اخبار

اختصاصی بسپار/ چگونه یک فرایند آمیزه سازی را کنترل کنیم؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  داده‌‌های حاصل از اندازه‌‌گیری‌‌های انجام‌‌شده درخط (in-line)، همراه با فرایند آمیزه‌‌کاری به کاربران امکان می‌‌دهد تا نظارت و تنظیماتی را برای بهبود کیفیت انجام دهند. در این مقاله، پیشرفت‌‌ها در راستای تجهیزات اندازه‌‌گیری‌‌ آورده شده است.

روش مرسوم برای کنترل فرایند متکی به نظارت بر عوامل تجهیزات مانند دما، فشار یا آهنگ خوراک‌‌دهی است تا اطمینان حاصل شود که تولید طبق انتظار پیش می‌‌رود. سپس آزمون‌‌های آزمایشگاهی برون‌‌خط (off-line) برای اطمینان از دستیابی به کیفیت تولید آمیزه و مستربچ استفاده می‌‌شود. در زمانی که تصمیماتی در مورد کیفیت درحال گرفته‌‌شدن است، ممکن است محصول زیادی تولید شده باشد. تحلیل درون‌‌خطی در حین فراورش گزینه دیگری را فراهم می‌‌کند که اجازه می‌‌دهد تنظیمات فرایند در زمان واقعی برای بهبود کیفیت محصول و کاهش یا حذف محصول نامنطبق انجام شود.
شرکت آمریکایی Equitech ارایه‌‌دهنده محصولات اندازه‌‌گیری درون‌‌خط رنگ‌‌ها می‌‌گوید پیشرفت خودکارسازی در روش‌‌های ساخت و تولید مرسوم، نیاز به استفاده از فناوری هوشمندی دارد که بتواند اندازه‌‌گیری، تحلیل و تشخیص موضوعات را بدون نیاز به مداخله انسان انجام دهد. همه‌‌گیری (pandemic) بیماری کرونا باعث افزایش خودکارسازی در سال 2020 شده است، به طوری‌‌که بسیاری از شرکت‌‌ها مجبور شده‌‌اند دسترسی به امکانات خود را محدود کنند و به دنبال راه‌‌هایی برای کاهش تعامل کارکنان باشند.
در محصول شرکت Equitech برای اندازه‌‌گیری رنگ از کاوند‌‌های (probe) تار نوری متصل به دستگاه طیف‌‌نورسنج (spectrophotometer) استفاده شده است. یک کاوند با سَری سفایه (sapphire-tipped) از طریق یک رابط (adapter) ریژه (die) درون مذاب قرار می‌‌گیرد و اجازه می‌‌دهد تا مذاب روشن (illuminated) شود و نور به دستگاه طیف‌‌نورسنج منعکس شود، تا مقادیر رنگی ( L*(نشان‌دهنده روشنایی)، a* (مختصات قرمز/سبز)، b* (مختصات زرد/آبی)، C* (رنگ)، h (زاویه رنگ)) اندازه‌‌گیری و خارج می‌‌شود. این کاوندها، اندازه‌‌گیری را در حالت بازتاب برای مواد کدر (opaque) و حالت گذار (transmission) برای مواد شفاف امکان‌‌پذیر می‌‌کنند. این شرکت می‌‌گوید که فواصل اندازه‌‌گیری کوتاه‌‌تر از یک تا دو ثانیه امکان‌‌پذیر است، اما فواصل 10 تا 60 ثانیه‌‌ای برای نظارت مداوم فرایند توصیه می‌‌شود.
شرکت Equitech می‌‌گوید از بازخورد اندازه‌‌گیری L* می‌‌توان برای تنظیم سریع خوراک‌‌دهنده رنگ‌‌بخش (colorant) استفاده کرد تا محصول نهایی را مطابق مشخصات، در تمام زمان تولید حفظ کند.

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 225 ماهنامه بسپار که در نیمه تیر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا