اخبار

اختصاصی بسپار/ گشتی در پلاستیک‌های پایه زیستی برای بسته‌بندی پایدار

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر صنعت پلاستیک‌های پایه زیستی در حال تکامل است و مزایا، معایب و کاربردهای خاص خود را دارد. پلاستیک‌های زیستی به جای نفت از منابع طبیعی یا تجدیدپذیر مانند مواد گیاهی، نیشکر، ذرت و نشاسته‌هایی مانند نشاسته‌ی سیب زمینی به دست می‌آیند.
یکی از مزایای پلاستیک‌های زیستی این است که به جای انتشار کربن، کربن را جذب می‌کنند. مورد دیگر این است که پلاستیک‌های زیستی ضمن توسعه‌ی مستمر عملکرد و خواص مشابه پلاستیک پایه نفتی، در حال حاضر می‌توانند در همان جریان پلاستیک‌های سابق بازیافت شوند.
کدام برند‌های تجاری نام آشنا از پلاستیک‌های پایه زیستی استفاده می‌کنند؟
در پاییز 2021، Frito Lay نوعی کیسه‌ی صنعتی کود شدنی را برای برند تجاری تراشه «Off The Eaten Path» تولید کرد؛ و در سال 2022 کوکاکولا نمونه‌های اولیه بطری نوشیدنی ساخته شده از 100٪ PET پایه زیستی را رونمایی کرد.
جالب است بدانید که در سال 2010 بسته بندی پایه زیستی و کود شدنی PepsiCo برای میان وعده‌ای با نام تجاری SunChips تولید شد. اما به دلیل صدای مچاله شدن بلندش باعث سروصدا در میان مصرف کنندگان شد. PepsiCo بسیار جلوتر از زمان خود بود و هرگز از ایجاد یک ماده‌ی کود شدنی که قادر به جایگزینی پلاستیک مورد استفاده برای کیسه‌های اسنک یکبار مصرف باشد، دست نکشید.
از بخش غذا و نوشیدنی گرفته تا لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی، نوآوری‌های زیادی برای پلاستیک‌های زیستی وجود دارد. سلولز NatureFlex از Futamura به عنوان جایگزینی مستقیم برای پلاستیک‌های پایه نفتی طراحی شده است و می‌تواند به طور ایمن در یک کود ساز خانگی بازیافت شود.
در سال 2022، برند دارویی کانادایی Jones Healthcare Group از راه اندازی سه بسته قرص جدید ساخته شده از پلاستیک زیستی با پوشش‌های بدون فویل برای کمک به بازیافت خبر داد.
پلاستیک‌های زیستی با چالش‌هایی مانند هزینه و قابلیت استفاده برای ماشین آلات بسته بندی موجود مواجه هستند و این نگرانی وجود دارد که استفاده از مواد اولیه مشترک با خوراک انسان و حیوانات برای تولید پلاستیک ممکن است با منابع غذایی رقابت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا