اخبار

اختصاصی بسپار/ پیشرفت فناوری پوشش های آب پایه، علی رغم چالش‌ها (بخش اول)

بسپار/ایران پلیمر براساس گزارش مرکز تحقیقات بازار، نرخ رشد ارزش بازار پوشش های آب پایه تا سال 2026، 5درصد خواهد بود. دلیل اصلی استفاده از این پوشش‌ها، زیست ماندگاری به دلیل ساختار دوست‌دار محیط زیست این پوشش‌ها و قوانین سخت گیرانه زیست محیطی است.

به گفته پترا لنز، مدیر پشتیبانی فنی افزودنی‌های پوشرنگ در BYK، پروژه‌هایی که در ابتدا تحت عنوان کاهش انتشار گازهای گلخانه ای  تعریف شدند، تبدیل به جنبشی جهانی شده است. به عنوان مثال طبق نظر مونت تالاسرا رهبر بخش جهانی پوشش در Dow ، امروزه دولت چین قوانین سخت گیرانه ای را وضع کرده، اما در اصل، انگیزه اصلی میل به بهبود سلامت انسان و کیفیت هوا از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بدون کاهش کیفیت محصولات است. مارک چان، مدیر بازاریابی منطقه‌ای برای برنامه‌های صنعتی با Clariant می‌گوید: ابتکار و خلاقیت برای کمک به ایجاد محصولات ایمن‌تر و پایدارتر یک مسئولیت صنعتی است و این شرکت همیشه در خط مقدم نوآوری قرار دارد.

در سطح عمیق تر، مصرف‌کنندگان از تأثیر طولانی‌مدت محصولات بر محیط‌زیست آگاه‌ بوده و صنعت پوشش‌ها را به سمت تولید پوشرنگ‌ها و پوشش‌های پایدارتر از مواد اولیه تجدیدپذیر سوق می‌دهند. عرضه محدود سنگ معدن نفت و تیتانیوم و افزایش ردپای کربن مرتبط با فرآوری آنها به بسپارها و رنگدانه های سفید برای استفاده در پوشرنگ ها و پوشش ها، یک مسئله زیست محیطی است که باید توسط همه اعضای زنجیره ارزش صنعت حل شود. به گفته ملانی بائر، مدیر بازاریابی جهانی پوشش در Michelman، انتقال به چرخه اقتصاد به معنای یافتن منابع جایگزین مواد اولیه زیست‌پایه و تجدیدپذیر و همچنین گسترش کارایی مواد در پوشرنگ‌ها و پوشش‌ها پس از استفاده و ترویج بازیافت پوشرنگ‌های ضایعاتی است.

علاوه بر فواید زیست محیطی، پوشش های آب پایه ویژگی‌های مضاعفی دارند که صنعت و مصرف کننده را به استفاده از این پوشش ها، ترغیب می کنند. به گفته دن وینمن، مدیر توسعه بازار Hexion، در مورد کاربردهای صنعتی، کاهش خطر انفجار و کاهش هزینه های بیمه عامل مهمی است. دیوید واناکن، مدیر فناوری جهانی در Hexion می‌افزاید: در چین، استفاده از پوشش‌های آب پایه منجر به کاهش هزینه‌های حذف ضایعات حلالی شده است. به گفته استیون رینشتادلر ، مدیر بازاریابی زیرساخت در Covestro LLC، در کاربردهای صنعت ساختمان، بوی کم تر پوشرنگ های آب پایه، محرک بزرگی برای استفاده از آن‌ها است، زیرا ساکنان ساختمان و اجرا کنندگان صنعتی نگران بوی حلال ها هستند.

توسعه در عملکرد پوشش های آب پایه نیز به استفاده از آنها در طیف وسیع‌تری از کاربردها کمک می‌کند. پیشرفت‌های جدید در این محصولات به فرمول‌نویسان اجازه می‌دهد تا عملکرد را در مناطقی که به طور سنتی تحت سلطه پوشش‌های حلال پایه هستند، بهبود بخشند.

به گفته رون گریب، رهبر توسعه رزین های پوششی – آمریکا در Arkema، پیشرفت های جدید در این محصولات به فرمول نویسان اجازه می دهد تا عملکرد را در مناطقی که به طور سنتی تحت سلطه پوشش های حلال پایه هستند، از جمله پوشش های با امکان اعمال مستقیم روی فلز و کاربردهایی که در آن خواص ویژه ای مانند براقیت بالا مورد نظر است، بهبود بخشند. نیکلاس استرن، مدیر بازاریابی برای پوشش‌های عملکردی  Lubrizolافزود: پوشش‌های آب پایه دارای عملکردی عالی با قیمت مناسب بوده و ارزش آن را برای کاربران نهایی جذاب‌تر می‌کنند. او اضافه کرد: افزایش عملکرد نه تنها به دلیل پیشرفت در شیمی رزین، بلکه به دلیل استفاده از افزودنی های جدیدی است که به طور خاص برای فرمول های آب پایه طراحی شده اند.

افزایش عملکرد رقابتی

در این صنعت، عملکرد پوشش های آب پایه هم تراز و یا بهتر از پوشش های حلال پایه است. به گفته تالسارا سخنگو Dow،  عملکرد بهتر پوشش های آب پایه، علی رغم تصور عموم را شاهد بودیم. گریب با اشاره به پیشرفت‌های اخیر رزین با تمرکز بر افزایش آبگریزی که منجر به بهبود در براقیت، زمان خشک شدن، حساسیت به آب و مقاومت در برابر خوردگی شده است، موافق است. 

 

یک مثال، رزین آب پایه دوجزئی پلی یورتان پوشش های کف است که هم کارایی بالایی داشته و هم برپایه آب ساخته شده است. محصولات اپوکسی آب پایه نیز به منظور رفع نیازها طراحی شده و عملکردی مشابه و یا بهتر از هم پایان حلال پایه خود ارائه کرده اند. بنابه گفته های مایکل تی-ونتورینی، مدیر بازاریابی پوشش در Sun Chemical، پوشرنگ های لاتکس داخلی ساختمانی آب پایه بر این بخش از بازار چیره شده و سبب بهبود عملکرد، آسانی استفاده، ظاهر خوب، بوی کم و خواص ضدزردشوندگی شده اند.

 

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجو دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 251 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا