اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ کاتالیزگر جدید برای تجزیه آسان تر و تمیزتر نایلون-6

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شیمیدانان دانشگاه وسترن شمالی کاتالیزگر جدیدی ابداع کردند که می تواند به سرعت، تمیز و به طور کامل نایلون-6 قوی و بادوام را در چند دقیقه بدون تولید محصولات جانبی مضر تجزیه کند. این ماده به رفع مشکل آلودگی کمک می‌کند و همچنین اجازه می‌دهد زباله‌های نایلون-6 را به محصولات با ارزش بالا تبدیل کند.

چالش و محدودیت وضعیت فعلی
نایلون 6 در کاربردهای روزمره از لباس گرفته تا فرش و کمربند ایمنی یافت می شود. طبق اعلام فدراسیون جهانی حیات وحش، سالانه بیش از 1 میلیون تن ابزار ماهیگیری در اقیانوس رها می شود و تورهای ماهیگیری متشکل از نایلون-6 حداقل 46 درصد از زباله های بزرگ اقیانوس آرام را تشکیل می دهند.
اگرچه آزمایشگاه‌های دیگر کاتالیزگرهایی را برای تجزیه نایلون-6 کاوش کرده‌اند، اما این کاتالیزگرها به شرایط خاص (مانند دمای 350 درجه سانتی‌گراد)، بخار پرفشار و حلال‌های سمی نیاز دارند که منجر به آلودگی بیشتر می‌شود.

کاتالیزگر تمیزتر و کارآمدتر
این کاتالیزگر جدید از ایتریوم، یک فلز ارزان قیمت در زمین و یون‌های لانتانید استفاده می‌کند.
هنگامی که نمونه‌های نایلون-6 تا دمای ذوب حرارت داده می‌شوند و کاتالیزگر بدون حلال اعمال می‌شود، پلاستیک از هم می‌پاشد و بدون باقی ماندن محصولات جانبی به بلوک‌های سازنده اولیه خود بازمی‌گردد.
به این ترتیب کاتالیزگر بسپار را می شکند و تکپار (monomer) را بازیابی می کند. در آزمایش ها، این گروه پژوهشی توانستند 99 درصد تکپارهای اصلی پلاستیک را بازیابی کنند. در اصل، آن تکپارها می توانند به محصولات با ارزش بالاتر تبدیل شوند که دارای استحکام و دوام هستند.
علاوه بر دست یافتن به بازده بالای بسپارها، کاتالیزگر بسیار انتخابی است، به این معنی که تنها بر روی بسپارهایی از جنس نایلون-6 بدون ایجاد اختلال در مواد اطراف عمل می کند. این نشان می‌دهد که صنعت می‌تواند کاتالیزگر را برای حجم زیادی از زباله‌های طبقه‌بندی نشده اعمال کند و به طور انتخابی نایلون-6 را هدف قرار دهد و در نتیجه بازیافت کارآمدتری را به همراه داشته باشد.
پس از ثبت اختراع برای فرآیند جدید، این گروه پژوهشی قبلاً از شرکای صنعتی بهره مند شده اند. آن ها امیدوارند که این کاتالیزگر بتواند در مقیاس بزرگ برای کمک به حل مشکل جهانی پلاستیک استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا