اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پیش بینی بازار و آینده صنعت پوشش های هوشمند

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی پوشش‌های هوشمند تا سال 2022  نرخ رشد مرکب سالانه 23/87 درصدی را ثبت کند و به 6/26 میلیارد دلار برسد. افزایش کاربردها در بسیاری از صنایع، از جمله خودروسازی، حمل و نقل، دریایی، ساختمان، ساخت و ساز، هوافضا و دفاع، رشد بازار را در دوره پیش بینی شده افزایش می‌دهد.

پوشش‌های هوشمند، پوشش‌های تخصصی و دارای خواص از پیش تعریف شده‌ای هستند که به عوامل خارجی یا محیطی مانند فشار، مواد شیمیایی، نور، گرما و سایر محرک‌ها پاسخ می‌دهند. این پوشش‌ها می‌توانند خوردگی را تشخیص داده و از آن جلوگیری کنند و عمر اجزا و سازه‌های ساخته شده از مواد خورنده را افزایش دهند. بنابراین، با کاهش هزینه‌های نگهداری و زمان بازرسی، کارایی یک ماده را بهبود می‌بخشند.

ویژگی‌های برتر نسبت به پوشش‌های معمولی مانند کارایی بالا، عملکرد هوشمند، بهره‌وری بهبود یافته و مقاوم در برابر سایش یا خراش، پوشش‌های هوشمند را به انتخابی ارجح در چندین کاربرد تبدیل کرده است. پتانسیل گسترده‌ای برای جایگزینی پوشش‌های هوشمند در صنایعی مانند خودروسازی و حمل و نقل، ساختمان و ساخت و ساز و پزشکی وجود دارد.

پوشش‌های ضد خوردگی هوشمند – جذاب ترین بخش در پنج سال آینده

پوشش‌های هوشمند بر اساس عملکردشان توسط صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوشش‌های هوشمند شش عملکرد عمده دارند که عبارتند از: ضد میکروبی، ضد خوردگی، ضد یخ، ضد خزه، خود تمیز شونده، خود ترمیم شونده و موارد دیگر مانند خود کم‌نور، الکتروکرومیک، پوست هوشمند، پوشش‌های تغییر رنگ و استتار.

در سال 2016، بخش ضد خوردگی با سهم 23/7 درصد از حجم، بازار پوشش‌های هوشمند را از نظر عملکرد رهبری کرد. پوشش‌های هوشمند ضد خوردگی به دلیل سازگاری با اکثر فلزات ساختاری، حفاظت در برابر خوردگی طولانی مدت، رعایت استانداردهای زیست محیطی، بهداشتی و ایمنی، قابلیت ترمیم خود در هنگام آسیب، نیاز کمتر به نگهداری، مواد و نیروی کار ترجیح داده می‌شوند. پوشش‌های خودتمیزشونده هوشمند با 19/3 درصد دومین سهم بازار را در سال 2016 به خود اختصاص دادند.

پوشش‌های هوشمند ضد خوردگی محافظت بیشتری از سطوح فلزی ایجاد کرده و از تماس ترکیبات شیمیایی یا مواد خورنده جلوگیری می‌کنند. این پوشش‌ها به عنوان سدی در برابر خوردگی بسترهایی که اغلب در معرض دمای بالا و شرایط خورنده سخت قرار می‌گیرند، عمل می‌کنند. در صنعت خودرو و حمل و نقل، پوشش‌های هوشمند ضد خوردگی برای بست‌ها، سخت افزار بدنه، بسته شدن درها، قطعات قفل، اگزوز، سیستم تعلیق، اجزای موتور، گیره‌ها و اتصالات شلنگ و برای ساخت وسایل نقلیه بدون خط و خش استفاده می‌شوند. پوشش‌های دریایی یکی از بزرگترین صنایع برای پوشش‌های ضد خوردگی هوشمند می‌باشند. این پوشش‌ها برای محافظت از کشتی‌ها و قایق‌های دریایی با بدنه فلزی استفاده می‌شوند که باعث کاهش هزینه نگهداری می‌گردد. این پوشش‌ها همچنین زیبایی ظاهری را افزایش می‌دهند. با توجه به افزایش تقاضا از سوی صنایع خودروسازی و دریایی، پیش‌بینی می‌شود که بازار پوشش‌های هوشمند ضد خوردگی بالاترین نرخ رشد مرکب سالانه را در طول دوره به ثبت برساند.

آسیا-اقیانوسیه: سریع ترین رشد بازار پوشش‌های هوشمند

آسیا-اقیانوسیه مرکز سرمایه گذاری خارجی است و بخش تولیدی پررونقی دارد که عمدتا به دلیل نیروی کار کم هزینه و مواد خام در دسترس است. افزایش تقاضا برای پوشش‌های هوشمند به دلیل صنایع رو به رشد خودرو و حمل و نقل، دریایی، هوافضا و دفاع، برق و الکترونیک، و صنایع ساختمانی است. رشد بازار در این منطقه عمدتا به نرخ رشد اقتصادی بالای ناشی از سرمایه گذاری سنگین در صنایع خودروسازی، ساختمان و ساخت و ساز، برق و الکترونیک، مراقبت‌های بهداشتی، و صنایع غذایی و نوشیدنی نسبت داده می‌شود. این منطقه با جمعیتی در حدود 4/5 میلیارد نفر در 35 کشور تقریبا یک سوم تولید ناخالص داخلی جهانی را که از نظر برابری قدرت خرید اندازه گیری می‌شود، تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، چندین شرکت به دلیل هزینه پایین تولید و نزدیکی به بازارهای نوظهور مانند هند، اندونزی و مالزی، در حال انتقال واحدهای تولیدی خود به منطقه هستند. مهاجرت خودروسازان جهانی و فعالیت‌های روزافزون در صنعت ساختمان و ساخت‌وساز، از جمله پروژه‌های بسیار پر پول، بازار پوشش‌های هوشمند را در منطقه به پیش می‌برند. آسیا-اقیانوسیه جمعیت زیاد و در حال رشد دارد که آن را به کانون مهم بازرگانی و تجارت جهانی تبدیل می‌کند.

 

مهندس لاله کاغذچی، دانشجوی دکتری مهندسی مواد، دانشگاه تهران

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 246 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا