اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌‌های چاپ سه‌‌بعدی، بازار کلان را هدف قرار داده است

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر تولید سفارشی در حجم زیاد برای فرایندهای چاپ سه‌‌‌‌بعدی در حال ظهور است و پیشرفت‌‌های جدید در آمیزه‌‌ها نقش اساسی را ایفا می‌‌کند. در این مقاله، پیشرفت‌‌های اخیر در چاپ سه‌‌‌‌بعدی آورده شده است.

انواع آمیزه‌‌های مناسب برای چاپ سه‌‌بعدی یا ساخت افزایشی (اصطلاحی که در صنعت برای چاپ سه‌‌بعدی استفاده می‌‌شود، مترجم)، به رشد خود ادامه داده و فرمول‌‌بندی‌‌ها با در نظر گرفتن فرایندهای محصولات چاپ سه‌‌بعدی خاص به‌‌طور فزاینده‌‌ای در حال توسعه هستند. بسیاری از تولیدکنندگان آمیزه‌‌ در حال همکاری با تامین‌‌کنندگان متخصص مواد چاپ سه‌‌بعدی و سازندگان ماشین‌‌آلات هستند تا عملکرد و فرایند مواد جدید را بهینه کنند. بخش عمده‌‌ای از این برنامه‌‌ی توسعه، برای جابه‌‌جایی فناوری‌‌های ساخت چاپ سه‌‌بعدی به سطح بعدی، حمایت از حرکت از فضای نمونه‌‌سازی اولیه به سمت تولید محصولات تک تولیدی (one-off) و سفارشی و درنهایت به سمت تولید طراحی شده در حجم زیاد در نظر گرفته شده است.
برای مثال، اخیرا شرکت LyondellBasell، انواع آمیزه‌‌های پلی‌‌پروپیلن (PP) با نام Beon 3D را که برای تولید اشیای پیچیده چاپ شده سه‌‌بعدی با کیفیت عالی در یک مرحله است، معرفی کرده است. شرکت گفته است که مواد Beon 3D برای تسریع پذیرش ساخت افزایشی در بازارهایی مانند حمل و نقل، کالاهای صنعتی و مصرفی، ساختمان و ساخت و ساز در نظر گرفته شده‌‌اند.
در حالی که فناوری‌‌های چاپ سه‌‌بعدی معمولا مرتبط با تولید محصولات تک جزئی است، این فناوری هم‌‌چنین برای ساخت سفارشی در مقیاس بزرگ مناسب است. با این حال، انتخاب بسپار به خاطر چالش‌‌های فرایندی محدود شده است. برای مثال، آمیزه‌‌های PP به خاطر خواص مکانیکی خوب، مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر خراش، سبک‌‌وزنی و هم‌‌چنین بهره‌‌وری منابع، ماده‌‌ی منتخب بسیاری از قطعات صنعتی تولید شده است. اما PP به راحتی در فرایندهای چاپ سه‌‌بعدی بر پایه‌‌ی رانشگری (Extrusion) مانند برهم‌‌نهی هم‌‌جوش (Fused Deposition Modeling- FDM) و ساخت رشته هم‌‌جوش (Fused Filament Fabrication- FFF) فرایند نمی‌‌شود.
طبق گفته‌‌ی مدیر بازاریابی شرکت LyondellBasell، چالش‌‌های کلیدی در چاپ سه‌‌بعدی بر پایه‌‌ی رانشگری پلی‌‌اتیلن رایج معمولا تاب‌‌خوردگی در قطعه و برای پلی‌‌پروپیلن مشکلات چسبندگی روی زیرلایه‌‌های (substrates) چاپی رایج است. انواع مواد Beon 3D به طور خاص به منظور غلبه بر این چالش‌‌ها در چاپ سه‌‌بعدی طراحی شده‌‌اند. بنابراین شرکت به مشتریان صنعتی راه‌‌حل‌‌هایی برای چاپ سه‌‌بعدی پلی‌‌پروپیلن ارایه داده است که ساخت سریع، دقیق و قابل اعتماد را در بیشترین مقدار فراهم می‌‌سازد.
سبد محصولات Beon 3D در حال حاضر روی فنون ساخت افزایشی رانشگری که در آن از مواد رشته‌‌ای استفاده می‌‌شود تمرکز کرده است. مواد این شرکت به طور خاص طراحی شده‌‌اند تا با تمام چاپگرهای رایج فرایند شوند و هم‌‌چنین مقیاس‌‌گذاری قابل اطمینانی را برای مشتریان فراهم می‌‌کند.
چاپ سه‌‌بعدی بر پایه‌‌ی رانشگری یک فناوری قدرت‌‌مند و از لحاظ هزینه‌‌ای رقابتی است که امکان استفاده از بسپارهای متنوع و به خصوص آمیزه‌‌های بسپاری را برای تولید قطعات چندرنگی و چندماده‌‌ای در یک فرایند تک مرحله‌‌ی فراهم می‌‌کند. علاوه بر این، چاپ سه‌‌بعدی بر پایه‌‌ی رانشگری به طور انحصاری در تولید قطعات سفارشی در دامنه‌‌ی وسیع ابعادی و به هر مقداری، انعطاف‌‌پذیر است. در نتیجه، مکمل فنون فرایندی رایج بوده و یکپارچگی فرایندی مناسبی برای تولید انبوه فراهم می‌‌کند.
شرکت LyondellBasell ادعا می‌‌کند که محصولات Beon 3D سرعت، دقت و فراورشی مطمئن را حتی در حجم‌‌های زیاد فراهم می‌‌سازد. محصولات Beon 3D دارای مقاومت دمایی و شیمیایی بوده و قطعات بادوام با چگالی کم می‌‌سازد. طبق گفته‌‌ی شرکت، به خاطر داشتن تخصص در بازارهای صنعتی گوناگونی اعم از حمل و نقل، الکتریکی و الکترونیک و هم‌‌چنین ساختمان و ساخت و ساز، شرکت قادر است تا سبد محصولات Beon 3D را برای مشتریان با راه‌‌‌‌حل‌‌های چاپ سه‌‌بعدی بهینه و نوآورانه فراهم کند.

آینده‌‌ی روشن
در حالی که هنوز استفاده از آمیزه‌‌های پلی‌‌پروپیلن در بخش‌‌ چاپ سه‌‌بعدی در حال ظهور است، متخصصان صنایع پیشتاز چاپ سه‌‌بعدی، آینده‌‌ای روشنی برای این بسپار پیش‌‌بینی کرده‌‌اند.

 

برگردان: مهندس سید عارف داودی
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 229 ماهنامه بسپار که در نیمه ابان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا