اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ چگونه با خودکارسازی فرآیند آمیزه سازی کمبود کارگر ماهر را جبران کنیم؟

بسپار/ایران پلیمر آمیزه‌‌سازها در سراسر دنیا به دنبال خودکارسازی دانه‌‌ساز (pelletiser) برای بهبود کیفیت، کارایی، انعطاف‌پذیری و ایمنی و هم‌‌چنین مقابله با کمبود کارگران ماهر هستند. در این مقاله پیشرفت‌‌ها در راستای خودکارسازی دانه‌‌سازها آورده شده است.
——
صنعت پلاستیک امروزی، از جمله آمیزه‌‌سازها و بازیافت‌کنندگان که مواد دانه‌‌ای را تولید می‌کنند، در حال پاسخگویی به یک محیط عملیاتی جدید هستند که با چالش‌های نوسانات اقتصادی، در دسترس بودن کارکنان و تامین مواد مشخص می‌شود. مسائل فعلی زنجیره تامین، برنامه‌ریزی تولید را دشوارتر کرده و نیاز بیشتر به انعطاف‌پذیری در عملیات را ایجاد می‌کند، که باید توسط کارکنان و ماشین‌‌آلات پشتیبانی شود.
به گفته مدیر محصول Dry Cut در شرکت Maag Group (شکل 1)، در مواجهه با چنین چالش‌هایی، آمیزه‌‌سازها باید نگاهی جامع به تجهیزات پایین‌ جریان با تمرکز بر سامانه‌‌هایی داشته باشند که تعویض آسان، تمیز کردن، دسترسی و انعطاف‌پذیری را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، با توجه به کمبود نیروی انسانی، این امر به ویژه مهم است و باید به دنبال دستگاه‌های خودکار بود تا به حداقل رساندن حضور کاروَران کمک کند.
پیشرفت‌های اخیر دانه‌‌ساز شرکت Maag Group شامل تکمیل ترکیب خط تولید Automatik-Scheer در نسل جدیدی از رشته‌‌سازها و هم‌‌چنین معرفی سامانه Zero-Gap شرکت برای برش بسیار ظریف الیاف در رشته‌‌سازها است. برای مثال در مورد دومی، برای برش الیاف پلی‌‌پروپیلن (PP) ویژه که به عنوان تقویت‌‌کننده در مصالح ساختمانی مصرف می‌شود، مورد استفاده قرار گرفته است.
در کاربردهای مرسوم رشته‌‌سازها، حداقل فاصله برش باید بین چرخانه (روتور) برش دوار و میله برش ثابت وجود داشته باشد. سامانه Zero-Gap به چرخانه برش اجازه می‌دهد تا در حین کار، چاقوی ثابت را لمس کند و در نتیجه حتی الیاف بسیار نازک را نیز می‌توان با دقت برش داد.
هم‌‌چنین شرکتMaag فناوری دانه‌‌ساز زیرآب Pearlo را که برای فراورش دانه‌‌های کروی با ظرفیت‌های زیاد 36000 کیلوگرم بر ساعت (79200 پوند بر ساعت) طراحی شده است، بهینه‌سازی کرده است. این سامانه انعطاف‌پذیر را می‌توان برای دانه‌‌سازی مواد نو، آمیزه‌‌ها، مستربچ‌ها، پلاستیک‌های مهندسی، چندسازه‌‌های (کامپوزیت‌های) بسپاری پرشده از چوب و الیاف طبیعی و لاستیک‌‌های گرمانرم و هم‌‌چنین برای کاربردهای مختلف بازیافت استفاده کرد.

8900553f 1648 4a1c a6af cd9e079ae742

شکل 1: سامانه رشته‌‌ساز برش خشک P-JSG400 از شرکتMaag .

دانه‌‌ساز Pearlo اجزای قابل جابه‌‌جایی و انعطاف‌‌پذیر را در یک قاب ادغام می‌کند تا از افزایش زمان کار اطمینان حاصل شود. ترکیب طراحی ریژه (دای) و توپی بُرنده به سبک توربین اجازه می‌دهد از یک توپی بُرنده برای چندین کار استفاده شود که در نتیجه مزیت کاهش هزینه‌ تا هشت برابر را به همراه دارد، ضمن ‌‌این‌‌که ایمنی کارور بهبود یافته و مدت عملیات دو برابر شده است.
از نظر گرمایی، این ترکیب، پنجره عملیاتی را گسترش می‌دهد، در حالی که اتلاف گرما تا 25 درصد کاهش می‌‌دهد. در ترکیب با طراحی صفحه ریژه Heat Flux، پنجره تولید بیشتر بزرگ شده و عملکرد برای بسیاری از مواد حساس بهبود یافته است. سامانه Pearlo با قابلیت تیغه دستی یا خودکار پیشرفته در دسترس است. در نسخه کاملا خودکار Pearlo-EAC، تیغه در حین کار پیش می‌رود.
هم‌‌چنین ادعا شده است خشک‌‌کن گریز از مرکز eXso جدید از شرکتMaag توان عملیاتی بالاتری را در فضایی کمتر و با امکان تمیز کردن آسان‌تر ارایه می‌دهد. خشک‌‌کن دانه eXso برای استفاده با دانه‌‌سازهای زیر آب و برش خیس مناسب است و با آهنگ تولید تا 8200 کیلوگرم بر ساعت آزمایش شده است (شکل 2).
یکی از ویژگی‌های کلیدی طراحی eXso، محفظه سه دری است که دسترسی و دید بهتر به داخل واحد را برای تمیز کردن سریع‌تر و موثرتر برای به حداقل رساندن خطر آلودگی متقابل امکان‌پذیر می‌کند. طراحی مورد نیاز فضای سالن را حدود 20 درصد کاهش می‌دهد و در عملیات آرام‌تر است (بسته به مدل انتخاب شده تا dB 80).

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 254  ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا