اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌‌ها در ساخت مخلوط‌‌کن

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر سازندگان تجهیزات اختلاط به دنبال کاهش زمان توقف هستند، در حالی که فناوری با هدف افزایش اختلاط توزیعی در حال توسعه است. در این مقاله، پیشرفت‌‌ها در حوزه تجهیزات اختلاط آورده شده است.

اختلاط در بسیاری از کاربردها برای تولید آمیزه و مستربچ کلیدی است، بنابراین مخلوط‌‌کن‌‌های مخزن‌‌دار (container mixers)، مخلوط‌‌کن‌‌های با شدت زیاد، مخلوط‌‌کن‌‌های پیوسته و حتی مخلوط‌‌کن‌‌های ایستا (یک دستگاه مهندسی دقیق برای اختلاط مداوم مواد سیال، بدون اجزای متحرک است، مترجم)، قطعات مهم تجهیزات هستند. در حالی که عملکرد اختلاط اولیه به نسبت ثابت باقی مانده است، تامین‌‌کنندگان تجهیزات، تمیزی و بهره‌‌وری را بهبود می‌بخشند، ضمن این‌‌که افزودن حسگرها و سامانه‌های کنترلی مختلف با هدف قادر ساختن تعمیر و نگهداری پیش‌گویانه و نظارت از راه دور (حرکتی برای پاسخ به دنیاگیری کرونا) است.
ابتدا با نگاهی به جنبه تجاری کسب و کار اختلاط، شرکت آلمانیZeppelin Systems ، شرکت MTI Mischtechnik را در ژانویه 2021 خریداری کرد و خطوط گرمایش، سرمایش و مخلوط‌‌کن‌‌های Henschel Mixers و MTI Mixers را برای فراورش پلاستیک گرد هم آورد (شکل 1). طبق گفته Zeppelin، این دو شرکت تا حد زیادی به بازارهای متفاوتی از نظر جغرافیایی و فناوری خدمات داده بودند، اما اکنون می‌توانند از هم‌‌افزایی در تحقیق و توسعه بهره‌‌مند شوند. هم‌‌چنین این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای راه‌‌اندازی انبار قطعات یدکی در آمریکا است تا امکان عرضه مستقیم قطعات یدکی در آن‌‌جا را در عرض 24 ساعت فراهم کند.

از نظر فناوری، مدیر فروش شرکتZeppelin به ویژگی‌های مخلوط‌‌کن مخزن‌‌دار CMQ اشاره کرد که برای رفع نیازهای کلیدی عملیات آمیخته‌‌سازی مستربچ‌ها و آمیزه‌‌های پلاستیکی، از جمله بهره‌‌وری و تمیز کردن سریع طراحی شده است (شکل 2).

شکل 1: مخلوط‌‌کن سرمایش گرمایش Flex-Line از MTI، بخش جدید Zeppelin Systems.

 

شکل 2: مخلوط‌‌کن مخزن‌‌دار آسان تمیزسونده از شرکت Zeppelin.

این مخلوط‌کن ثبت‌شده، استحکام رنگ زیاد را از طریق پراکنش عالی با استفاده از بازوی اختلاط هوابُر (airfoil، نام شکل ویژه‌ای است که مقطع بال هواپیما یا برخی از تیغه‌های صنعتی مثل ملخ‌ها و پروانه‌ها دارند، مترجم) با بالک‌هایی (winglets) برای همگن‌سازی سریع و موثر تضمین می‌کند.
ترکیب سَری اختلاط صفحه تخت و ابزار اختلاط هوابُر با لقی زیاد از کف و دیواره، زمان تمیز کردن را تا 80 درصد در مقایسه با مخلوط‌‌کن‌‌های مخزن‌‌دار معمول کاهش می‌دهد. کاربر می‌تواند به راحتی به تمام قسمت‌های مخلوط‌‌کن دسترسی داشته باشد، بدون این‌‌که مجبور باشد اتصالات و ابزار را جدا کند. علاوه بر این، مخزن‌‌های مختلف را می‌توان برای اندازه‌های مختلف پیمانه (بچ) استفاده کرد.

تعمیر و نگهداری پیش‌‌گویانه نیز یک حوزه توسعه است. توانایی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری می‌تواند خرابی‌های ناگهانی را حذف کند و به کاهش زمان توقف و بهبود بهره‌وری کمک کند. مخلوط‌‌کن‌‌های Zepplin از حسگرهای شتابی در یاتاقان‌ها استفاده می‌کنند که می‌توانند برای ایجاد یک علامت هشدار اولیه از تعمیر و نگهداری محتمل، مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، حسگرهای قرار گرفته در آب‌‌بندهای شفت پاک شده با هوا (air-flushed)، حجم هوا را نظارت می‌کنند و در صورت نیاز به تعویض حلقه‌های آب‌بند به کاربران هشدار می‌دهند.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 247 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه 1402 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا