اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با مواد کم کربن و سازگار با محیط زیست در تولید خودروهای انرژی نو

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر کاهش انتشار کربن تبدیل به کلید واژه ای در صنعت خودروسازی شده است. بی ام و، ولوو، فولکس واگن، بنز، گریت وال، جیلی و برخی دیگر از خودروسازان اهداف و برنامه‌های عملیاتی خود را برای بی طرفی کربن اعلام کرده اند. استفاده از مواد کم کربن و سازگار با محیط زیست مانند پلاستیک‌های بازیافتی، مواد پایه زیستی و مواد بدون اسپری یکی از مهم ترین اقدامات خودروسازان برای کاهش انتشار کربن است که تولید خودروهای انرژی نو (NEV) نیز از آن استفاده می‌کنند.

در مورد پلاستیک‌های بازیافتی، بی ام و و فولکس واگن به تدریج نسبت پلاستیک‌های بازیافتی را در خودروهای جدید افزایش می‌دهند. هوندا و تورِی در حال بررسی کاربرد بالقوه نایلون 6 بازیافت شده شیمیایی در بخش خودرو هستند. مگنا مواد تک ماده و 100% قابل بازیافت را برای بالشتک فوم صندلی خودرو و قطعات تزئینی معرفی کرده است.
در مقایسه با مواد متداول پایه نفتی، مزایای مواد زیستی برای کاهش قیمت مواد اولیه نیز وجود دارد و در سال‌های اخیر مورد علاقه‌ی خودروسازان قرار گرفته است. خودروهایی مانند EV3 و EV4 KIA از الیاف طبیعی و میسلیوم برای کاهش ردپای کربن استفاده می‌کنند. Polestar و Röchling آماده راه اندازی اولین محفظه خنک کننده‌ی زیستی هستند.
استفاده از مواد بدون اسپری نیز یک راه موثر برای کاهش انتشار کربن است. در داخل تویوتا از پلی آمید بدون اسپری BASF استفاده شده است و هوندا با شرکت شیمیایی میتسوبیشی دست به دست هم داده است تا رنگ آمیزی PMMA بدون اسپری را تولید کند که می‌تواند برای بدنه و داخل خودرو استفاده شود.

مثال‌های زیادی نشان می‌دهد که خودروسازان، قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان مواد در سراسر زنجیره ارزش برای ایجاد یک نقشه راه پایدار برای پلاستیک‌های خودرو همکاری می‌کنند.

 

خودروهای پیل سوختی هیدروژنی در مسیر پیشرفت
تعدادی از خودروسازان تأیید کرده اند که انرژی هیدروژن یک انتخاب اجتناب ناپذیر برای تغییر راهبردی به سوی بی طرفی کربن است. خودروهای هیدروژنی را می‌توان تنها در 4-5 دقیقه سوخت گیری کرد و تا 500 کیلومتر برد رانندگی دارند.
خودروی پیل سوختی هیدروژنی BMW iX5 آزمایش جاده ای را در اروپا به پایان رسانده است. NEXO هیوندای بالاترین حجم فروش را در جهان دارد. تویوتا CROWN SEDAN مجهز به سه مخزن ذخیره هیدروژن است و برد رانندگی جامعی تا 820 کیلومتر دارد.

بنابراین چه موادی در کاربردهای خودروهای هیدروژنی پتانسیل دارند؟ مخزن ذخیره هیدروژن، که برای خودروهای هیدروژنی ضروری است، بیشتر از الیاف کربن ساخته شده است. الیاف کربن با استحکام بالا از شرکت Toray برای محفظه‌ی ذخیره هیدروژن با فشار بالا برای وسیله نقلیه 70 MPa استفاده می‌شود. عامل پخت آمینی Evonik VESTAMIN® برای سامانه‌های اپوکسی استفاده می‌شود و Ancamine® این شرکت می‌تواند برای نفوذ سریع الیاف استفاده شود که به مخزن اجازه می‌دهد تا 70٪ وزن کمتری داشته باشد.

در همین حال، مخازن ذخیره هیدروژن برای جلوگیری از نشت هیدروژن به بسپارهایی با خاصیت سد هیدروژنی قوی نیاز دارند، مانند RILSAN PA11 Arkema، که می‌تواند برای تولید مخزن‌های ذخیره هیدروژن با فشار بالا که در برابر دماهای پایین وفشار بالا مقاوم هستند، استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا