اخبار

اختصاصی بسپار/ پیشرفت ها در بازیافت شیمیایی PA66 با استفاده از فناوری مایکروویو

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر Asahi Kasei و Microwave Chemical یک پروژه مشترک (demo) را در آوریل 2023 با هدف تجاری سازی فرآیند بازیافت شیمیایی پلی آمید (PA) 66 با استفاده از فناوری مایکروویو راه اندازی کردند. در این فرآیند از امواج مایکروویو برای بسپارش PA66 و به دست آوردن مستقیم تکپارهای هگزامتیلن دی آمین (HMD) و اسید آدیپیک (ADA) استفاده می‌شود. سپس از تکپارها می‌توان برای تولید PA66 جدید استفاده کرد. این شرکت‌ها بازدهی بالا با مصرف انرژی کم را پیش بینی می‌کنند. در این نمایش، ضایعات تولید و پسماندهای مصرفی PA66 برای کیسه‌های هوا و قطعات خودرو وابسپارش  (depolymerize) می‌شوند.
Asahi Kasei اقدام به تولید HMD و ADA مشتق از سوخت فسیلی می‌کند که به عنوان واسطه برای تولید Leona PA66 استفاده می‌شوند. مواد سفت و سخت و مقاوم در برابر حرارت در کاربردهای مختلفی از جمله قطعات پلاستیکی برای محصولات خودرو و الکترونیک و الیاف کیسه هوا استفاده می‌شود. انتظار می‌رود تقاضای جهانی افزایش یابد، حتی در شرایطی که صنعت با فشار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) از محصولات شیمیایی حاصل از سوخت‌های فسیلی مواجه است.
Microwave Chemical با تمرکز بر توسعه فرآیند با استفاده از امواج مایکروویو، که می‌تواند به طور مستقیم و انتخابی مواد هدف را با راندمان انرژی بالا گرم کند، خنثی سازی کربن را در بخش صنعتی توسعه می‌دهد. برای بازیافت مواد شیمیایی، Microwave Chemical پلتفرم فناوری اختصاصی PlaWave خود را برای تجزیه پلاستیک با استفاده از امواج مایکروویو ارتقا می‌دهد.
با تلفیق تجربه Asahi Kasei در تولید HMD و ADA برای بیش از نیم قرن با صنعتی شدن فناوری مایکروویو توسط Microwave Chemical، هدف این دو شرکت تجاری سازی فرآیند تولید PA66 است که می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. مطالعات در مقیاس آزمایشگاهی که در سال 2021 آغاز شد، بسپارش پر بازده PA66 با استفاده از امواج مایکروویو و همچنین اصل فرآیند جداسازی و خالص سازی پس از بسپارش را تایید کرده است. تجهیزات در مقیاس رومیزی اکنون تا پایان سال 2023 در کارخانه Microwave Chemical در اوزاکا مونتاژ خواهند شد و یک آزمایش نمایشی در مقیاس کوچک با استفاده از این تجهیزات در سال 2024 برای جمع‌آوری داده‌های فرآیند اولیه برای تجاری‌سازی انجام خواهد شد.
هدف این پروژه نمایشی، با تأیید فرآیند از بسپارش گرفته تا جداسازی و خالص سازی به صورت یکپارچه و گردش منابع PA66 برای کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای است. این دو شرکت اعلام کردند که بر اساس نتایج آزمایش نمایشی در مقیاس کوچک، تصمیمی در مورد تجاری سازی احتمالی تا سال مالی 2025 گرفته خواهد شد. همزمان با آزمایش نمایشی، یک مدل تجاری تهیه خواهد شد که به دنبال درگیر کردن کل زنجیره ارزش در بازیافت شیمیایی PA66 و دستیابی به اقتصاد چرخشی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا