اختصاصی بسپار/ پیش بینی بازار جهانی تایرهای بدون هوا با رشد سالانه 5.4 درصد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر انتظار میرود بازار جهانی تایرهای بدون هوا با نرخ رشد مرکب سالانه 5.4 درصد CAGR رشد کند و تا سال 2033 به ارزش 85 میلیون دلار آمریکا برسد که بر اساس گزارش Fact.MR از 50 میلیون دلار در سال 2023 بیشتر است.
لاستیک بدون هوا که اغلب به عنوان لاستیک بدون پنوماتیک یا تایر غیر پنوماتیک (NPT) شناخته میشود، برای پشتیبانی به فشار هوا متکی نیست و نیاز به باد کردن منظم تایر را از بین میبرد. به دلیل ساخته شدن از لاستیک، به عنوان یک بالشتک انعطاف پذیر عمل میکند که ارتعاشات را جذب میکند و ضربههای ناشی از وسیله نقلیه را کاهش میدهد.
پویایی بازار لاستیکهای بدون هوا توسط مجموعه ای از عوامل، از جمله پیشرفت در فناوری تایر، نگرانیهای زیست محیطی و چشم انداز همیشه در حال تحول خودرو به پیش میرود. تایرهای بدون هوا چندین مزیت را نسبت به همتایان پنوماتیک خود دارند، مانند دوام بیشتر، کاهش تعمیر و نگهداری و توانایی مقاومت در برابر جادههای ناهموار.
علاوه بر این، پویایی بازار تحت تأثیر تمرکز فزاینده بر پایداری و کاهش انتشار کربن در بخش حمل و نقل است. از آنجایی که دولتها در سراسر جهان مقررات سختگیرانه ای را در مورد آلایندگی خودروها اجرا میکنند، استفاده از تایرهای بدون هوا به یک انتخاب راهبردی برای خودروسازان برای دستیابی به این اهداف زیست محیطی تبدیل میشود.
بازار لاستیکهای بدون هوا طیفی از فرصتها را برای فعالان صنعت ارائه میدهد. از علاقه مندان به آفرود که به دنبال راه حل بدون دردسر لاستیک هستند تا اپراتورهای وسایل نقلیه تجاری که به دنبال به حداقل رساندن زمان خرابی هستند، جذابیت لاستیکهای بدون هوا در حال گسترش است. علاوه بر این، توسعه تایرهای بدون هوا برای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و وسایل نقلیه خودران (AVs) راههای جدیدی را برای رشد باز میکند.
علاوه بر این، با شرکتهایی که در حال بررسی مواد و طرحهای جدید برای بهینه سازی عملکرد لاستیکهای بدون هوا هستند، بازار فرصتهایی برای نوآوری ارائه میدهد. با ادامهی شهرنشینی و افزایش ابتکارات شهرهای هوشمند، تقاضا برای تایرهای بدون هوای مجهز به حسگرهای اینترنت اشیا برای نظارت و نگهداری در زمان واقعی افزایش مییابد.
تایرهای بدون هوا، علیرغم ظاهر پنوماتیکی خود، از پلی یورتان جامد با آج دندانه دار متمایز ساخته شده اند. این محصولات همان قابلیتهای لاستیکهای پر از هوا را دارند، اما نیاز به تنظیم مکرر باد را از بین میبرند. برخلاف جایگزینهای پر شده از فوم، ترکیب لاستیکی جامد لاستیکهای بدون هوا، یک چرخش آرام و صاف با جذب ضربه اضافی را فراهم میکند. این لاستیکها میتوانند از موانعی مانند شیشه، میخ و سنگ بدون تخلیه باد عبور کنند، زیرا فاقد تیوب هستند. علاوه بر این، مقاومت شیمیایی و حرارتی آن ها از تایرهای بادی فراتر رفته و دوام بلند مدت را تضمین میکند. تایرهای بدون هوا در کاهش نویز، قابلیت چرخش و محافظت از کف در مقایسه با همتایان خود برتری دارند.
آمریکای شمالی شاهد گسترش قابل توجهی در بازار جهانی این محصول است که در وهلهی اول به استفاده روزافزون از لاستیکهای بدون هوا در کاربردهای مختلف مانند خودروهای آفرود، شهری و نظامی نسبت داده میشود. بازیگران بازار همچنین تمرکز زیادی بر عرضهی محصولات برای اهداف نظامی و دفاعی دارند.
Resilient Technologies و Michelin ارائه دهندگان عمدهی این لاستیکهای بدون هوا برای ارتش ایالات متحده هستند که حرکت را در مناطق چالش برانگیز و ناهموار تسهیل میکنند. شرکتهای تولیدی ایالات متحده تلاشهای خود را صرف توسعه فناوریهای پیشرفته تایر بدون هوا با هدف افزایش عملکرد خودروهای سنگین میکنند. علاوه بر این، سازمانهای دولتی و غیردولتی در داخل این کشور به طور فعال استفاده از قطعات خودروهای کم مصرف را برای کاهش آلایندههای خودرو ترویج میکنند.
بازیگران کلیدی در بازار تایرهای بدون هوا از راهبردهای مختلفی برای تقویت سهم و حضور خود در بازار استفاده میکنند. این راهبردها شامل همکاریها، نوآوریهای فناورانه، خرید، سرمایه گذاری و مشارکت فعال در تحقیق و توسعه است. شایان ذکر است، استارتاپها در توسعه راه حلهای نوآورانه تایرهای بدون هوا نیز گامهایی برداشته اند.
یکی از این استارت آپها، SMART، با همکاری ناسا به عنوان بخشی از برنامه Star-tup، یک تایر دوچرخه بدون هوا را که توسط پژوهشگران ناسا طراحی شده بود، معرفی کرد و دوام را برای مریخ نوردان ماه و مریخ افزایش داد.
شرکت تایر و لاستیک goodyear آزمایش لاستیکهای بدون هوا را روی رباتهای تحویل دهنده در دانشگاه ایالتی بولینگ گرین اوهایو، در ژانویه 2022 آغاز کرد.
در اکتبر سال 2021، Michelin تایرهای بدون هوا Uptis را معرفی کرد که از الیاف شیشه و لاستیک ساخته شده بودند و دارای بازده سوخت، طول عمر و قابلیت بازیافت هستند.
Toyo Tires نیز تجاری سازی لاستیکهای بدون هوا را بدون نیاز به پر کردن هوا، در آوریل 2021 آغاز کرد.