اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌‌ها در حوزه پلی‌‌لاکتیک ‌‌اسید

بسپار/ایران پلیمر  توسعه و پیشرفت در آمیخته‌‌سازی (blending) و افزودنی‌‌ها می‌‌تواند نتیجه در آمیزه‌‌های پلاستیک‌‌های زیستی داشته باشد که بهتر با کارایی و فرایند‌‌ جایگزین‌‌های قدیمی، تطابق و هماهنگی دارند. در این مقاله این پیشرفت‌‌ها گزارش شده است.
——————–
پلی‌‌لاکتیک ‌‌اسید (PLA)، اغلب به طور گسترده به عنوان پلاستیک‌‌های زیست‌‌تخریب‌‌پذیر ساخته شده از منابع تجدید‌‌پذیر شناخته شده‌‌است. اما در طول زمان می‌‌شود گفت که رشد مصرف این بسپار، افتی نسبت به انتظارات داشته است. به ویژه، این را می‌‌توان به حساب مقاومت بسیاری از بازار‌‌ها برای امتحان یک چیز جدید گذاشت، اما مهم‌‌ترین نقش را وجود نواقص در خواص و فرایند‌‌پذیری PLA بازی می‌‌کند. اگرچه، این روند به علت رشد و پیشرفت راه‌‌های بهبود مواد از طریق آمیزه‌‌سازی با افزودنی‌‌های جدید و هم‌‌چنین دیگر بسپار‌‌های زیستی از جمله پلی‌‌هیدروکسی‌‌ آلکانوات (PHA)، به آهستگی در حال تغییر است. در ماه می سال 2022، شرکت NatureWorks، تولیدکننده باسابقه‌‌ی PLA، قراردادی با شرکتCJ Bio به عنوان بخشی از یک شرکت بزرگ مواد غذایی کره‌‌ای و یک تولیدکننده پیشرو در زمینه‌‌ی PHA، امضا کرد که یک همسویی راهبردی بین دو سازمان ایجاد می‌‌کند. در همین زمان، هر دو شرکت اعلام کردند که نسبت به یک توافق‌‌نامه‌‌ی همکاری بزرگ (Master Collaboration Agreement (MCA)) با یکدیگر همکاری می‌‌کنند.
این توافق‌‌نامه‌‌ی همکاری بزرگ (MCA) دو شرکت نشان خواهد داد که برای توسعه‌‌ی راه‌‌کار‌‌های مواد زیست‌‌پایدار (sustainable) برپایه‌‌ی بسپار‌‌های زیست‌‌تخریب‌‌پذیر دریایی PHAct شرکت CJ Bio و فناوری مواد زیستی Ingeo شرکت NatureWorks، کار می‌‌کنند. این دو شرکتِ همکار می‌‌گویند هدف از این توافق، توسعه و گسترش بسپار‌‌های زیستی با کارایی عالی هستند که جایگزین پلاستیک‌‌های با منشاء فسیلی در گستره‌‌ی کاربرد‌‌هایی از بسته‌‌بندی مواد غذایی قابل تبدیل به پسماند پوسیدنی و ظروف حمل و نگهداری غذا گرفته تا مراقبت‌‌های بهداشتی و شخصی و فراتر از آن خواهند بود.
هدف NatureWorks و CJ، ترکیب تجربه و سکوهای فناوری خود، برای ارائه‌‌ی محصولات نسل جدید است. توسعه و همکاری اولیه هنگام استفاده از PHA اَریخت (amorphous) منحصر به فرد شرکت CJ Bio در ترکیب با بسپار زیستی Ingeo نتایج بسیار امیدوارکننده‌‌ای را نشان می‌‌دهد.
شرکت CJ Bio با 13 کارخانه تولیدی در سراسر جهان، پیشروترین تامین کننده محصولات زیستی مبتنی بر تخمیر (fermentation، فرایندی که در آن دگرگشت ترکیبات آلی به ترکیبات ساده‌تر را ریزاندامگان‌ها به‌صورت بی‌هوازی انجام می‌دهند، مترجم) برای تغذیه حیوانات، تغذیه انسان و مواد زیستی است. جدای ارتباط همکاری با شرکت Natureworks، اخیرا شرکت CJ Bio تولید مقیاس تجاری PHA خود را به دنبال افتتاح یک مرکز تولید جدید در اندونزی اعلام کرد.
شرکت CJ Bio مدعی است که تنها تولید‌‌کننده‌‌ی PHA اَریخت (aPHA) در جهان است. اولین محصول جدید این شرکت تحت نام تجاری PHAct که در ماه می 2022 معرفی شد، PHAct A1000P است.
PHA اَریخت، گونه‌‌ی نرم‌‌تر و لاستیکی‌‌تر PHA است که اساسا مشخصات عملکردی متفاوتی از انواع بلوری و نیمه‌‌بلوری دارد و دارای گواهی زیست‌‌تخریب‌‌پذیر در میان پوسال (compost، پسماندهای آلی تجزیه‌شده و نسبتا پایدار حاصل فرایند پوسش، مترجم) صنعتی، خاک (شرایط محیطی) و محیط‌‌های دریایی است. گفته شده است که PLA اصلاح شده با PHA اَریخت، منجر به بهبود خواص مکانیکی هم‌‌چون چقرمگی، ضربه‌‌پذیری (ductility) در عین حفظ شفافیت می‌‌شود. هم‌‌چنین PHA اَریخت امکان تنظیم‌‌پذیری زیست‌‌تخریب‌‌پذیری PLA را فراهم می‌‌کند و این می‌‌تواند امکان ساخت محصول قابل‌‌تبدیل به پسماند پوسیدنی خانگی را فراهم کند. در جدول 1 برخی از خواص فیزیکی انواع PHA بلوری، نیمه‌‌بلوری و اَریخت نشان داده شده است. شرکت CJ Biomaterials می‌‌گوید این شرکت مشتاقانه در انتظار کار با تولید‌‌کنندگان بسپار‌های پلاستیکی، آمیزه‌‌کار‌‌ها و صاحبان نام‌‌های تجاری در بخش‌‌های مختلف برای به‌‌کارگیری این فناوری می‌‌باشد.

برگردان: مهندس مهسا‌‌ امیرشاهرخی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 253 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا