اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پوشش پودري برای زیرآیند­های حساس به گرما

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر جنبش زیست­ محیطی جدید بیش از 50 سال است که از سال 1970 همزمان با اولین جشن روز زمین، در سراسر ایالات متحده، بحث غالب بوده ­است، که اغلب نیز از آن به عنوان آغاز انقلابی بزرگ به سمت اقدامات سالم و ایمن­تر یاد می­ شود. موضوع زندگی پاک، هر صنعتی را به گونه ای تحت تاثیر قرار می­دهد اما برای بخشی مانند پوشرنگ و پوشش­ها، هر تولید کننده­ای به این سوال فکر می­کند که” اگر این همان کاری است که ما همیشه انجام می­دهیم، آیا چیزی وجود دارد که بتواند آن را درست کند؟”

پوشش پودری یکی از راه ­حل­های پیشرو در حل این چالش صنعت است، یکی از بادوام­ترین، زیست سازگار­ترین و سفارشی­ و قابل تنظیم ­ترین پوشش­های امروزی. با این حال و با گذشت زمان، پوشش پودری دستخوش تغییر و تحول قابل توجهی در راستای محصولی شده ­است که امروز وجود دارد. اگرچه این مفهوم جدید نیست، اما نوآوری­ ها و پیشرفت ­ها از دهه 1970 آن را به خط مقدم گفتگو­های پیرامون پوشرنگ و پوشش رسانده ­است و با پیشرفت­ های اخیر در زمینه پودر برای بستر­های حساس به گرما، پیاده سازی و آموزش پوشش ­های پودری برای چوب، MDF و سایر بستر­های حساس به گرما، یکی از نوآوری­های بزرگ بعدی آمریکاست.

تاریخچه: چه کسی پوشش پودری را بوجود آورد؟

قدمت پوشش پودری به اواخر دهه 1940 برمی­ گردد زمانی­که به عنوان یک روش جدید برای تولید محصولات فلزی معرفی شد. با این­ حال روش­های اولیه به سرعت توسط دانشمند آلمانی دکتر گمر جایگزین بستر سیال شد و نهایتا در سال 1995 به بازار ایالات متحده معرفی شد. با ادامه روند تکامل خود در جنبش محیط زیستی جدید، دانشمند هلندی به نام دکتر پیتر دی­لانگ روش پوشش­های پودری الکترو استاتیک را در سال 1960 معرفی کرد که راه حلی دراز مدت و ایمن را برای پایان دادن به محصولات زائد و خطرناک محصولات پوشرنگ ارائه می ­داد. تا به امروز این فرآیند، روش جدید انتخابی برای پوشش پودری است.

این فرآیند چند مرحله ای شامل رسوب پاشش الکترواستاتیکی است که شامل متصل کردن نمونه به زمین برای اعمال پوشش پودری است که با استفاده از الکترود­های تفنگ پاشش، هوا را شارژ کرده و تمام سطح جسم را به طور یکنواحت می­پوشانند. سپس نمونه در آون با دمای مثلا 400 درجه فارنهایت پخت شده تا اطمینان حاصل شود که به یک پوشش پیوسته و بادوام تبدیل می­شود. از آنجایی­که پودر از طریق رسوب پاشش الکترواستاتیکی به سطح جسم می­نشیند، لذا پاشش بالقوه بیش از حد (پرت رنگ) کم­تری وجود دارد، که این فرآیند را نسبت به سایر کاربرد­های استاندارد پاشش پوشرنگ­ها، کارآمد­تر­ و دوستدار و سازگار محیط زیست کرده ­است. با این­حال، تا همین اواخر، صنعت پوشش نتوانسته بود پودر­هایی را ایجاد کند که در دما­های پایین­تر عمل کنند و عملکرد خوبی نیز داشته باشند.

تا اواخر دهه 1990، به دلیل گرما مورد نیاز برای پخت محصول، پوشش­ پودری تنها برای استفاده گسترده بر روی اجزای فلزی مانند لوازم خانگی و قطعات خودرو در دسترس بود. اما به راه حل ایمن­تری برای محیط زیست مورد نیاز بود و به لطف پیشرفت­های فناورانه در فرمولاسیون، کاربرد و آون، در نهایت پودر برای بستر­های حساس به گرما به عنوان پاسخ به این دغدغه معرفی شد.

در حالی­که فرآیند اعمال مشابه پودر معمولی بوده که به روش الکترواستاتیکی استفاده می­ شود، تغییر در فرمول پودر و فناوری کوره، پخت در دمای بسیار پایین­تر و تنها در عرض چند دقیقه را فراهم آورد تا پوشش پودری را به عنوان یک پوشش با دوام برای طیف گسترده و بدون محدودیت از محصولات چوبی و MDF، از مبلمان آماده مونتاژ گرفته تا قفسه­ ها و نمایشگر­ها، تبدیل ­کند.

درخواست: پودر برای بستر­های حساس به گرما چه چیزی ارائه می­ دهد؟

پوشرنگ­های مبتنی بر سرب که بطور معمول برای قرن­ها در سراسر ایالات متحده بعنوان محبوب­ترین گزینه برای مبلمان مورد استفاده قرار می­ گرفتند، اکنون با اثرات منفی بر سلامتی و محیط زیستی شناخته می­شدند، که منجر به تنظیم مقررات در سال 1978 شد. سرب به دلیل توانایی در سرعت بخشیدن زمان پخت، بیش از 50 درصد از پوشرنگ را تشکیل می­داد، قبل از اینکه مقدار استاندارد آن به ppm 9 یا 0.009 درصد محدود شود.

اگرچه وضع این مقررات در صنعت ضروری بود، اما بیش­تر پوشرنگ­های مایع که امروزه اغلب از لاتکس یا اکریلیک ساخته می­شوند و استاندارد­های سازمان ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) را نیز برآورده می­کنند، به راحتی خرد می­شوند، کند­تر خشک می­شوند و هم­چنان مقدار زیادی حلال آزاد می­کنند. در واقع طبق گفته موسسه نقشه برداران و مهندسان متخصص (ISSE) با این­که انتشار حلال در یک گالن پوشرنگ نسبت به 20 سال گذشته، 90 درصد کاهش داشته، اما پوشرنگ­های قوطی و پوشرنگ­های پاششی می­توانند ترکیبات آلی فر (VOCs) را در مدت زمان 30 روز پس از اعمال و در مواردی تا یکسال بعد آزاد کنند. تا زمانی­که نگرانی­ها برای محیط زیست و سلامت انسان در حال افزایش باشد، مردم به سمت انتخاب­های شفاف و بهتر هدایت خواهند شد، یعنی پوشش­های پودری برای بستر­های حساس به گرما.

پوشش­های پودری برای بستر­های حساس به گرما دارای پنج ویژگی شاخص است که آن را از پوشرنگ­های سنتی بویژه برای محصولات چوبی متمایز می­کند: دوستدار محیط زیست، سرعت، دوام، راندمان و قابلیت سفارشی سازی.

سازگاری با محیط زیست: پوشش­های پودری هیچ­گونه حلال یا ماده شیمیایی مضری ندارند که آن را به یکی از ایمن­ترین محصولات، برای استفاده هم کاربر نهایی و هم سازنده تبدیل کرده­است. علاوه بر این برخلاف پوشش­های مایع، پوشش پودری هیچ ترکیب آلی فراری را در محیط آزاد نمی­کند که این امر یک مزیت جدید برای صنعت چوب است که با طراحان و مصرف کنندگان آگاه از محیط زیست سروکار دارد.

سرعت: در مقایسه با پوشرنگ­های سنتی، که بسته به لاتکس یا روغنی بودن آن، خشک شدن هر لایه تا 24 ساعت و خشک شدن کامل تا 30 روز زمان می­برد، فرآیند اعمال پودر تقریبا 10 دقیقه بسته به اندازه نمونه، زمان می­برد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 245 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا