اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/چگونه اینترنت صنعتی اشیا (IoT) به توسعه پلاستیک های هوشمند منجر شده است؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر گسترش روزافزون اینترنت اشیا بازارهای جهانی را متحول می‌کند. در حالی که بسیاری از کاربردهایی که بیشتری توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کنند، مانند سیستم‌های خانه هوشمند، در بخش‌های مصرف‌کننده هستند، انتظار می‌رود بیشترین تأثیر در بخش صنعت باشد.
در اولین مراحل خود، اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) به فناوری‌های با ارزش و قیمتی بزرگ مانند توربین‌های هواپیمای B محدود می‌شد آن هم به این علت که هزینه‌های هنگفت مرتبط با شکست، سرمایه‌گذاری را توجیه می‌کرد.
اما اکنون یک گرایش قابل تشخیص به سمت دستگاه‌های هوشمند دارای قابلیت ارتباط وجود دارد که برای ایجاد سامانه‌های یکپارچه در پایین‌ترین سطح هرم خودکارسازی (automation) استفاده می‌شوند.
توسعه فعلی به سمت یکی‌سازی تمام “اشیاء کارخانه” در یک کارخانه هوشمند در شبکه‌ها است و انتظار می‌رود که هر جزء پلاستیکی متحرک – کابل ها، زنجیره‌های انرژی و یاتاقان‌های ساده خطی – قابلیت ارتباط کامل داشته باشد.
این اجزا دارای حسگرهایی خواهند بود که آنها را قادر می‌سازد داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کنند، و نمونه‌های تجاری مرتبط با IIoT را برای تولیدکنندگان ماشین‌آلات و سامانه‌‌‌ها در طیف وسیعی از بخش‌های صنعتی ایجاد می‌کنند.
تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده به عنوان یک تغییردهنده بازی که خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده را حذف می‌کند

طبق تحقیقات انجام شده توسط Accenture Technology، یک شرکت مشاوره فعال در سطح جهانی، اجرای موفقیت‌آمیز تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد سازمان‌های صنعتی در سراسر بخش‌ها داشته باشد، تا 12 درصد نسبت به تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده صرفه‌جویی کند، هزینه‌های نگهداری کلی را تا 30 کاهش و اجتناب از فروشکنی را تا 70 درصد افزایش دهد .
Accenture به عنوان مثال از Thames Water، بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات آب و فاضلاب در بریتانیا، نقل می‌کند که از حسگرها، تجزیه و تحلیل‌ها و داده‌های بلادرنگ برای پیش‌بینی خرابی تجهیزات و واکنش سریع‌تر به موقعیت‌های بحرانی مانند نشت‌کردن استفاده می‌کند.
از همین زمینه است که نسل جدیدی از پلاستیک‌های هوشمند شروع به ظهور کرده است – به ویژه در کابل‌ها، زنجیره‌های انرژی و یاتاقان‌ها، جایی که هوشمندی با افزودن قابلیت‌های سنجش، نظارت و ارتباط ادغام می‌شود.
افزودن چنین فناوری‌هایی می‌تواند طول عمر کابل‌های مورد استفاده در خطوط مونتاژ خودکار، ماشین‌های برش، تولید دستگاه‌های الکترونیکی، روبات‌سازی سنگین و جابجایی مواد را به‌طور دقیق پیش‌بینی کند.
زنجیره‌های انرژی مورد استفاده در کاربردهایی مانند پل‌های ماشین، جرثقیل های داخلی و تصفیه‌خانه‌های آب می‌توانند رفتگی خود را اندازه‌گیری کنند.
پلاستیک‌های هوشمند می‌توانند قابلیت اینترنت اشیاء صنعتی را ارائه دهند، به طور بالقوه در دسترس بودن واحد صنعتی را افزایش دهند، عمر کاری را به حداکثر برسانند و هزینه‌ها را با نظارت بر وضعیت و روش‌های نگهداری پیش‌بینی‌کننده کاهش دهند.
پلاستیک متحرک در حال حاضر به طور گسترده در سراسر جهان در کاربردهای مربوط به جابجایی در صنعت و زندگی روزمره استفاده می شود، بنابراین مجموعه ارزشمندی از داده های عملکرد در حال حاضر در دسترس است.( Motion plastics are already being used extensively worldwide in moving applications in industry and everyday life, so a valuable body of performance data is already available)
در igus®️، یک آزمایشگاه آزمایشی 3800 متر مربعی به مهندسان این شرکت کمک می کند تا عمر کاری محصول را به طور دقیق پیش بینی کنند و از قابلیت اطمینان بیشتر اطمینان حاصل کنند.
اما پلاستیک‌های هوشمند نشان‌دهنده گام بعدی برای «کارخانه‌های هوشمند» با اتصال بهتر است، که در آن نظارت خودکار وضعیت و تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده زمان خرابی را به حداقل می‌رساند. این به بهبود کارایی سامانه و کاهش هزینه‌های عملیاتی کمک می کند.

پلاستیک های هوشمند برای توزیع زیربنا اینترنت صنعتی اشیا تعیین کننده هستند

شکی نیست که اینترنت صنعتی اشیا در حال حاضر باعث ایجاد تغییرات عظیم در بخش تولید شده است. سنجش پیچیده و تجزیه و تحلیل داده‌ها در گذشته محدود به تجهیزات گران‌قیمت مانند توربین‌های هواپیما می‌شد. اما مزایای سامانه‌های دارای قابلیت IIoT اکنون در سرتاسر چشم‌انداز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا شرکت‌ها ارزش دید شفاف‌تر سرمایه را درک می‌کنند.
این امر باعث ظهور پلاستیک‌های هوشمند شده است که در حال حاضر به تشکیل زیربنای گرایش عمومی به سمت کارخانه‌های شبکه‌ای بیشتر به عنوان بخشی از انقلاب صنعت 4.0 کمک می کنند.
از آنجایی که «کارخانه‌های آینده» هوشمند در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند، اتصال بی‌سابقه در تولید به کار می‌رود.
بنابراین، تقاضا برای پلاستیک‌های هوشمند با قابلیت IIoT همچنان افزایش می‌یابد، زیرا به نظر می‌آید سازندگان ماشین‌ها و سازندگان تجهیزات به محصولات خود در آینده مقاوم هستند .( The demand for IIoT-capable smart plastics will therefore continue to rise as machine builders and equipment makers look to future-proof their products)
این یک فرصت تجاری قابل توجه برای تولیدکنندگان قطعات مهندسی است که به آنها این امکان را می دهد که محصولات سنتی را با هوشمندی داخلی ارائه دهند.

How the Industrial Internet of Things (IoT) has led to the development of smart plastics
Richard Habering | 23. June 2021

 

برگردان: مهندس سارا فراهانی

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گوها را در شماره 232 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا