اخبار

اختصاصی بسپار/ کاربرد نانومواد در پوشش ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  خودروها، هواپیماها، کشتی ها، ماشین آلات، نما و فضای داخلی ساختمان ها، مبلمان، لوازم خانگی، مجلات، پوسترها و دستگاه های ذخیره ی داده  ها تنها بخشی از لیست پایان ناپذیر محصولات پوشیده شده با لاک و پوشرنگ هستند. برای محافظت در برابر عوامل مکانیکی، شیمیایی و جوی و هم چنین بهبود ظاهر، سطوح با لاک یا پوشرنگ پوشش داده می شوند. برای پاسخگویی به تقاضای روز افزون پوشش های نوین، صنعت رنگ پیوسته به دنبال بهبود محصولات خود بوده است. بنابراین، در طول سال های گذشته نانوفناوری اهمیت بیشتری در توسعه ی پوشش ها یافته است.
از مدت ها قبل، افزودنی ها با مقیاس نانو در تولید لاک ها و پوشرنگ ها کاربر داشته اند؛ به عنوان مثال: اکسید آهن به عنوان عامل ایجاد رنگ و سیلیکای آمورف سنتزی برای تنظیم سیالیت. در سال های اخیر روش های تجسم و توصیف نانومواد توسعه یافته است. به همین دلیل تولید و استفاده از نانومواد و نانوساختارها در صنعت پوشش متناسب با کاربردهای مختلف در حال حاضر امکان پذیر است. امروزه پوشش های بر پایه ی نانو به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از کاربردها عبارتند از: عامل دار کردن سطح، محافظت در برابر خوردگی و آلودگی، جلوگیری از آلودگی بیولوژیکی و یا ایجاد طراحی های جذاب با استفاده از جلوه های ویژه.
2-1- نانومواد در پوشش ها
پوشش های بر پایه ی نانو، بسته به ساختار، مواد نانوکامپوزیتی یا مواد هیبریدی تعریف می شوند. یک نانوکامپوزیت یا نانوهیبرید ترکیبی از چند ماده ی مختلف است. نانومواد با هدف دستیابی به کدری بیشتر، برهمکنش بهتر پوشش و سطح و دوام بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، به دلیل تفاوت خواص اجزا با خواص نانوکامپوزیت/هیبرید، می توان سیستمی با خواص متناقض مانند سختی و الاستیسیته ایجاد کرد. فرآوری و خواص این پوشش ها نسبت به پوشش های متداول بهتر است. الاستیسیته ی بالا، خشک شدن سریع، عدم انبساط در اثر تماس با آب و تراوایی بالا برخی از این خواص هستند.
پوشش های بر پایه ی نانوفناوری حاوی نانومواد مختلفی هستند؛ مانند: دی اکسید تیتانیوم، دی اکسید سیلیسیوم، کربن سیاه، اکسید آهن، اکسید روی و نقره. خود تمیزشوندگی، مقاومت به خراش، اثر کاتالیستی نوری، بازدارندگی حریق، مقاومت به خوردگی و حافظت در برابر اشعه ی ماورا بنفش برخی از عملکردهای پوشش های حاوی این نانومواد هستند. به عنوان مثال، برخی از نانومواد مانند اکسید تیتانیوم به دلیل اندازه ی کمتر از 100 نانومتر برای استفاده در سیستم های پوششی شفاف مناسب هستند. علاوه بر این، شفافیت این مواد ساخت افزودنی های نوین برای ایجاد خواص جدید در پوشش های غیرشفاف را ممکن می سازد. پوشش های نورفعال دی اکسید تیتانیوم قابلیت خود تمیزشوندگی و خواص ضد میکروبی نیز دارند.
3-1- ساخت
همانند پوشش های متداول، پوشش¬های بر پایه نانو هم باید پاسخ نیازهای مختلف را داده و قبل از استفاده تمام آزمون های لازم را بگذراند. در نانوپوشش ها توزیع اندازه ذرات باید کاملا مشخص و باریک باشد. قبل از فرآوری، ذرات اندازه های مختلف (از چند ده تا چند هزار نانومتر) دارند. با استفاده از روش های سنتز مشخص می¬توان نانومواد با کاربردهای خاص تولید کرد. در اصل دو رویکرد اصلی برای ساختارهای نانو وجود دارد.

مترجم: لاله کاغذچی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر دانشگاه تهران

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 217  ماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اوایل آذر ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا