اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ژل هایی که با باکتری های مقاوم به دارو مبارزه می کنند/ شبیه سازی دفاع طبیعی بدن

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر برای مبارزه با باکتری های مقاوم به برخی داروها، دانشمندان سوئدی نوع جدیدی از حفاظت بدون آنتی بیوتیک را برای زخم ها تولید کرده اند که باکتری های مقاوم به دارو را از بین می برد و پاسخ های ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت ها شبیه می کند.

به گزارش مجله انجمن شیمی آمریکا، محققان موسسه فناوری KTH و بیمارستان دانشگاه کارولینسکا می گویند که درمان جدید مبتنی بر هیدروژل های توسعه یافته متشکل از پلیمرهایی است که به عنوان ماکرومولکول های دندریتیک شناخته می شوند.

پروفسور دانشگاه KTH، مایکل مالکوچ می گوید هیدروژل ها هنگام اسپری شدن روی زخم ها خود به خود ایجاد می شوند و 100 درصد تجزیه پذیر و غیر سمی هستند. وی می گوید: “هیدروژل های دندریتیک به دلیل خواصی مانند نرمی، چسبندگی و انعطاف پذیر بودن، برای پانسمان زخم موادی بسیار عالی هستند، که تماس ایده آل را با پوست ایجاد می کنند و محیط مرطوب را برای بهبود مطلوب زخم حفظ می کنند.”

اثرات ضد باکتریایی هیدروژل ها هنوز به طور کامل شناخته شده نیست، اما نکته اصلی در ساختار این درشت مولکول ها نهفته است.
او می گوید: “سلول های باکتریایی و ماکرومولکول های دندریتیک فعل و انعالات متقابل دارند. همچنین می گوید: ” وقتی آنها با هم مخلوط می شوند، وضعیت خوبی برای باکتری ها وجود ندارد. ”
پروفسور موسسه کارولینسکا، آنلی براونر می گوید که هیدروژل ها علیرغم نداشتن آنتی بیوتیک، خواص ضد باکتریایی فوق العاده ای از خود نشان می دهند و در برابر طیف وسیعی از باکتری های بالینی موثر بوده و باکتری ها را از زخم ها از بین می برند. این ماده همچنین التهاب را کاهش می دهد.

هیدروژل ها در برابر چندین باکتری عفونی مرتبط از نظر بالینی ، از جمله Staphylococcus aureus (S. aureus) و Pseudomonas aeruginosa (P. aeruginosa) مورد آزمایش قرار گرفتند. هیدروژل ها 100٪ در کشتن P. aeruginosa موثر بودند و همچنین در کشتن S. aureus عالی بودند.

مایکل مالکوچ می گوید: “هنگامی که سلولهای باکتریایی با ماکرومولکهای دندریتیک ملاقات می کنند، وضعیت خوبی برای باکتریها وجود ندارد.”
آزمایشات عفونت سلولی نشان داد که ژل نه تنها باکتری های بالینی مقاوم به دارو را از زخم ها به طور موثر از بین می برد، بلکه باعث ایجاد پپتیدهای ضد میکروبی طبیعی یا آنتی بیوتیک های درون زا در سلول های پوست انسان می شود.

براونر می گوید: “این آنتی بیوتیک های درون زا به مبارزه با باکتری ها و پاکسازی عفونت کمک می کند.” برخلاف آنتی بیوتیک های سنتی که ممکن است به سرعت مقاومت کنند، مقاومت در برابر پپتیدهای ضد میکروبی بسیار نادر است. ”
هیدروژل حتی در کشت باکتری S. aureus که مقاوم به متی سیلین (MRSA) است، در مقایسه با پانسمان زخم هیدروژل موجود در بازار که امروزه استفاده می شود، بسیار موفق تر است.
پلیمرهای دندریتیک شامل هیدروژل بر پایه پلی اتیلن گلیکول (PEG) و اسید پروپیونیک (bis-MPA) است. شاخه های پلیمرهای دندریتیک که شبیه درختان سیب هرس شده است، با نقاط تماس محیطی متعددی که دارای بار کاتیونی هستند و به شدت با غشای سلولی باکتری که بار منفی دارند، تعامل دارند، خاتمه می یابد.

مالکوچ می گوید: “ساختار شاخه ای با طراحی خوب و مقیاس پذیری عالی، آنها را به داربست ایده آل برای کاربردهای پزشکی تبدیل می کند.”

آزمایشگاه مالکوچ بیش از یک سال است که عفونت های پوستی را با پلتفرم دندریتیک مورد هدف قرار می دهد و نشریه جدید گزارش می دهد که سنتز هیدروژل ها پیچیدگی کمتری دارد و به راحتی مقیاس پذیر است.
براونر می گوید: “این ژل یک نوآوری چشمگیر در مبارزه با باکتری های مقاوم به داروها است، به خصوص در زمان کنونی، زمانی که آنتی بیوتیک های موجود در حال از رده خارج شدن هستند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا