اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌‌ها در صنعت تولید کابل

بسپار/ایران پلیمر تولیدکنندگان بسپار و افزودنی‌‌ها در حال توسعه گونه‌‌های جدیدی هستند که کاهش هزینه و بهبود کیفیت محصول را برای تولیدکنندگان کابل امکان‌‌پذیر می‌‌سازد. تامین‌‌کنندگان شبکه برق، به عنوان ارائه‌دهندگان زیرساخت‌های حیاتی شاید کمی محافظه کار باشند؛ اما آن‌‌ها مطمئنا پذیرای ایده‌های جدید و نیازمند گسترش و تعادل مجدد شبکه‌ها برای تطبیق مکان‌های در حال تغییر تولید انرژی و تقاضای کاربران، با تمرکز بر هزینه، قابلیت اطمینان و عملکرد سامانه‌های کابلی و هم‌‌چنین بهبود زیست‌‌پایداری می‌‌باشند. این مقاله نگاهی به برخی از آخرین نوآوری‌‌های آمیزه و افزودنی برای تولید سیم و کابل دارد.

 

گروه بین‌المللی آمیزه‌‌سازی بسپاری Hexpol مجموعه‌ای از مواد جامع را برای بازار رو به رشد کابل تولید کرده که لاستیک‌‌های گرماسخت و هم‌‌چنین گونه‌‌های تاخیرانداز شعله فاقد هالوژن (HFFR) و لاسیک‌‌های گرمانرم (TPE)، اتیلن وینیل استات (EVA) و گرمانرم‌‌های ولکانش یافته (TPV) و مستربچ‌های رنگی و افزودنی را پوشش می‌دهد.
به گفته رئیس شعبه اروپا و آسیا شرکتHexpol ، این شرکت به ویژه در بخش انرژی‌‌های تجدیدپذیر فرصت‌‌های بزرگی را می‌‌بیند. آمیزه‌‌های این شرکت در حوزه کابل را می‌توان در کاربردهای خورشیدی، پارک‌های بادی و دیگر تولیدات برق غیرمتمرکز با شبکه‌های کابلی در خشکی، فراساحلی یا زیر آب یافت. آن‌‌ها در برابر شرایط سخت در فضای باز بسیار مقاوم هستند و می‌‌توان از آن‌‌ها برای نصب‌‌های انعطاف‌‌پذیر یا دائمی استفاده کرد.
این شرکت اخیرا با خرید شرکت اسپانیایی Vicom، توانایی‌های خود را در زمینه آمیزه‌‌های گرماسخت HFFR مورد مصرف در حوزه کابل تقویت کرده است. شرکت Vicom در سال 2021 با ظرفیت حدود 30000 تن در سال خریداری شده و در آمیزه‌‌های پلی‌‌الفین HFFR و LSHF (ترکیبات فاقد هالوژن که به هنگام سوختن، دود و گاز کلرید هیدروژن کمتر از نیم درصد منتشر می‌‌کنند، مترجم) تخصص دارد.
هم‌‌چنین شرکت Hexpol روشی را برای محاسبه ردپای کربن (PCF) محصولات خود ایجاد کرده تا نیازهای رو به رشد مشتریان برای زیست‌‌پایداری را برآورده کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که یک گونه LSHF جدید از سِری کابل‌‌های Dryflex شرکت، 24 درصد کاهش نشر CO2 به ازای هر کیلوگرم ماده در مقایسه با استاندارد فراهم می‌‌کند. این گونه برای کاربردهای عایق کابل و روکش مناسب است.
فناوری PEX سطوح بالایی از عملکرد را برای کاربردهای کابل فراهم نموده، اما از نظر بازیافت چالش‌‌هایی را ایجاد می‌‌کند. شرکت Borealis برای غلبه بر این مشکل از طریق استفاده از فرایند بازیافت شیمیایی تف‌‌کافت (pyrolysis) Borcycle C خود تلاش کرده است. به گفته این شرکت پلی‌‌الفین‌های شبکه‌‌ای مانند XLPE و PEX را می‌توان برای تولید گونه‌‌های پلی‌اتیلن با کارایی عالی برای استفاده در کاربردهای سیم و کابل با استفاده از فناوری تف‌‌کافت شرکت، به مواد اولیه بازیافت کرد. همه پلی‌‌الفین‌‌های Borcycle C دارای گواهی‌‌نامه ISCC PLUS با استفاده از روش تعادل جرم هستند.
هم‌‌چنین شرکت Borealis به دنبال گسترش گونه‌‌های کابل‌‌های بازیافت شده به روش مکانیکی خود است (شکل 1). گونه‌‌های Borcycle M تا 50 درصد حاوی ضایعات پلاستیکی بازیافتی هستند. اولین محصول معرفی شده Borcycle M ME7153SY است که یک آمیزه طبیعی فرمول‌‌بندی شده برای پوشش MDPE (پلی‌‌اتیلن میان چگالی) برای کاربردهای ولتاژ کم و متوسط است. به گفته شرکت Borealis، این گونه رنگ‌‌پذیری آسان و قابلیت فراورش خوب و صافی سطح محصول نهایی را فراهم می‌‌کند. ویژگی‌‌های دیگر عبارتند از مقاومت خوب در برابر ترک خوردگی تنش محیطی (ESCR)، مقاومت در برابر پرتوهای فرابنفش و تراوایی کم آب.

برگردان: شبنم عزالدین
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 256 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا