اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پیشرفت در ساخت ساختمان‌های سبز

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر صنعت ساخت و ساز ساختمان باید به طور جدی به پایداری توجه کند. شورای جهانی ساختمان سبز تخمین زده است که انرژی مورد نیاز برای ساخت و راه اندازی ساختمان‌ها حدود 40 درصد از انتشار کربن جهانی را تشکیل می‌دهد که 10 درصد آن از کربن ناشی از مواد و فرآیندهای ساخت و ساز است. همچنین ساخت و ساز و نگهداری ساختمان‌ها در شهرها 40 درصد از کل مواد مصرفی، 33 درصد انرژی مصرف شده و 50 درصد از انتشار زباله را تشکیل می‌دهد. فناوری‌های قدیمی و مصالح معمولی انتخاب‌های رایج در ساخت و ساز ساختمان هستند. سوخت‌های فسیلی سنتی هنوز برای گرمایش و سرمایش استفاده می‌شود. تولید، حمل و نقل و نصب بسیاری از مصالح ساختمانی سبب انتشار بیشتر کربن است. در واقع، بسیاری از مردم متوجه نیستند که مصالح ساختمانی روزمره مانند فولاد، سیمان و حتی آجر ردپای زیست محیطی زیادی دارند.

به نظر می‌رسد ساختمان‌ها هنوز راه زیادی در مسیر پایداری دارند. با داشتن چنین درکی است که تغییرات ایجاد خواهد شد و پلاستیک‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در حال حاضر، پلاستیک در کاربردهایی مانند آب بندی، پنجره‌ها و درها، لوله‌ها، کابل‌ها، پوشش‌های کف و عایق استفاده می‌شود و به طور فزاینده ای، پتانسیل استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی یا زیستی نیز در حال ارزیابی است. در حالی که پلاستیک بازیافتی پس از مصرف در اروپا در حال حاضر برای آجر، سنگ‌های حاشیه و نرده‌ها استفاده می‌شود، کاربردهای پیشرفته تری در راه است و چرخه‌های حلقه بسته‌ی جدید در حال بررسی هستند.

با این حال، PVC پلاستیکی است که بسیار جلوتر از بقیه گام بر می‌دارد و مدت‌هاست که یکی از بحث برانگیزترین‌ها بوده است. در اواخر دهه نود قرن گذشته، این صنعت با آگاهی از نگرانی در مورد عدم بازیافت، سمیت در طول تولید و اثرات بهداشتی و زیست محیطی افزودنی‌های مورد استفاده تصمیم گرفت اقدامی انجام دهد و به جای منتظر ماندن برای اعمال تدابیر اتحادیه اروپا، تعهدی داوطلبانه برای ایجاد یک زیرساخت جمع‌آوری و بازیافت مؤثر و حذف تدریجی تعدادی از افزودنی‌های مضر امضا کرد.

امروز، 23 سال بعد، این ابتکار – که اکنون به عنوان وینیل پلاس شناخته می‌شود – روی سومین تعهد 10 ساله خود برای توسعه پایدار کار می‌کند. به طور قابل توجهی، خود را از یک پلاستیک ضعیف به یکی از مصالح ساختمانی پایدار تبدیل کرده است. از جمله، با طرحی به نام Recovinyl که بر بازیافت PVC اروپایی و استفاده از PVC بازیافتی در اروپا نظارت می‌کند و تأیید و گزارش را بر عهده دارد. از 813266 تن بازیافت سال 2022 بیشترین سهم با 408151 تن را پروفیل‌های پنجره و پروفیل‌های مرتبط تشکیل داده است.

طرح‌های کارآمد جمع‌آوری زباله، بازیافت حلقه بسته و دسترسی به محتوای بازیافتی برای سرعت بخشیدن به حرکت به سوی یک اقتصاد چرخشی در اروپا حیاتی هستند؛ و از این نظر، شاید به طور شگفت‌انگیزی، صنعت PVC پیشرو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا