پخت پایین بسیار پایین است.
یکی از مسائل مهم، حمل ونقل و نگه داری این سامانه است. برخی از پوشرنگ های پودری با دمای پخت پایین نیاز به انتقال در فریزر و کنترل انبارداری و محیط اعمال هستند.

صحبت از استفاده از پوشش های پودری با دمای پخت پایین در کاربردهایی است که نمی توان در آن ها از پوشش های پودری استاندارد استفاده کرد، کدامیک امیدوارکننده و کدامیک پرخطرتر هستند؟

 

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی دانشجوي دکتري تخصصی مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 243 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا