اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌های نوآورانه در بسته بندی های گرماشکل‌دهی شده

بسپار/ایران پلیمر در این مقاله، نوآوری‌های اخیر گرماشکل‌دهی (thermoforming) در حوزه ظروف نگهداری از مواد غذایی که نیاز کمتر به لایه محافظ/جاذب (padding) دارند یا به آن‌ها نیاز ندارند، تا نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات از راه دور و استفاده بیشتر از مواد بازیافتی آورده شده است.

بسته‌بندی پلاستیکی باید به‌طور قابل‌توجهی زیست‌پایداری (sustainability) را از نظر حداقل استفاده از منابع، قابلیت‌ بازیافت (recyclability) و استفاده از مواد پایه زیستی یا بازیافتی نشان دهد. گرما‌شکل‌دهی یک روش موثر برای انجام این کار است و زمانی که با نوآوری‌های دیگر ترکیب شود، می‌تواند طرح‌های بسته‌بندی نوآورانه ایجاد کند.

شرکت Waddington Europe اخیرا ظروف گرماشکل‌دهی‌شده‌ی قابل بازیافت را برای دو کاربرد مختلف در صنایع غذایی تولید کرده ‌است. این شرکت به‌تازگی ظرفی برای محصولاتی هم‌چون گوشت، ماهی و طیور معرفی کرده ‌است. این ظرف، به نام Piranha، با استفاده از یک سِری از دندانه‌های برجسته که در اطراف لبه آب‌‌بندی قرار دارند، آب‌‌بند شده ‌است. این دندانه‌ها جایگزین لایه پلی‌اتیلن یا چسب می‌شود که معمولا برای آب‌‌بندی سرپوش (lid) در فناوری بسته‌بندی جو اصلاح‌شده یا به اختصار MAP استفاده می‌شود. (فناوری بسته‌بندی جو اصلاح‌شده با کاهش تماس مواد غذایی تازه با اکسیژن، از آن‌ها محافظت می‌‌کند، مترجم). دندانه‌های برجسته یکپارچگی آب‌‌بندی ظروف Piranha را حفظ می‌کند؛ حتی اگر لبه ظرف توسط چربی حیوانی آلوده شود که می‌تواند در بستن بسته‌بندی به روش سنتی برای گوشت، ماهی و طیور اختلال ایجاد کند.

در ظروف Piranha، آلوده‌کننده‌های چرب به درون کانال‌های بین دندانه‌های برجسته رانده می‌شود و قسمت‌های بالایی (قله‌ها) (peaks) را پاک و تمیز نگه می‌دارند تا با صفحه رویی (top web) پلی‌‌اتیلن ترفتالات (PET) تماس پیدا کنند. تحت همان دماهای آب‌‌بندی و مدت توقف (dwell time)، صفحه رویی به قسمت‌های بالایی می‌چسبد و به‌رغم حضور آلاینده‌ها، آب‌‌بندی ایجاد می‌کند. در طول آزمایش‌های خط پرکن ظروف Piranha، مشکل پارگی آب‌‌بندها (burst seals) به دلیل آلودگی چربی در آب‌‌بندی rPET تک مواد (mono-rPET) تقریبا به صفر رسید (تک مواد محصولی است که فقط از یک نوع ماده تشکیل شده باشد. از آن‌‌جایی که این مواد فقط از یک ماده تشکیل شده‌اند، بازیافت تک مواد معمولا راحت‌تر از محصولات ساخته‌شده از مواد مختلف است، مترجم). به‌‌علاوه، به خاطر بسته‌بندی تک‌ موادی می‌توان آن را به طور کامل بازیافت کرد. ظروف Piranha را نیز می‌توان ۱۰۰ درصد از مواد PET بازیافتی (‏rPET) ‏ساخت. ظروف Piranha شرکت را قادر ساخته است تا استفاده از موادِ بازیافتی را بهینه کند و محصولی را تولید کند که به راحتی قابل بازیافت به rPET گونه مورد استفاده در مواد غذایی باشد.

علاوه‌بر این، این شرکت نوعی سبد (punnet) با استفاده از فناوری بالشتک هوا Monoair (Monoair cushion technology) را برای محافظت از میوه‌های بدون پوست سخت یا هسته درشت (میوه‌های نرم) معرفی کرده ‌است (این نوع سبد، جعبه یا سبد مربعی کوچکی برای جمع‌آوری، حمل و نقل و فروش میوه‌ها و سبزیجات است، معمولا برای توت‌های کوچکی استفاده می‌شود که در معرض ضرب‌‌دیدن، خراب‌شدن و له‌شدن هستند و بنابراین بهتر است در ظروف کوچکِ سفت و سخت نگهداری شوند، مترجم).

به طور معمول، بخش زیرین این نوع سبد به یک لایه اضافی حباب‌دار نیاز دارند که با چسب برای محافظت از میوه‌های نرم در برابر ضرب‌‌دیدن یا فاسد‌شدن در حین حمل و نقل چسبانده شود. با این‌حال، این لایه باید قبل از بازیافت حذف شود. درحال حاضر، فناوری بالشتک هوای Monoair در بخش زیرین این نوع سبد PET به‌‌کار رفته است، که نیاز به یک لایه حباب‌‌دار (bubble pad) جداگانه را از بین می‌برد. شرکت، سبد‌ها را بازطراحی و ارزیابی کرده است، بنابراین آن‌ها اکنون ۳۰ درصد کم‌تر از گذشته پلاستیک دارند درحالی‌که انسجام ساختاری خود را حفظ می‌کنند.

 

نصب و راه‌اندازی در مصر
شرکت سوئیسی WM Thermoforming، به تازگی دو دستگاه گرماشکل‌دهی را با استفاده از فناوری راه‌اندازی و آزمایش از راه دور برای مشتری در مصر نصب کرده ‌است. در آغاز سال ۲۰۲۰، در طول اولین موج همه‌گیری Covid 19، این شرکت اولین سفارش خود را از یک مشتری مصری برای دستگاه 780HP FC دریافت کرد. به دلیل محدودیت‌های سفر، فرستادن یک فن‌ورز به مصر برای نصب و راه‌اندازی دستگاه ممکن نبود. اما شرکت موفق شد با پشتیبانی از آموزش‌های ویدیویی عملیات نصب از راه دور را انجام دهد. این آموزش‌ها و کمک‌های ویدیویی از راه دور، به مشتری در نصب و راه‌اندازی دستگاه بدون حضور فیزیکی یک فن‌ورز از طرف شرکت کمک کرد. سفارش برای دستگاه دوم گرماشکل‌دهی از سِری FC 780E چند روز بعد از آن رسید. سپس این دستگاه در پایان آگوست ۲۰۲۱ تحویل داده شد.

 

کارِ سریع
شرکت آمریکایی Plastic Ingenuity، یک محصول گرماشکل‌دهی سفارشی برای Kyocera، به منظور بسته‌بندی خط تلفن‌‌های همراه Cadence خود برای Verizon، ساخته ‌است. بسته‌بندی گوشی باید ظرف چهار هفته تحویل داده می‌شد تا اطمینان حاصل شود که Verizon در میان خرده‌فروشان برتر مانند Walmart و BestBuy جایگاهی کسب کرده است.

برگردان: مهندس شیرین عابدی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 253 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا