اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گزارش اتحادیه ماشین سازان آلمان VDMA: تحول در شرایط سخت/ کاهش 30 درصدی سفارش های دریافتی در سه ماهه اول

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر سازندگان ماشین آلات پلاستیک و لاستیک آلمان سال 2022 را با افزایش تعدیل شده ی 10 درصدی گردش مالی بستند. اولریش رایفن هاوزر، رئیس انجمن ماشین‌آلات پلاستیک و لاستیک در VDMA توضیح داده است که این رشد ناشی از سفارش‌های متعددی بود که این بخش توانست در سال‌های اخیر جذب کند و البته نشان می‌دهد که زنجیره‌های تأمین تا حدودی کاهش یافته است. در حال حاضر، دفاتر سفارش هنوز به طور قابل قبولی پر هستند، که نشان دهنده یک سال با فروش نسبتا خوب در سال 2023 است.

انتظارات ضعیف برای سال 2024
برای روند گردش مالی از سال 2024 به بعد انتظارات محتاطانه است. تورستن کومان، مدیر عامل انجمن تجارت ماشین آلات پلاستیک و لاستیک عنوان کرده است که سفارش‌های جدید در سال گذشته با کاهش قیمت 13 درصد و در سه ماهه اول سال 2023 با کاهش قابل‌توجه 33 درصد از دست رفته است. این احتمالاً به معنای سفارش‌های کمتری برای رزروهایی است که می‌توانند در سال 2024 به قرارداد فروش تبدیل شوند.

رشد پایین اقتصاد جهانی به دلیل تورم بالا و نرخ‌های بهره بالا
متاسفانه، امید چندانی وجود ندارد که تقاضا دوباره در کوتاه‌مدت افزایش یابد. جو اقتصاد جهانی با رشد کم، تورم بالا و به تبع آن نرخ های بهره بالا، سرمایه گذاران را دچار مشکل می کند. از یک سو، تولیدکنندگان ماشین آلات پلاستیک و لاستیک از بسته محرک اقتصادی آمریکا IRA (قانون کاهش تورم) منتفع خواهند شد، اما همچنان باید دید که آیا این برنامه برای تقویت مجدد اقتصاد جهانی کافی خواهد بود یا خیر؟ حوزه‌های حمل و نقل برقی و بسته‌بندی همچنان امیدوارکننده‌ترین حوزه‌ها از نظر فرصت‌های رشد هستند. به‌ویژه در چین، تحول به سمت برقی‌سازی وسایل نقلیه با سرعت بالا در حال پیشرفت است و افزایش جمعیت جهان نیز تقاضا برای مواد غذایی بسته بندی شده را افزایش می دهد. در هر دو مورد، پلاستیک می تواند مزایای خود را به همراه داشته باشد.

تحول: دور شدن از کربن و منابع فسیلی به عنوان عوامل تعیین کننده
در برابر این پس زمینه، وظایف اصلی دور شدن از کربن و منابع فسیلی از صنعت پلاستیک چالش برانگیزتر است زیرا صنعت پلاستیک در حال حاضر در میانه فرآیند تحول به سمت اقتصاد چرخشی قرار دارد. این در راستای اهداف دو روند عمده ای است که پیش تر ذکر شد. اما کاهش انتشار کربن یا حتی تولید بدون کربن نیاز به سرمایه گذاری و بازسازی دارد.
این مسأله در حال حاضر با عدم قطعیت در برنامه ریزی تداخل دارد که توسط بسیاری از شرکت ها و گروه های مشتری تجربه می شود؛ به ویژه در مواردی که به مسائل تامین انرژی و هزینه های مربوط به آن ربط دارد.

ترسیم مسیر راهبردی برای صنعت
برای انجمن صنفی و هیئت مدیره آن، تمرکز بر ترسیم مسیر راهبردی برای صنعت تولید ماشین آلات پلاستیک و لاستیک و شرکای آن در طول زنجیره ارزش است. این شامل حوزه‌های عملکردی زیر است:

جذب استعدادهای جوان – زمان همکاری!
جذب جوانان متعهد به مهندسی مکانیک و به ویژه صنعت پلاستیک یک پروژه مشترک است. انجمن تجاری به شدت با دپارتمان آموزش VDMA کار می کند. ارقام جمع آوری شده در آنجا نشان می دهد که کمبود نیروی کار ماهر به عنوان بزرگترین خطر در مهندسی مکانیک تلقی می شود. علت آن تغییر جمعیتی از یک سو و رقابت از سوی دیگر بخش‌ها است که برای جوانان جذاب‌تر به نظر می‌رسد. اغلب جوانان تصویر روشنی از ملزومات مهندسی مکانیک ندارند؛ نه از دستاوردهای آن برای حفاظت از آب و هوا و نه از فرصت های شغلی که ارائه می دهد. این برای صنعت پلاستیک حتی بیشتر صادق است. از طرفی میزان رضایت کارآموزان فنی از شرکت و شغلشان بسیار بالاست. در این نطقه تنش، نمایندگان انجمن های “Wir sind Kunststoff” (ما پلاستیک هستیم)، GKV، PlasticsEurope و VDMA گرد هم آمدند تا به طور مشترک به موضوع استعدادهای جوان در اینجا نیز بپردازند. ایده های اولیه وجود دارد: به عنوان مثال، چگونه می توان زنان بیشتری را به صنعت پلاستیک از طریق نمونه های خوب در تمام سطوح شرکت و شبکه ها جذب کرد. یکی دیگر از زمینه های فعالیت، جذب کارمند از خارج از کشور است. در این زمینه مهندسی مکانیک با شبکه های بین المللی خود جایگاه خوبی دارد.

اقتصاد دایره ای ساخته شده در اروپا – فناوری کلید موفقیت جهانی
اگر قرار است اقتصاد چرخشی به طور موثر کار کند، باید جهانی فکر کرد. تغییرات اقلیمی، کمبود منابع و اجتناب از آسیب های زیست محیطی ناشی از پلاستیک، مشکلات محلی نیستند. مهندسی مکانیک نقش اساسی در اجرای آن ایفا می کند. بنابراین انجمن تجاری یک قالب رویداد ایجاد کرده است که در آن از طریق یک کمپین مشترک، شرکت های عضو می توانند دانش فنی خود را به عنوان ارائه دهندگان سامانه متمرکز بر بازیافت پلاستیک و فرآورش مواد بازیافتی در بازارهای فروش کلیدی ارائه دهند. مهم است که مشخصات محلی و بومی در نظر گرفته و بازیگران محلی درگیر شوند. اولین مکان، بمبئی در هند خواهد بود.

دیجیتالی‌سازی به‌عنوان توانمندساز تولید بدون CO2
فرآیندهای تولید به‌طور فزاینده‌ای از نظر منابع کارآمد می‌شوند. انتشار CO2 باید کاهش یابد یا به طور کامل حذف شود. به منظور یافتن پتانسیل صرفه جویی و قابل اندازه گیری کردن کارایی، مراحل تک تک فرآیندها باید به صورت دیجیتالی در شبکه باشد و بهترین سناریو در کل زنجیره ارزش و تامین باشد. این نه تنها از کاربران در اسناد و تعهد های گزارش دهی سختگیرانه روزافزون پشتیبانی می کند، بلکه در مرحله تصور انواع محصول جدید نیز مفید است. نسخه آزمایشی دیجیتال می تواند در مصرف انرژی و مواد صرفه جویی ایجاد کند. استفاده از مواد جایگزین به جای مواد خام فسیلی می تواند بازارپسندی آن ها را افزایش دهد. با این حال، دیجیتالی شدن همچنین در مرحله پایان عمر هنگام دسته بندی زباله های پلاستیکی به جریان های مواد یکسان کمک می کند.
عامل دیگری نیز در دیجیتالی شدن تولید دخیل است: ساختارهای کاری به دلیل خودکار شدن در حال تغییر است که به شرکت‌هایی کمک می‌کند که با کمبود کارکنان مواجه اند و به کارکنان کمتر اما ماهرتر آموزش‌دیده‌تر نیاز دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا