اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ چگونه در فرآیند تزریق، خطوط انتقال و خوراکدهی را مدیریت کنیم؟

بسپار/ایران پلیمرانواع پیشرفت‌های فناوری، قالب‌گیران تزریقی را قادر می‌سازند تا سامانه‌‌های جابه‌‌جایی مواد را بهبود بخشند. در این مقاله محصولات جدید در این حوزه آورده شده است.

شرکت‌های قالب‌گیری تزریقی، ویژگی‌های جدید زیادی دارند که باید هنگام انتخاب محصولات جابه‌‌جایی مواد در نظر بگیرید. جدیدترین محصولات با آسیب یا اتلاف کمتر بسپار، انتقال یا خوراک‌‌دهی می‌کنند، ضمن نظارت بر مقدار رطوبت بسپار، آن را خشک می‌کنند، خطاها را هنگام تغییر مواد به حداقل می‌رسانند و فضا یا بازدهی عملکرد را با تجهیزات متحرک و پودمانی که به راحتی حرکت می‌کنند و ضمن ترکیب قابلیت‌ها به یک عملیات متمرکز متصل می‌‌شوند، بهبود می‌بخشند. آخرین پیشرفت‌ها شامل بهبود کنترل‌ها، مفاهیم بهره‌‌وری انرژی و قابلیت حمل است.
سامانه خشک‌‌کن چندقیف‌‌دار قابل حمل جدید شرکت Conair این امکان را فراهم می‌کند که مقادیر کم یا زیاد مواد مختلف به صورت خارج از خط (offline) خشک شوند (شکل 1) و سپس به راحتی در مکان‌های مورد نیاز چرخانده شوند تا ماشین‌‌آلات تولید را با مواد آماده مصرف (press-ready) تامین کنند.
در هسته سامانه خشک‌‌کن سیار، فناوری Multi-Hopper Cart (MHC) قرار دارد، یک ارابه دستی (pushcart) چرخ‌‌دار از پیش سیم‌کشی شده و از پیش لوله‌‌کشی شده (Pre-plumbed، اصطلاح رایج در صنعت لوله‌‌کشی است. این معمولا بدان معنی است که خطوط آب‌‌رسانی و تخلیه قبلا نصب شده است. مترجم) که در اندازه‌های مختلف برای پشتیبانی از دو، سه یا چهار قیف جریان جرمی سِری Conair CH موجود است.
ارابهMulti-Hopper با دریچه‌های عایق‌‌کن/قطع‌‌کن درون‌‌ساز در هر ایستگاه قیف طراحی شده است. چندراهه‌‌های توزیع هوای جوشکاری شده تعبیه شده در قاب، اتلاف هوا، شیلنگ‌های پیچ خورده و گیره‌‌های شیلنگ شل را حذف می‌‌کنند و هوای رطوبت‌‌گیری شده را به هر قیف هدایت می‌کند. عایق‌‌کن تعبیه شده در چندراهه باعث کاهش بیشتر اتلاف گرما و در نتیجه صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

شکل 1: ارابه Multi-Hopperشرکت Conair به مقادیر کم یا زیاد مواد مختلف اجازه می‌‌دهد تا به صورت خارج از خط خشک شوند.

دریچه‌های قطع‌‌کن، کنترل جریان هوای یکپارچه و برگشت هوا از چندراهه به هر قیف را خاموش و روشن می‌‌کنند. این اجازه می‌دهد تا هر قیف جداگانه از سامانه خشک‌‌کن برای تمیز کردن یا صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی در صورت عدم استفاده، بدون خاموش کردن کل سامانه برداشته شود. برای صرفه‌‌جویی در هزینه، هر MHC تنها به یک افت توان به جای افت به ازای هر قیف نیاز دارد.
MHC با صفحات نصب قیف طراحی شده است که می‌تواند در چندین موقعیت از پیش تنظیم شده تنظیم شود و به ارابه اجازه می‌دهد تا چندین قیف با اندازه‌های مختلف را در خود جای دهد.
حجم قیف‌های جریان جرمی CH از 5/0 تا 6 فوت مکعب (14 تا 170 لیتر) است و برای حفظ گرما و انرژی کاملا عایق هستند. قیف‌ها از جنس کربن یا فولاد ضد زنگ موجود هستند و برای توزیع استثنایی هوا طراحی شده‌اند. مخروط پخش‌‌کننده هوای قابل جابه‌‌جایی و درب در دسترس بزرگ، زمان تمیز کردن را به حداقل می‌رساند. یک شیشه دید بلند که در قیف تعبیه شده است، نماهایی را در یک نگاه از سطح مواد و جریان جرمی مواد فراهم می‌‌کند. یک دستک (bracket) حسگر اختیاری و مجموعه‌‌های حسگر، سطح مواد را نشان می‌دهد و تنظیم را قادر می‌‌سازند.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این نوشته را در شماره 250 ماهنامه بسپار که در نیمه مرداد ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا