اخبار

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌‌ها در حوزه مواد پلیمری پزشکی

بسپار/ ایران پلیمر پیشرفت‌‌ در مواد پزشکی و کاربرد‌‌های آن‌‌ها، شامل بسته‌‌بندی‌‌های با سدگری زیاد، پوشش‌‌ها و محافظ‌‌های صورت ضدمیکروبی و چندین گونه‌‌ی بهبود‌‌یافته که کارایی را بالا می‌‌برند، می‌‌باشد. در این مقاله، پیشرفت‌‌ها در این حوزه آورده شده است.

———————–

استاندارد‌‌های تولید برای مواد پزشکی معمولا بیشتر از دیگر صنایع ازجمله صنایع غذایی است. برخلاف چالش‌‌های توسعه‌‌ی مواد جدید در این بخش، تامین‌‌کنندگان به یافتن راه‌‌های جدید برای رفع نیاز‌‌های شرکت‌‌های پزشکی ادامه می‌‌دهند. شرکت Constantia Flexibles می‌‌گوید که بسته‌‌بندی‌‌های منعطف آن‌‌ها تحت عناوین Perpetua و Perpetua Alta، سدگری زیادی برای نگهداری ایمن محتویات فراهم می‌‌کند. هم‌‌چنین به گفته‌‌ی این شرکت ازآن‌‌جایی که آن‌‌ها از یک نوع ماده تشکیل شده‌‌اند (همگی پلی‌‌پروپیلن هستند)، راحت‌‌تر بازیافت می‌‌شوند. سال 2022 شرکت  Constantia این تکینه¬‌ها (sachets) را در نمایشگاه بین‌‌المللی بسته‌‌بندی در شیکاگو نمایش داد.

شرکت Constantia Flexibles می‌‌گوید، در مرکز تحقیق و توسعه‌‌شان اهمیت برابری برای سلامت و زیست‌‌پایداری (sustainability) محصولات بسته‌‌بندی‌‌شان در نظر گرفتند و تنها بسته‌‌بندی‌‌هایی مناسب به کارگیری در آینده هستند که هر دو استاندارد آن‌‌ها را دارا باشد. در محصولات Perpetua و Perpetua Alta، آن‌‌ها کارایی و زیست‌‌پایداری را ترکیب کردند. 

Perpetua، محصول را در برابر اکسیژن و بخار آب و نور محافظت می‌‌کند که برای موثر باقی‌‌ماندن دارو‌‌ها ضروری است. علاوه‌‌بر این، Perpetua گواهی‌‌نامه‌‌ی Cyclos-HTP را کسب کرده است که به موجب آن، بسته به مشخصات ویژه‌‌ی ماده، این بسته‌‌بندی 96-90 درصد قابلیت بازیافت دارد. به گفته‌‌ی شرکتConstantia ، محصول Perpetua Alta مقاومت شیمیایی عالی در مقابل محصولات دارویی دارد در نتیجه می‌‌تواند برای محصولات مورد تقاضای بیشتری از جمله دارو‌‌ها و همین‌‌طور مواد غذایی استفاده شود. درمقایسه با چندلایه‌‌های رایج، این بسته‌‌بندی با بازده ‌‌بالاتر، سبک‌‌تر است و محافظت بهینه‌‌ای فراهم می‌‌کند. نمونه‌‌ای از محصولات بسته‌‌بندی Perpetua Alta در شکل 1 نشان داده شده است. هم‌‌چنین شرکت Constantia در بسته‌‌بندی‌‌های غیرتقلبی سرمایه‌‌گذاری می‌‌کند- زیرا تا 30 درصد از داروهای جهان تقلبی هستند. بسیاری از خطوط تولید Constantia با ویژگی‌‌های ضد‌‌جعل در دسترس هستند.

 

شکل 1: محصول Perpetua Alta شرکت Constantia خاصیت سدگری زیادی برای محافظت مواد دارویی دارد.

پوشش‌‌های صورت ضدمیکروبی

یک پروژه‌‌ی همکاری تحقیقاتی اسپانیایی، پوشش‌‌ها و محافظ‌‌های صورتی ساخته است که خواص ضدمیکروبی به منظور جلوگیری از عفونت‌‌های ویروسی و باکتریایی دارند. این پروژه Dotmask نام دارد و به دنبال پوشش‌‌های جدید و پلاستیک‌‌های به دست آمده از عصاره‌‌های گیاهی می‌‌باشند که کارایی تجهیزات و وسایل محافظت شخصی (PPE) را بهبود می‌‌بخشد. این نوآوری با همکاری شرکت شیمیایی Lamberti حاصل شده است. همکاران این پروژه شرکت Aimplas، موسسه‌‌ی تحقیقاتی پزشکی La Fe Hospital، شرکت زیست فناوری ADM Biopolis و شرکت Airnatech، تولیدکننده‌‌ی پوشش صورت، هستند.

این مواد به منظور کاهش عفونت ناشی از عوامل بیماری‌‌زا (pathogen) توسعه یافته است که به صورت مکرر توسط هوا منتقل می‌‌شود. ویروس‌‌ها و باکتری‌‌ها می‌‌توانند به ویژه در محیط‌‌های بیمارستانی که ممکن است نسبت به دارو‌‌ها مقاوم شوند، خطرناک باشند. 

پوشش‌‌های موجود معمولا از افزودنی‌‌های با پایه‌‌ی فلزی و غیرآلی استفاده می‌‌کنند. اگرچه آن‌‌ها معایبی از جمله تمایل به زنگ زدن در برخی از محیط‌‌ها و امکان آزاد‌‌سازی یون‌‌های فعال با امکان ایجاد سمیت دارند. ترکیبات با منشاء گیاهی می‌‌توانند بر این مشکلات غلبه کنند. پروژه‌‌ی Dotmask موادی برپایه‌‌ی ترکیبات فنولی با منشاء زیستی با فعالیت ضدمیکروبی قوی، برای افزودن به وسایل محافظت شخصی PPE)) تولید می‌‌کند. این پوشش‌‌ها به ورق‌‌های پلاستیک که برای ساخت پوشش‌‌های محافظ صورت استفاده می‌‌شوند، اعمال می‌‌شود. 

شرکت‌‌های Lamberti و ADM ظرفیت ضدمیکروبی افزودنی‌‌ها را ارزیابی می‌‌کنند، شرکت Aimplas مواد پلاستیکی ضدمیکروبی جدیدی تولید می‌‌کند و شرکت Airnatech از افزودنی‌‌های جدید برای پوشش‌‌های صورتی که در La Fe Hospital آزمایش خواهند شد، استفاده می‌‌کند.

ورق‌‌های پزشکی

دو شرکت Eastman و Exolon برای رانشگری ورق‌‌های توپر برای مصرف پزشکی شروع به همکاری کردند. ورق‌‌های توپر Vivak Med شرکت Exolon برای بسته‌‌بندی سخت تجهیزات پزشکی با استفاده از هم‌‌بسپارپلی‌‌استر پزشکی با نام Eastar 6763، رانشگری شده است و در شکل 2 نمونه‌‌ای از این محصول نشان داده شده است. این ورق در ضخامت‌‌های 6/0 تا 8 میلی‌‌متر در دسترس است. Eastar 6763 برای ده‌‌ها سال است که برای کاربرد در بسته‌‌بندی سخت تجهیزات پزشکی استاندارد است. 

 

شکل 2: ورق توپر Vivak Med شرکت Exolon از هم‌‌بسپار پلی‌‌استر پزشکی Eastar 6763  شرکت Eastman ساخته شده است.

به گفته‌‌ی شرکت Exolon، با روبه رو شدن با افزایش تقاضا برای ورق‌‌های توپر گرمانرم، Vivak Med الزامات کلاس VI استاندارد زیست‌‌سازگاری ISO 10993/USP را دریافت کرده است و صنعت بسته‌‌بندی تجهیزات پزشکی به ورق‌‌های ضخیم‌‌تر و پهن‌‌تر دست یافته است. مواد گونه پزشکی شرکت Eastman مزایایی از جمله کاهش مصرف مواد و رهایی از اجزای نگران‌‌کننده در مقایسه با دیگر مواد پرضرری هم‌‌چون پلی‌‌استایرن دارد.

در نمایشگاه K سال 2022، شرکت Exolon طیف کامل مواد پزشکی خود از جمله Exolon Med، Vivak Med و Inspria Med را عرضه کرد. همه‌‌ی محصولات حاوی 100 درصد مواد نو بودند که الزامات استاندارد ISO 10993 برای ارزیابی زیستی تجهیزات پزشکی را دارا می‌‌باشند. ورق‌‌ها براساس الزامات شیوه‌‌های تولید خوب (good manufacturing practices (GMP)) تولید شده‌‌اند و برای تولید طیف گستره‌‌ای از تجهیزات پزشکی شامل پین‌‌های (splints) دندانی، بسته‌‌بندی‌‌های پزشکی صلب، ظروف و سینی‌‌های نگهدارنده‌‌ی تجهیزات پزشکی استفاده می‌‌شوند.

فیلم‌‌های لاستیکی

برگردان: مهندس مهسا امیرشاهرخی

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 256 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا