اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ چشم‌انداز‌ درازمدت صنایع شیمیایی در دهه‌های آینده

بسپار/ ایران پلیمر مدیران صنایع شیمیایی درخواست همکاری فوری از کمیسیون اروپایی در توسعه مسیر انتقال صنایع شیمیایی اتحادیه اروپا کردند. این درخواست بمنظور حفظ سطوح بالای سرمایه‌گذاری که توسط صنایع شیمیایی اتحادیه اروپا برای تحقق اهداف معاهده سبز اتحادیه اروپا مورد نیاز است، بوده است. این اتفاق به دنبال انتشار اولین تحقیق CEFIC در مورد تأثیرات تجاری استراتژی مواد شیمیایی اتحادیه اروپا برای حفاظت از محیط زیست (CSS) بوده است.

با توجه به اهداف بلندپروازانه‌ی اتحادیه اروپا برای تبدیل این قاره به تمیزترین قاره جهان در زمینه مسائل زیست محیطی، نتایج این گزارش نشان می‌دهد که چالش‌های عظیمی پیش‌رو است. در نتیجه CEFIC از سیاست‌گذاران و دولت‌ کشور‌های عضو اتحادیه اروپا دعوت کرده است تا در تبدیل CSS به یک استراتژی قابل رشد و نوآورانه همکاری کنند.

صنعت رنگ اروپا از جمله صنایعی است که بیشترین ضربه را خورده است.

یکی از یافته‌های این گزارش این است که نزدیک به 12000 ماده می‌تواند به تنهایی در دو پیشنهاد قانونی آتی قرار گیرد، که این‌ها شامل تغییرات در مقررات طبقه‌بندی، بسته‌بندی و برچسب‌گذاری (CLP) و همچنین رویکرد ریسک عمومی (GRA) می‌باشند. تقریباً 12000 ماده مختلف 43% از گردش مالی صنعت شیمیایی اروپا را تشکیل می‌دهد. با این حال، تلاش برای وزن دادن به اهمیت برخی مواد بر سایرین از نظر ناشناخته بودن تعاریف و معیارها به‌عنوان بخشی از استراتژی مواد شیمیایی برای حفاظت از محیط‌زیست، ممکن است حدود 28% از گردش مالی صنعت را تحت‌تأثیر قرار دهد. از این میان، ممکن است حدود یک سوم از این مواد به‌راحتی جایگزین یا فرموله شوند.

گستره‌ی متفاوت کلی احتمالات که ممکن است برای این مواد رخ دهد در نمودار دایره‌ای نشان داده شده است که نتایج کمّی گزارش را خلاصه می‌کند. نگران‌کننده‌ترین نتیجه‌گیری حذف 12% از سبد جمعی (که بر اساس اطلاعات جمع‌شده از بیش از 100 شرکت شیمیایی مختلف در اروپا است که دو سوم گردش مالی صنعت را دارا می‌باشند) اتحادیه اروپا می‌باشد که این به معنای از دست‌دادن حدود 70 میلیارد یورو از گردش مالی صنعت تا سال 2040 است.

نتایج کیفی گزارش نشان دهنده‌ی تحقیق بیشتر بر تأثیر آن بر صنایع پایین‌دستی می‌باشد. تحلیل نتایج نشان داده است که 74% از محصولاتی که با  افزودن مخاطرات به CLP و گسترش GRA  تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند، محصولات حرفه ای یا مصرفی هستند. مواردی که این محصولات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند تخمین زده شده است و نتایج نشان می‌دهد که بخش‌های صنایع پایین‌دستی که می‌توانند بیشترین تأثیر را داشته باشند عبارتند از:

  • آماده‌سازی‌ و ترکیبات پلیمری، محصولات کاغذ و مقوا، جوهر و تونر، که همگی ممکن است در تماس با غذا قرار گیرند.
  • رنگ و پوشش‌ها.
  • شوینده و تمیز‌کننده‌ها.
  • چسب و عایق‌کننده‌ها.
  • محصولات آرایشی و بهداشتی.
  • روان‌کننده و گریس‌ها.
  • حشره‌کش و مواد آفت‌کش.

مترجم: مهندس محمود شریعت­مدار، دانشجوی دکتری، مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 234 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اواخر  اسفند ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا