اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ گذار به سمت فیلم‌‌های کشایند و جمع‌‌شو ماندگار

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر فیلم‌‌های کشایند (Stretch) و جمع‌‌شو (shrink) نقش فزاینده‌‌ای را در ماندگاری (sustainability) ایفا می‌‌کنند، خواه با تهیه از مواد بازیافتی یا مواد زیست‌‌پایه (bio-based) و یا منجر به کاهش ردپای کربن (carbon footprint) ناشی از حمل و نقل شوند. در این مقاله، دستاوردهای اخیر در این حوزه آورده شده است.
فیلم‌‌های کشایند و جمع‌‌شو معمولا ضخامت میکرونی دارند. بااین‌‌وجود به بهبود عملکرد محیط‌‌زیستی کمک می‌‌کنند. فیلم‌‌های کشایند با عملکرد عالی، ایمنی بارکف‌‌ها (pallet) را در محل نگهداری تضمین می‌‌کنند و احتمال آسیب دیدن محصول را کاهش می‌‌دهند. هم‌‌چنین این فیلم‌‌ها بیش ‌‌از‌‌ پیش از مشتقات مواد زیستی تولید می‌‌شوند.

فیلم بارکف (پالت) تجدیدپذیر
شرکت سوئدی Doxa Plast با استفاده از مواد تامین شده توسط شرکت Dow Chemical، انواع فیلم‌‌های کشایند را از منابع تجدیدپذیر تولید کرده است.
در انواع جدید فیلم‌‌های کشایند شرکت Doxa با نام Reborn، از پلی‌‌اتیلن کم‌‌چگالی خطی (LLDPE) شرکت Dow با نام Elite 5230GC R (تهیه‌‌شده از مواد اولیه تجدیدپذیر) استفاده شده‌‌است. این مواد از بقایای تولیدات کاغذ از جنگل‌‌های با مدیریت ماندگار در فنلاند به‌‌دست می‌‌آید و با زنجیره غذایی انسان در رقابت نیست. هم‌‌چنین برای تولید آن به زمین اضافه نیازی نیست. فیلم‌‌ها در کارخانه Doxa در سوئد تولید می‌‌شوند.
فیلم‌‌های جدید Doxa برای کاهش ضخامت به‌‌گونه‌‌ای بهینه‌‌سازی شده‌‌اند که تاثیری بر کارایی نمی‌‌گذارند. شرکت Doxa به وسیله فناوری ثبت شده، فیلم‌‌های کشایند نازک تا ضخامت 4 میکرون را عرضه می‌‌کند. این فیلم‌‌ها درعین‌‌حال، کارایی بسیار عالی برای بهبود پایداری نیروی بارکف و کاهش کلی مواد بسته‌‌بندی دارند.
شرکت Doxa بیان می‌‌کند که نگرش آن‌‌ها برای سال 2020، ارایه گزینه‌‌ای برای انتخاب نسخه‌‌های فاقد رد کربن یا کربن‌‌خنثا (carbon neutral) از تمام محصولات خود به مشتریانش است. بسپارهای زیست پایه Dow در رسیدن شرکتDoxa به این هدف کمک می‌‌کند چراکه حرکت به سوی فیلم‌‌های کشایند فاقد رد کربن را امکان‌‌پذیر می‌‌سازد.
پلی‌‌اتیلن (PE) زیست‌‌پایه شرکت Dow با استفاده از زیست نفتا (bio-naphta) حاصل از روغن چوب (tall oil) که محصول جانبی در تولید خمیر کاغذ است، به‌‌دست می‌‌آید. این امر به تولید فیلم‌‌های کشایند با منابع تجدیدپذیر که ردپای کربن کمتری نسبت به بسپارهای پلی‌‌اتیلن استاندارد حاصل از مشتقات فسیلی دارند، کمک می‌‌کند.

فیلم‌‌های جمع‌‌شو تولید شده از مواد بازیافتی پسامصرفی (PCR)
همزمان، شرکت Dow درحال توسعه خانواده جدیدی از بسپارهای تهیه‌‌شده از مواد بازیافتی پسامصرفی است که می‌‌تواند در کاربردهایی شامل فیلم‌‌های جمع‌‌شو همبند (collation shrink film) استفاده شوند.
بسته‌‌بندی‌‌هایی که از این بسپارها ساخته می‌‌شوند و در آسیا و اروپا در دسترس هستند، عملکرد قابل مقایسه‌‌ای با بسته‌‌بندی‌‌های تهیه‌‌شده از مواد اولیه نو دارند. اما 20 تا 30 درصد ردپای کربن و انرژی کمتری دارند. استفاده از این بسپارها در فیلم‌‌های جمع‌‌شو همبند، ایمنی محصول را تضمین می‌‌کند و درعین حال منجر به کاهش پسماند پلاستیکی منتهی به محیط زیست می‌‌شود.
شرکت Dow اظهار می‌‌کند که این پلاستیک بازیافتی جدید بیانگر تعهد آن‌‌ها برای همکاری با مشتریان است. به‌‌گونه‌‌ای که از ورود پسماند پلاستیکی به محیط‌‌زیست جلوگیری می‌‌کند و پیشبردی برای راه‌‌حل‌‌های اقتصاد چرخشی است.

فیلم چسبان (سلفون‌‌های) پوسیدنی
شرکت‌‌های BASF و Fabbri فیلم‌‌های چسبان (cling film) پوسیدنی (compostable) تاییدشده برای بسته‌‌بندی مواد غذایی تازه، توسعه دادند. این فیلم‌‌ها که Nature Freshنام دارد برپایه ماده پوسیدنی Ecovio از شرکت BASF و ترکیبی از تنفس‌‌پذیری (breathability)، عملکرد مکانیکی و شفافیت است.

برگردان: مهندس پردیس فائقی‌‌فرد
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 224 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا