اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پیش بینی رشد پوشش‌های ساختمانی در مناطق مختلف

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر رشدی پایدار در منطقه آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه و آفریقای مرکزی پیش‌بینی می‌شود، درحالی‌که اروپا کمترین رشد را نشان خواهد داد.

وضعیت بازار پوشش‌های ساختمانی چگونه است؟
IRL برنامه گزارش‌ها سالانه پوشرنگ‌های ساختمانی خود را در ماه مه 2022 به پایان رسانده است. بر اساس پژوهش‌های IRL، برآورد شده است که بازار پوشرنگ‌های ساختمانی جهان در سال 2021، با فروش 33.4 میلیون تن و ارزش بازاریابی 67.4 میلیارد یورو (که فرض بر قیمت متوسط جهانی 2.02 یورو بر کیلوگرم است) است.
منطقه آسیا-اقیانوسیه، بزرگ‌ترین تقاضای پوشرنگ‌های ساختمانی را در جهان دارد. بازارهای اصلی که به موقعیت رهبری آسیا در صنعت پوشرنگ‌های ساختمانی کمک می‌کنند، چین و هند هستند. بیش از نیمی از جمعیت جهان در آسیا زندگی می‌کنند و بیش از 4 میلیارد نفر در این دو منطقه زندگی می‌کنند. جمعیت بزرگ چین و هند که به‌طور مداوم در حال افزایش است، به همراه رشد اقتصادی سریع این کشورها (به‌طور قابل‌توجهی، اقتصاد چین از سال 2012 با کاهش کلی مواجه شده است)، اساس بسیاری از نیازمندی‌های رشد سریع در تقاضای پوشرنگ‌های ساختمانی در منطقه آسیا-اقیانوسیه از اوایل دهه 2000 را فراهم کرده است.
آمریکا، دومین منطقه بزرگ در تقاضای پوشرنگ‌های ساختمانی در سراسر جهان است. بازار پیشگام در منطقه آمریکا، ایالات‌متحده است که بیش از نیمی از کل بازار پوشرنگ‌های ساختمانی آمریکا را تشکیل می‌دهد، پس‌ازآن نیز برزیل که قسمت بزرگی از بازار آمریکا را تشکیل می‌دهد، قرار دارد.
بازار پوشرنگ‌های ساختمانی اروپا توسط فروش در منطقه غربی اروپا تسلط دارد که بیشترین فروش را در کل قاره تشکیل می‌دهد. در چند سال اخیر رشد متوسطی در این صنعت مشاهده‌شده است و هیچ علامتی وجود ندارد که نشان‌دهنده تغییرات چشمگیر در رشد تمامی مناطق اروپا در آینده نزدیک باشد. بازار پوشرنگ‌های ساختمانی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته و مرکزی اروپا، پتانسیل رشد بیشتری دارد. بااین‌حال، کشورهای شرقی اروپا در معرض خطرات بیشتری نسبت به کشورهای غربی در قبال ناپایداری‌های اجتماعی و سیاسی هستند که ممکن است بر سطح سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و عمومی و تقاضای مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد.
منطقه خاورمیانه و آفریقا کوچک‌ترین بازار پوشرنگ‌های ساختمانی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. در قاره آفریقا، این منطقه شامل تعداد زیادی کشور با اندازه بازار کوچک است؛ بزرگ‌ترین و مؤثرترین بازار در این منطقه، مصر و سپس آفریقای جنوبی است. از سوی دیگر، در خاورمیانه، عربستان سعودی بازار برتر پوشرنگ‌های ساختمانی و بسیار بهتر از دیگر مناطق، است.
محصولات آب پایه سهم 83 درصدی را در بازار جهانی دارند
افزایش آگاهی ‌زیست محیطی و ترویج مفهوم ترکیبات آلاینده حاصل از تبخیر از محصولات با VOC کم در سطح ملی، منجر به بهره‌گیری بیشتر از محصولات آب پایه و اشغال حدود ۸۳ درصد از کل بازار در سال ۲۰۲۱ شده است. علاوه بر این، روند رشد مصرف‌کننده به سمت پوشرنگ‌هایی با راندمان و پایداری بالاتر رو به افزایش است. مفهوم «پوشرنگ‌های سبز» صنعت را به سرمایه‌گذاری در فناوری و نوآوری در این زمینه ترغیب می‌کند.
بیش از نیمی از بازار جهانی پوشرنگ‌های ساختمانی، به فنّاوری‌های استایرن-آکریلیک، وینیل و استات وینیل تعلق دارد که باکم هزینه بودن به جایگاه خود رسیده‌اند. علاوه بر این، این پوشرنگ‌ها ویژگی‌های خوبی در اتصال دهندگی پوشرنگ دارند که آن‌ها را مناسب برای دیوارهای داخلی و خارجی می‌سازد. همچنین این پوشرنگ‌ها پایدار و مقاوم در برابر تأثیرات زیاد محیط خارجی هستند.
در سال 2020 بازار پوشرنگ‌های ساختمانی جهان بیانگر رشد بود، اگرچه عملکرد آن در مناطق مختلف جهان بسیار متفاوت بود. شمال آمریکا و غرب اروپا در پی پیش آمدن قرنطینه، به فروش روزافزونی دست یافتند زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان به بازسازی خانه‌های خود پرداختند. در مقابل، فروش در منطقه خاورمیانه و آفریقا شدیداً کاهش یافت. در سال 2021، به دلیل برقراری محدودیت‌ها، افزایش کارهای خانگی از سوی مالکان، ابتدا در شمال آمریکا و غرب اروپا دیده شد و سپس به‌تمامی مناطق گسترش یافت و تقریباً در تمام بازارها، افزایش مثبتی درفروش پوشرنگ‌های ساختمانی ثبت شد.

در اروپا، بازارهای اسپانیا و ایتالیا در سال 2021 با بهترین عملکرد روبرو شدند، درحالی‌که کشورهایی مانند آلمان به دلیل داشتن سالی پرفروش در سال 2020، با فروش کاهشی روبرو شدند. بریتانیا نیز پس از داشتن سالی پرفروش در سال 2020، در سال 2021 با رشد قابل‌توجهی درفروش مواجه شد. در منطقه آمریکا، آمریکا و برزیل در سال 2021 با رشد سریعی درفروش مواجه شدند که به دلیل عملکرد خوب بازار خانگی و افزایش ساخت‌وساز مسکن جدید رخ داد. در منطقه آسیا-اقیانوسیه، فروش در هند در سال 2021 با قدرتی بازگشت که در سال 2020 کاهش‌یافته بود. فروش در چین همچنان در سال 2021 رشد داشت، اما در سطحی کمتر از سال‌های گذشته. در منطقه خاورمیانه و آفریقا، امارات در سال 2021 با رشد فروش مواجه شد که پس از یک کاهش در سال 2020 رخ داد. بازار رو به رشدی در جنوب آفریقا نیز در سال 2021 مشاهده شد..
با رشد حجم فروش، ارزش فروش جهانی به طرز چشمگیری افزایش یافت و از 59.0 میلیارد یورو در سال 2020 به 67.4 میلیارد یورو در سال 2021 رسید. افزایش قیمت در فصل اخر سال 2020 با استقبال بیشتر از تقاضا نسبت به عرضه شروع شد. انسدادهایی در زنجیره تأمین هزینه‌های تولید را افزایش دادند که باعث افزایش میانگین قیمت جهانی حدود 8٪ شد (زمانی که با یورو اندازه‌گیری شود). افزایش قیمت در طول سال 2022 ادامه داشت، اما انتظار می‌رود در سال 2023 سرعت کاهش پیدا کند..
انتظار می‌رود تورم، بازار مسکن را آرام کند
در نظر گرفتن پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود که در سال 2022 بخش‌های آمریکا و اروپا به دلیل رشد سریع در سال‌های 2020 و 2021، کاهشی را تجربه کنند و رشد فعالیت‌های بازسازی آن‌ها کاهش یابد. با افزایش نرخ تورم و نرخ ارز بسیاری از کشورها، بازار مسکن را در سال‌های آینده تحت تأثیر قرار می‌دهد و فروش پوشرنگ‌های ساختمانی را به‌صورت منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌علاوه، انتظار می‌رود فروش در بخش‌های آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه و آفریقا از سال 2022 به بعد، با نمایش رشد قوی‌تری همراه باشد زیرا این مناطق کمتر تحت تأثیر افزایش هزینه‌های انرژی، جنگ در اوکراین و تنش‌های جغرافیایی قرار می‌گیرند و با کمک جمعیت رشد می‌کنند.

مترجم: مهندس کاوه شریفی، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی-جداسازی، دانشگاه گیلان

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 249دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا