اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گزارشی از پلاست 2023 میلان

بسپار/ایران پلیمر پلاست 2023 در هفته گذشته به عنوان یک رویداد بین المللی اصلی برای صنعت پلاستیک برگزار شد. در این نمایشگاه غرفه‌داران و بازدیدکنندگان با مجموعه‌ای غنی از رویدادهای جانبی و کنفرانس‌ها با تمرکز قوی بر نوآوری، اقتصاد چرخشی، پایداری و صرفه‌جویی در انرژی مواجه بودند.

آمارهای نمایشگاه
1300 غرفه‌دار در پنجاه هزار متر مربع فضای نمایشگاهی که تماماً به صنعت پلاستیک و لاستیک اختصاص داشت، حضور یافتند. این صنعت بر توسعه راه حل های نوآورانه و پایدار متمرکز است به صورتی که عملکرد خارق العاده محصولات ساخته شده با پلاستیک و/یا لاستیک را حفظ کند.
نمایشگاه شاهد مشارکت بین المللی قابل توجهی با بیش از پنجاه ملیت در میان غرفه داران بود. تقریبا نیمی از آن ها ایتالیایی (54%) و بقیه از کشورهای دیگر (46%) بودند. این توازن نشان دهنده جذابیت این رویداد در چشم نقش آفرینان بزرگ بین المللی و نیز نشان دهنده ی جایگاه صنعت پلاستیک و لاستیک ایتالیا، به عنوان یکی از مهمترین صنایع اروپا است.

آمار هایی از یک بازار پویا
بر اساس ویرایش سوم نظرسنجی ملی ارائه شده در مجمع اخیر آماپلاست (انجمن سازندگان ماشین آلات ایتالیا)، مرکز مطالعات آماری MECS-Amaplast تصویری بسیار مثبت از بخش فناوری پلاستیک و لاستیک را ترسیم کرده است که سال گذشته را با گردش مالی 4.35 میلیارد یورو به پایان رساند. سال 2022 با افزایش 8.1 درصدی نسبت به سال 2021 دومین سال برتر تاریخ بود! عامل اصلی این نتیجه ی تاریخی صادرات است که در پایان سال روند مثبتی را به ویژه با ارزش مجموع 3.16 میلیارد یورو و ثبت رشد 8.5 درصدی نسبت به سال قبل نشان داد.

با تمرکز بر تولیدکنندگان ایتالیایی، صادرات – که 72.7٪ از تولید را تشکیل می دهد – رشد پایدار را به سمت بازارهای اصلی جغرافیایی نشان می دهد: اتحادیه اروپا (+8%)، آمریکای شمالی (+6.6%)، اروپای خارج از اتحادیه اروپا (+8%) و شرق آسیا (+9%). دسته‌های کلی ماشین‌آلات صادراتی دارای سامانه های رانشگری (اکستروژن) با 20.8 درصد از کل گردش مالی تولیدکنندگان ایتالیایی (افزایش 13.7 درصد نسبت به سال 2021)، پس از آن دستگاه‌های کمکی (+13.7 درصد)، سامانه های تزریق (+9.5 درصد) و سایر ماشین‌آلات (+24.2 درصد) هستند. همچنین سه صنعت برتر، بسته بندی (40.6٪ از کل گردش مالی)، خودرو (15.9٪) و ساخت و ساز (11٪) بودند.

نقاط تمرکز PLAST 2023
دامنه محتوایی این نمایشگاه با سه بخش مجزا غنی شده بود:
• لاستیک: اختصاص داده شده به کل زنجیره ارزش صنعت لاستیک؛
• 3D Plast: تمرکز بر تولید افزودنی و چاپ سه بعدی، نمونه سازی سریع، نرم افزار مدل سازی و فناوری های مرتبط.
• PlastMat: اختصاص داده شده به پلاستیک های نوآورانه و راه حل های مرتبط.
https://www.plastonline.org/en/Press/PressDetails/9153

پلاست 2023: “پایداری 5.0 برای پلاستیک”
کنفرانس افتتاحیه ی پلاست 2023 با عنوان پایداری 5.0 برای پلاستیک شامل سناریوها و تحولات از تولید تا پایان چرخه عمر، شامل میزگردی با حضور نام‌های برجسته در صنعت با تمرکز بر مواد شیمیایی پایدار و چرخشی برای ایجاد ارزش سهامداران و کمک به انتقال انرژی بود. صنعت 5.0 مربوط به توانایی ارتقاء کیفیت و کارایی فرآیندهای تولید و خدمات است.
صنعت تولید تجهیزات در سال 2022 گردش مالی 55.4 میلیارد یورو داشت که با 10.7 درصد افزایش نسبت به سال 2021 یک رکورد جدید بود. چشم انداز سال 2023 همچنان مثبت است: پیش بینی می شود گردش مالی به 57.7 میلیارد یورو افزایش یابد و این یعنی +4.1٪ نسبت به سال 2022 .
در افتتاحیه وزیر محیط زیست و امنیت انرژی ایتالیا عنوان کرد که در ایتالیا مسئله حذف پلاستیک نیست. در عوض، هدف این است که ابزاری ایجاد شود که به کل چرخه حیات پلاستیک ها بپردازد تا از محیط زیست و سلامت انسان محافظت کند. هدف از بین بردن آلودگی پلاستیکی است که بدون شک یک مشکل جدی برای اکوسیستم محسوب می شود. در این میان، اپراتورهای زنجیره ارزش پلاستیک باید نقش رهبری را ایفا کنند؛ و همچنین باید از فرصت‌هایی استفاده شود که برخی از صنایع و زنجیره‌های ارزش قوی میان رشته‌ای در حوزه اقتصاد زیستی و اقتصاد چرخشی ارائه می‌دهند.
با صحبت هایی که در مورد رشد پایدار صنعت پلاستیک در افتتاحیه صورت گرفت، مشخص شد که اقتصادی چرخشی برای پلاستیک ها از حمایت قوی دولتی برخوردار است. بنابراین پلاستیک به موضوع و مفهوم سبز جدیدی تبدیل می شود که توسط شرکت های این صنعت توسعه خواهد یافت.

پلاست 2023 نمایشگاهی برای چاپ سه بعدی

پلاست 2023 که از 5 تا 8 سپتامبر در سالن های Fiera Milano در Rho برگزار شد، فرصتی برای نگاه نزدیک به خلاقانه ترین پیشنهادهای فناورانه در بازار پلاستیک و لاستیک بود. 3D PLAST در میان انواع مختلف موضوعات قابل توجه بوده است. در این فضای نمایشگاهی به تولید مواد افزودنی و چاپ سه بعدی، نمونه سازی سریع، نرم افزار مدل سازی و فناوری های مرتبط پرداخته شد.
فضای بزرگ این نمایشگاه شامل دو بخش بود: قسمتی برای کنفرانس های چاپ سه بعدی و نمونه سازی سریع؛ و فضایی نمایشی که در آن بازدیدکنندگان می توانستند تجربه عملی از فناوری های جدید را ببینند. یکی از ارائه های بسیار جالب، برنامه چاپ سه بعدی sui generis با استفاده از یک ربات انسان نما مجهز به رانشگر (اکسترودر) برای ساخت دوچرخه بود. این یک پروژه آزمایشی در حیطه سبک زندگی معاصر، پایداری و دیگر موضوعات فعلی مانند وسایل نقلیه الکتریکی است. انتظار می‌رود در سال‌های آینده صنعت دوچرخه در پاسخ به تقاضای مصرف‌کننده با هدایت نیاز به حفاظت از محیط‌ زیست، کاهش ترافیک شهری و اتخاذ شیوه‌های زندگی سبزتر، به طور مداوم رشد کند. به عنوان نمایشی از پتانسیل های فناوری رانشگری (اکستروژن) ادغام شده با چاپ سه بعدی، سه دوچرخه ی مختلف در طول نمایشگاه تولید شد که هر کدام دارای مواد متفاوتی بودند: پلاستیک های گرمانرم، رزین های گرماسخت تقویت شده و ورق پلاستیک. کسب و کارها و شرکت های نوپا از جمله Indexlab، MOI، ISINNOVA eXgineering و Gimac در این حیطه پیشگام بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا