اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ گزینه هایی برای جوشکاری قطعات قالب گیری شده پلیمری

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر جوشکاری با پرتو لیزر یک روش مهم برای اتصال قطعات قالب گیری شده درصنعت خودرو و دیگر کاربردها است. در این مقاله، رشد در این حوزه و جدیدترین ابداع تجهیزات در فناوری های جایگزین گزارش شده است

از کاربردها در محیط های گرم و روغنی در زیر کاپوت خودرو گرفته تا شرایط بالینی در مراکز مراقبت؛ جوشکاری با پرتو لیزر، گزینه ای بسیار جذاب برای اتصال سریع، کارآمد و دایمی قطعات پلاستیکی است. این مقاله به آن چه درحال حاضر وجود دارد، نه فقط در حوزه جوشکاری بلکه در گزینه های دیگر نیز نگاهی می اندازد.
جوشکاری با پرتو لیزر در ابتدا تنها تنها وقتی می توانست استفاده شود که حداقل یکی از مواد مصرفی برای قطعاتی که به یکدیگر متصل می شوند تقریبا شفاف باشد و یا از نظر نوری شفاف باشد (تا اجازه دهد پرتو لیزر برای رسیدن به محل اتصال از میان آن عبور کند)، درنتیجه باعث محبوبیت آن برای سرهم بندی (assembly) چراغ های خودرو شد. اما همان طور که تکامل پیدا کرده است، تولیدکنندگان پلاستیک انواعی را تولید کرده اند که در عین شفافیت در برابر بسامدهای پرتو لیزر، برای چشم انسان مات و پشت پوش (opaque) هستند.
شرکت Covestro، یکی از تولیدکنندگان پیشرو پلی کربنات (PC) در جهان، به مزایای جوشکاری با پرتو لیزر برای قطعات مختلف خودرو اشاره می کند که نه تنها در چراغ های جلو و چراغ های عقب، بلکه محفظه های نگهداری باتری مورد استفاده در وسایل نقلیه برقی (EV) نیز از جمله مواردی است که این فناوری به خوبی جا افتاده است.
باتری هایی که در وسایل  نقلیه  برقی استفاده می شوند، برای عملکرد صحیح و حفظ طول عمر باید خنک شوند. در فرایند خنک کاری معروف به خنک کردن با سیالات، برای نگه داشتن مایعات و جلوگیری از ریزش، به درزبندی های خیلی دقیق نیاز است. درحالی که چندین روش اتصال می تواند برای جوشکاری قطعات بسته بندی باتری پلاستیکی استفاده شود، روش هایی مانند جوشکاری با پرتو لیزر که به عوامل خارجی احتیاج ندارند (به عنوان مثال میله های جوشکاری) از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند.
در آمریکا، شرکت Covestro با همکاری شرکت Leister Technologies انواع مواد اولیه و فرایند را برای جوشکاری لیزری پودمان های (modules) باتری خنک شونده با سیال که در انواع مختلف وسایل نقلیه برقی، از خودروهای سواری گرفته تا اتوبوس ها و کامیون ها استفاده می شوند گسترش داده است.  محفظه های باتری قالب گیری شده تزریقی تولیدشده از آمیخته آکریلونیتریل بوتادی ان استایرن/ پلی کربنات (Bayblend PC / ABS) مات حاوی تاخیراندازنده شعله می توانند با لیزر جوش بخورند. پلاستیک های مقاوم در برابر شعله اغلب برای محفظه های باتری ترجیح داده می شوند و اغلب مورد نیاز هستند، زیرا می توانند به پیشگیری یا تاخیر در گسترش آتش سوزی کمک کنند.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ٢٢١ ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا