اخبار

اختصاصی بسپار/ چگونه چالش های بازیافت فیلم‌های بسته‌بندی را رفع کنیم؟

بسپار/ایران پلیمر برای رفع چالش‌های فنی بازیافت ضایعات بسته‌‌بندی بر پایه فیلم، به یک رویکرد نوآورانه و انعطاف‌‌پذیر نیاز است. در این مقاله پیشرفت توسعه‌‌دهندگان سامانه و تامین‌‌کنندگان ماشین‌‌آلات در این زمینه گزارش شده است.

کارهای زیادی در زمینه بازیافت پلاستیک در حال انجام است تا مبنای فناورانه‌‌ای برای اقتصاد چرخشی در حوزه بسته‌‌بندی انعطاف‌‌پذیر ایجاد شود. پروژه‌های مشارکتی در اروپا در حال یافتن بهترین روش‌ها برای تفکیک جریان‌های پسماند مخلوط و مقابله با چالش‌های فنی اقلامی که بازیافت آن‌‌ها دشوار است، مانند بسته‌‌بندی چندلایه، هستند. تامین‌کنندگان فناوری نیز برای کمک به مشتریان بازیافت فیلم در حال نوآوری هستند تا پتانسیل کامل پسماند بسته‌بندی پسامصرف را درک کنند. هدف مشترک ایجاد یک سامانه بازیافت کارآمد است که تقریبا تمام انواع ضایعات بسته‌‌بندی انعطاف‌‌پذیر را شامل شود و مواد با کیفیت عالی را برای استفاده در محصولات جدید ایجاد کند.
شرکت Ceflex با شتاب بیشتری در حال برنامه‌‌ریزی برای راه‌‌اندازی یک کارخانه بازیافت نمایشی در اروپا در سال 2023 است. شرکتCeflex از زمان آغاز به کار خود در سال 2017 با کل زنجیره ارزش (در حال حاضر بیش از 180 شرکت ذی‌‌نفع را شامل می‌شود) همکاری می‌‌کند تا بسته‌‌بندی انعطاف‌‌پذیر را تا سال 2025 در اروپا طبق اقتصاد چرخشی بسازد. این یک پروژه چند برنامه‌‌ای متمرکز بر کار روی جمع‌‌آوری بسته‌‌بندی‌های انعطاف‌‌پذیر، سواچینی، بازیافت، طراحی، فناوری و بازار است.
شرکت Ceflex از مرحله طراحی اولیه پروژه به مرحله‌‌ای رسیده است که آماده اجرای طرح خود است. شرکت در همایش بازیافت بسته‌‌بندی انعطاف‌‌پذیر برگزار شده توسط موسسه AMI در کلن آلمان که در ماه دسامبر 2022 برگزار شد گفت که این پروژه به خوبی در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار دارد، اگرچه احتمالا تا سال ۲۰۲۵ به طور کامل محقق نخواهد شد.
شرکت Ceflex با تمرکز بر کشش بازارهای نهایی به سمت رویکرد تقاضا محور حرکت کرده است. شرکت معتقد است که یک فرایند تقاضا محور در زیست‌‌پایدار (sustainable) کردن مواد بسته‌‌بندی انعطاف‌‌پذیر بسیار مهم است. شرکت Ceflex با شناسایی پتانسیل استفاده از مواد بازیافتی در بازار انواع بسته‌‌بندی‌‌ها، قادر خواهد بود به صورت معکوس عمل کند تا نیاز در زمینه بازیافت مکانیکی و شیمیایی و ظرفیت سواچینی و جمع‌آوری را چارچوب‌بندی کند.
به گفته شرکت Ceflex، چهار عامل کلیدی برای دستیابی به اقتصاد چرخشی برای بسته‌‌بندی انعطاف‌‌پذیر وجود دارد که شامل موارد زیر است: مواد، طراحی بسته‌‌بندی و بازارهای نهایی؛ ظرفیت سواچینی و بازیافت؛ سامانه‌های EPR (مسئولیت توسعه‌‌یافته تولیدکننده (EPR) یک سیاست زیست محیطی است که تولیدکنندگان را مسئول کل چرخه عمر محصولاتی که در بازار معرفی می‌‌کنند، از طراحی تا پایان عمر (از جمله جمع‌‌آوری زباله و بازیافت) می‌‌کند. مترجم) مناسب برای بسته‌‌بندی انعطاف‌‌پذیر پیچیده؛ و یک چارچوب قانونی حمایتی.
در سال 2020، دستورکار طراحی Ceflex برای اقتصاد چرخشی (D4ACE) منتشر شد (شکل 1) و اکنون مرحله دوم آغاز شده است که جزییات بسیاری از طرح‌های مختلف را در بسته‌‌بندی‌های انعطاف‌‌پذیر ارایه می‌دهد.

برگردان: شادی نورانی
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 250 ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا