اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گزارشی از نمایشگاه Fakuma 2023 در آلمان: پلیمرهای خودرویی در کانون توجه

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در Fakuma 2023، که نمایشگاه برجسته‌ی فناوری‌های قالب گیری تزریقی است، شرکت‌های مواد شیمیایی حضور خود را در نمایشگاه تجاری پر رنگ کردند. زیرا مشتریان بیشتری مشتاق یافتن راه حل‌هایی برای افزایش یکپارچگی مواد و فراورش هستند.
آخرین پیشرفت‌ها در مورد راه حل‌های مواد شیمیایی و سایر مواد در کاربرد خودرو توسط غرفه داران، از جمله Solvay، BASF، Asahi Kasei و Röhm، در میان دیگران برجسته شد. تمرکز اصلی بر عملکرد بالا و کمک به وسایل نقلیه برقی و پایداری بود.

غرفه داران در آخرین روند پلاستیک در برنامه‌های حمل و نقل برقی
برخی از غرفه داران منعکس کردند که پلاستیک به دو دلیل نقش مهمی را در کاربردهای حمل و نقل برقی ایفا می‌کند – قوانین ایمنی و زیست محیطی بیشتر در مورد حمل و نقل برقی و همچنین نیازهای متفاوت وسایل نقلیه با انرژی جدید، در مقایسه با نمونه‌های سنتی، مانند بازدارندگی شعله و وزن سبک وزن در پر رنگ شدن نقش پلاستیک اثر دارند. علاوه بر این، با پیشرفت فناوری الکترونیک، طراحی داخلی با هدف بهبود حس سوار شدن در خودرو نوآوری می‌کند.
کارشناسان Solvay خاطرنشان کردند که پلاستیک‌های تخصصی با کارایی و تمرکز بالاتر به طور فزاینده ای در کاربردهای حمل و نقل برقی پذیرفته می‌شوند و جایگزین پلاستیک‌های سنتی می‌شوند.
Solvay: راه حل‌های بسپاری جدید برای خودروهای برقی
Solvay دو گونه جدید از رزین‌های سوپریم پلی فنیلن سولفید رایتون (PPS) را که با 100٪ برق تجدید پذیر تولید می‌شوند، ارائه کرد. این رزین‌ها ویژگی‌های عملکردی پیشرفته ای را در برنامه‌های حمل و نقل برقی به ارمغان می‌آورند و مکمل رزین عالی Amodel Polyphthalamide (PPA) این شرکت است که در سال 2021 تولید شد.
برای رسیدگی به آخرین نیازهای کاربرد باتری، Solvay همچنین یک راه حل جدید PPA الیاف شیشه ای بلند Xencor Xtreme را برای ایمنی و قابلیت اطمینان بالاتر در حوادث و برای فرار حرارتی معرفی می‌کند.
گونه‌های Xencor XTreme PPA LFG با محتوای جزئی زیستی و 100٪ برق تجدید پذیر تولید می‌شوند. از مزایای کلیدی این مواد می‌توان به سختی بالا، استحکام و مقاومت در برابر ضربه، عایق الکتریکی فوق العاده با شاخص ردیابی نسبی بیش از 600 ولت و استحکام دی الکتریک بالا اشاره کرد.
این مواد مقاومت بالایی در برابر قرار گرفتن در معرض مستقیم شعله در دمای 1000 درجه سلسیوس را برای بیش از 10 دقیقه ارائه می‌دهند و زمان کافی برای خروج مسافران از خودرو را طبق آخرین مقررات جهانی در اروپا، چین، ایالات متحده و سایر کشورها فراهم می‌کنند.
این مواد همچنین پس از قرار گرفتن در معرض شعله، سطح بالایی از عایق الکتریکی را حفظ می‌کنند. علاوه بر این، این ماده دارای دمای انتقال شیشه ای بالا (Tg) است که پایداری ابعادی قطعات را در شرایط عملکردی باتری امکان پذیر می‌کند.

Xencor Xtreme را می‌توان برای اجزای باتری، صفحات انتهایی ماژول‌ها و … استفاده کرد. گستره‌ی وسیع کاربردی، این محصول منحصر به فرد را قادر می‌سازد تا به چالش‌ها از نظر ایمنی، چگالی، توان، امنیت و وزن سبک پاسخ دهد.
علاوه بر این، مواد جدید PEEK Solvay – KetaSpire PEEK، Ajedium PEEK و Ajedium PAEK نیز برای اولین بار در محل نمایشگاه Fakuma توسط Solvay ارائه شدند.
این شرکت استفاده از KetaSpire PEEK را بر روی سیم آهنربایی سیم پیچ ولتاژ بالا نشان داد که عملکرد موتور کشش الکتریکی را برای عایق سیم آهنربا (240 درجه سلسیوس) بهبود می‌بخشد و به موتورهای کششی چگالی توان، سرعت خروجی و کارایی بالاتری می‌دهد.
با فیلم‌های Adjedium PEEK و PAEK، روکش‌های شکاف نازک تر و با کارایی بالاتر می‌توانند ضمن ارائه انتقال حرارت عالی، فضای بیشتری را ذخیره کنند و به طور قابل توجهی از مواد لایه ای بهتر عمل کنند و قدرت و عملکرد را افزایش دهند.

BASF: برنامه‌های کاربردی نوآورانه حمل و نقل برقی
طیف وسیعی از برنامه‌های نوآورانه e-mobility در غرفه BASF به نمایش گذاشته شد، از جمله راه حل‌های شارژ و کانکتورهای ولتاژ بالا و همچنین اجزای باتری مطابق با استانداردهای ایمنی و عملکرد بالا.
طیف وسیعی از پلی فتالامیدهای این شرکت (PPA) به دلیل قابلیت‌های ترکیبی فوق العاده‌ی آن، رفع نیازهای مربوط به جایگزینی فلزات، خواص مکانیکی ثابت در دماهای بالا و استفاده‌ی مداوم و تطابق رنگ در این بخش ارائه شد.
گونه‌های Ultramid Advanced با رنگ‌هایی از نارنجی گرفته تا سفید با ویژگی‌هایی مانند استحکام بیشتر، عملکرد طولانی مدت و قابلیت اطمینان در شرایط سخت و مقاومت در برابر شعله نیز به نمایش گذاشته شدند.
علاوه بر این، BASF محصول Elastollan، پلی یورتان گرمانرم (TPU) را که به دلیل مقاومت و عملکرد خود شناخته شده است، به نمایش گذاشت.
با استفاده از الاستولان می‌توان از شلنگ‌های محافظ کابل، لبه‌های آب بندی، لنت‌های فنری، عناصر لمسی و سطحی در داخل خودرو و سایر قطعات قالب گیری شده در خودرو بهره برد به طوری که حتی در محیط‌های مرطوب و سرد ایمنی خودرو را افزایش می‌دهد.

Asahi Kasei: اولین گرمانرم GFR برای باتری‌های EV
ماده‌ی گرمانرم جدید تقویت شده با الیاف شیشه‌ی پیوسته (GFR) از شرکت Asahi Kasei با نام تجاری LENCEN، برای اولین بار در فاکوما ارائه شد. این چندسازه (Composite) از روی هم قرار دادن لایه‌های منسوجات الیاف شیشه پیوسته با فیلم‌های پلی آمید 66 (PA66) تشکیل می‌شود.
این ماده با استحکام کششی، مقاومت حرارتی بالا و خواص ضربه ای مشابه فلز، ایمنی در برابر برخورد و کاهش وزن باتری‌های خودروهای الکتریکی یا EV را بهبود می‌بخشد.
Asahi Kasei همچنین یک نانو الیاف سلولزی زیست تخریب پذیر (CNF) را در محل نمایشگاه ارائه داد. این ماده از الیاف پنبه ای ساخته شده و دارای مقاومت حرارتی بالا و قابلیت شبکه سازی است.
پلی آمید تقویت شده با CNF یک رفتار تیکسوتروپیک از خود نشان می‌دهد که آن را برای کاربردهای چاپ سه بعدی از نظر چاپ آسان، دقت ابعادی، ظاهر صاف و عملکرد مکانیکی بسیار مناسب می‌کند. علاوه بر این، CNF قابلیت بازیافت مواد بهتری نسبت به الیاف شیشه دارد.

Röhm: اولین ویترین از ترکیبات قالب گیری PLEXIGLAS proTerra
Röhm ترکیبات قالب گیری جدید PLEXIGLAS proTerra را با دو رویکرد متفاوت معرفی کرد که دارای ردپای کربن کاهش یافته با عملکرد اثبات شده است.
PLEXIGLAS proTerra 8N از منبع نفتی است که با مواد خام دارای گواهینامه ISCC PLUS جایگزین شده است. محصول PLEXIGLAS proTerra 8N به عنوان ماده ای که با استانداردهای قابل اجرا مطابقت دارد فهرست شده است.
محصول PLEXIGLAS proTerra M5، حاوی PMMA بازیافت شده مکانیکی است.
Röhm همچنین محصولات نوآورانه ای را در بخش‌های مختلف، از جمله ترکیب قالب گیری خاص PLEXIGLAS در تولید خودرو و PLEXIGLAS 8N plus در ساخت خودرو، معماری، روشنایی و لوازم خانگی به نمایش می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا