اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ پیشرفت های اخیر در فناوری پوشش های آب پایه

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر امروزه ظهور بسیاری از فناوری ها، نتیجه قوانینی است که وضع می شوند. اولین قانونی که به ذهن می رسد، قانون مواد آلی فرار است، اما قوانین بیش تری وجود دارند. حذف استفاده از اتوکسیلات های آلکیل فنول ابتدا در اروپا در سال 1990 و سپس در امریکا وضع شد که منجر به تولید دسته ای جدید از مواد سطح فعال توسط شرکت های مختلف شد.
در ابتدا، مواد ضدمیکروبی دارای نظارت جهانی نبودند و حتی موادی که در امریکا مورد تصویب قرار می گرفتند، در امریکا مجوز استفاده نداشتند و برعکس. با ظهور نانومواد و استفاده از آن ها در کاربردهای مختلف مانند مقاومت در برابر سایش، محافظت در برابر پرتو فرابنفش، محافظت ضدمیکروبی و رسانایی الکتریکی و حرارتی، هنوز هم نگرانی هایی وجود دارد که شاید هنوز اطلاعات کافی از آن ها در دست نبوده و “ایمن” شناخته نشده باشند. تجمعات مواد زیستی و تجزیه ناپذیر بودن این مواد، نگرانی ها را افزایش داده است.
در مورد آلودگی های ناشی از مواد آلی فرار در چین، این کشور قوانینی سخت گیرانه وضع کرده و شرکت های بزرگ را مجبور به حذف این مواد از محصولاتشان کرده است.
پیشرفت فناوری، منجر به استفاده از حلال هایی در رزین های آب پایه شده است که نقطه جوش آن ها از قوانین بالاتر بوده تا حدی که اصلا فرار نیستند. یک روش شامل استفاده از رقیق کننده های فعال و یا موادی از محصولات سبز هستند. روان کننده های فتالاتی و n متیل پیرولیدون با موادی با سمیت کم تر، جایگزین شده اتد.
در سال های گذشته، پیشرفت های زیادی در زمینه فناوری های رزین های آب پایه به وجود آمده است. در حالی که در دهه 80 و دهه 90، پیشرفت ها معمولاً افزایشی و بسیار بزرگ بوده اند. نمونه هایی از پیشرفت های بزرگ عبارتند از فناوری هسته پوسته ، پیوند عرضی پنهان ، فناوریهای تک جزیی 1K که عملکرد مشابهی با دوجزیی 2K دارند، رزین های با ویژگی آسان تمیز شدن، رزین های بر اساس مواد شیمیایی سبز و بسیاری دیگر. فلوروپلیمرها، که زمانی فقط در پوشش های کویل OEM استفاده می شدند ، به سایر بخش های بازار صنعتی راه یافته اند و در پوشش های بیرونی معماری کاربردهایی دارند که می توانند هزینه را تحمل کنند تا آب و هوایی 25+ سال را تحمل کنند. مواد افزودنی فلور دار برای مقاومت در برابر لغزش و همچنین کاهش فرسایش، سال هاست که تولید می شود.

 

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۷ ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا