اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ چالش‌های پیش روی صنعت پلاستیک به سمت اقتصاد چرخشی 

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر طبق گزارش Circular.co، چالش‌های متعددی برای تبدیل اقتصاد خطی پلاستیک به یک اقتصاد کاملاً چرخشی وجود دارد. این گزارش تاکید می‌کند که انگیزه‌های زیست‌محیطی و اقتصادی برای حرکت به سمت اقتصاد چرخشی وجود دارد. از نظر زیست محیطی، عواملی مانند نیاز به کاهش زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس آشکار است. با این حال، طبق این گزارش بدون حرکت به سمت اقتصاد چرخشی تر، تولید پلاستیک بیش از 2گیگاتن کربن دی اکسید تولید می‌کند که معادل 5 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است و 86 درصد از پلاستیک‌های تولید شده تا سال 2040 دفن، سوزانده یا وارد آب‌ها می‌شوند. علاوه بر این و شاید مهم‌تر از آن، میکروپلاستیک‌ها هستند که به بدن انسان‌ها وارد می‌شوند. طبق گزارش‌ها یک فرد به طور متوسط هفته‌ای 5 گرم پلاستیک می‌خورد!

به علاوه، طبق این گزارش، دلایل اقتصادی زیادی وجود دارد که چرا حرکت به سمت اقتصاد چرخشی همچنان می‌تواند به نفع کسانی باشد که در صنعت پلاستیک هستند. این صنعت هنوز در حال رشد است. رقم صنعت پلاستیک جهانی 600 میلیارد دلار است و پیش بینی می‌شود تا سال 2030 به 800 میلیارد دلار افزایش یابد. این در حالی است که نرخ بازیافت جهانی کمتر از 9 درصد است. این آمارها نشان می‌دهد که بازار چرخشی تا حدودی ناشناخته است و هنوز ظرفیت رشد دارد، هرچند با توجه به اینکه بازار پلاستیک‌های بازیافتی ناپایدار شناخته شده است، بر اساس گزارش، میانگین قیمت‌ها در سال‌های 2020 تا 2021 دو برابر و سپس از 2021 تا 2022 نصف شده است.

بر اساس این گزارش، عوامل متعددی وجود دارد که پیشرفت به سوی یک اقتصاد کاملاً چرخشی را کند می‌کند. طبق این گزارش، اولین مورد در دسترس بودن است؛ شرکت‌هایی که به دنبال جایگزینی پلاستیک بکر با پلاستیک‌های بازیافتی در فرآیندهای تولید خود هستند، نمی‌توانند به اهداف خود برسند و رکود بازار خرید پلاستیک‌های بازیافتی را چالش برانگیز می‌کند.

ضمناً قیمت پلاستیک‌های بازیافتی نیز در حال حاضر تا دو برابر قیمت پلاستیک‌های خام اولیه افزایش یافته است. این امر به دلیل هزینه‌های جدا سازی، حمل و نقل و فرآورش است که باعث می‌شود که برندهای بزرگ تمایلی به سرمایه گذاری در بخش پلاستیک‌های بازیافتی نداشته باشند.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند که شرکت‌ها در مورد قابلیت اطمینان مواد بازیافتی نگرانی‌هایی دارند. زیرا ناخالصی‌ها یا آلودگی‌ها بر رنگ، خواص فیزیکی و بوی مواد تأثیر می‌گذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا