اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی ایران پلیمر با هنریک اصلانیان، مدیر عامل الکتروهیدرولیکان ماهر: شاهد جهش فناوری نیستیم، در دوره تثبیت فناوری های تولید هستیم/ معرفی دو سری جدید از ماشین آلات تزریق پلاستیک در ایران پلاست

بسپار/ایران پلیمر شرکت الکتروهیدرولیکان (ماهر) نامی آشنا برای خوانندگان این گروه رسانه ای است. از نخستین سازندگان ماشین های تزریق پلاستیک تمام اتوماتیک در ایران که فعالیت خود را از دهه چهل آغاز کرده است. طراحی، ساخت و ارائه انواع ماشین های تزریق پلاستیک شامل ماشین های افقی و عمودی ، پرس های خاص و خطوط فرآیندهای پلیمر با برند ماهر، اصلانیان + ماهر در این مجموعه دنبال می شود.
هنریک اصلانیان، مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت الکتروهیدرولیکان (ماهر) است. گفت و گو با وی را در ادامه و در آستانه ایران پلاستی دیگر می خوانید.

بسپار- شما عرضه کننده ماشین آلات و تجهیزات خطوط فرآیند تزریق پلاستیک هستید. بفرمایید دقیقا چه ماشین آلات و چه تجهیزاتی را با چه مشخصات فنی در کشور ارایه می کنید؟
اصلانیان: سبد محصولات شرکت الکتروهیدرولیکان شامل 1- ماشین های سری AM از 60 تن الی 700 تن طراحی و ساخت شرکت الکتروهیدرولیکان (ماهر) از محصولاتی است که سالهای متوالی تولید، ساخت و ارایه می شود و در طول سالهای اخیر تغییراتی در سیستم های گیره، تزریق و هیدرولیک انجام شده ولی عملا ریشه آن برمی گردد به همان سری های ماهر یک که از اوایل دهه پنجاه تولید می شده و طی چند دهه طراحی، ساخت و توسعه داده شده است.
2 – ماشین های عمودی سری AV از 60 تن الی 400 تن، طراحی و ساخت شرکت الکتروهیدرولیکان (ماهر) که به صورت گیره عمود – تزریق عمود، ،گیره عمود – تزریق افق و گیره عمود – تزریق افق با میز دوار است و بر اساس نیاز خط تولید مشتری و فرایندهای خاصی که مشتری می خواهد روی قطعه انجام دهد شامل دو رنگ – قطعات اینسرتی و …. طراحی و ساخته می شود.
3- بخش بعدی محصولاتی که شرکت الکتروهیدرولیکان در سبد خود دارد شامل محصولاتی است که با همکاری گروه صنعتی THE CHEN HSONG GROP(CH) عرضه می شود. حدودا 25 سال است که شرکت الکتروهیدرولیکان به صورت قراردادهای ساخت OEM و در قالب مشارکت های مختلف با گروه صنعتی(CH) همکاری داشته و نتیجه این همکاری ها سری های EM,SM,JM بوده است. سری SMماشین های تزریق پلاستیک دو صفحه ای است که گروه صنعتی معظم (CH) با همکاری Mitsubishi ژاپن نسبت به توسعه این محصول اقدام کرده و در حال حاضر حدودا 10 سال است که سرآمد تمامی ماشین های دو صفحه ای ارایه شده در کل دنیا می باشد که همزمان در ایران نیز این ماشین آلات ارایه و تعداد بسیاری در صنایع مختلف در حال کار و تولید هستند.
قابل ذکر است تمامی مراحل نصب و راه اندازی و خدمات توسط همکاران ما در شرکت الکتروهیدرولیکان با پشتیبانی شرکت مادر انجام می گیرد. این سری از دستگاهها تناژ 700 تن الی 6500 تن هستند که مدل 5500 تن آن که احتمالا بزرگترین دستگاه دو صفحه ای نصب شده درایران می باشد چندین سال است که توسط همکاران ما نصب و راه اندازی شده و مشغول تولید است. سری JM نیز که محصول همکاری مشترک شرکت الکتروهیدرولیکان و (CH) می باشد در حال حاضر با افزایش عمق ساخت داخل، در حال ارایه به صنایع مختلف از جمله: صنایع بسته بندی، صنایع پزشکی، صنایع ساختمان، صنایع لوازم خانگی و …. می باشد.

بسپار- آیا محصولات مجموعه شما، به لحاظ قیمت در ایران قابل رقابت هستند؟ (چه چیزی خرید این تجهیزات را برای مشتری ایرانی اقتصادی می کند؟) خدمات فنی پس از فروش چگونه ارایه می شود؟
اصلانیان: بله کاملا قیمت هایی که ارایه می دهیم رقابتی است. در هر دو زیر مجموعه ای که داریم، یعنی هم ماشین های ساخت داخل و هم ماشین هایی که به صورت بخشی حدود چهل درصد از شرکت (CH) ارایه می دهیم هر دو از نظر رقابتی دارای قیمت های مناسب و در سطح کیفی عالی هستند.

بسپار- نظر مشخص شما در مورد محدودیت های وارداتی ماشین آلات چیست؟
اصلانیان: بنده معتقدم که ایجاد هرگونه انحصار و رانت حتی به اسم حمایت از تولید داخل (بدون توجه به زیر ساختهای صنعتی و ایجاد تصویر شفاف و دقیق از وضعیت زیر ساخت های صنعتی) و بدون ایجاد همکاریهای بین المللی، ضربه سنگینی به توسعه واحدهای پیشرو که تا این زمان از ماشین آلات روز دنیا بهره برداری می کردند وارد می کند و مطمئنا در بعضی از بازارها قابلیت رقابت با رقبای خارجی نیز ،تضعیف می شود.

بسپار- آیا شرکت در مسیر پیوستن به نسل چهارم صنعت یا Industry 4.0 است؟ این مساله برای کاربران چه مزایایی دارد؟
اصلانیان: یکی از مسایلی که با ممنوع کردن و ایجاد محدودیت برای واردات ماشین آلات اتفاق افتاد این بود که با ممنوع کردن فیزیکی ورود ماشین آلات، ممنوعیتی برای انتقال تکنولوژی به وجود آمد. یکی از این موارد فناوری، همین بحث Industry 4.0 می باشد. ما تقریبا از سه و نیم تا چهار سال پیش با واحدهایی که این درخواست را داشتند شروع به ایجاد زیر ساخت کردیم. شرکت ها ی درخواست کننده وقتی با محدودیت های ایجاد شده مواجه شدند، متاسفانه از این طرح استقبال نکردند.

بسپار- به لحاظ مصرف انرژی که در همه دنیا نکته مهمی در انتخاب ماشین آلات است و در ایران هم در حال پیدا کردن اهمیت و جایگاه است، تجهیزات شما در چه گریدی قرار دارند؟
اصلانیان: ماشین آلاتی که در داخل شرکت ساخته می شود و هم ماشین آلاتی که بخشی از آن در داخل شرکت ساخته می شود تماما دارای مکانیزم سروموتور هستند که با کمترین مصرف انرژی کار می کنند. همچنین بخش گرمایش سیلندر و ماردون با ایجاد ضخامت بیشتر در دیواره سیلندر و ماردون و نگهداری حرارت در این دو بخش استفاده بهینه انرژی و نگهداری انرژی را رقم می زنند.
شرکت ما در این زمینه بسیار حساس است. در این زمینه درخواستهایی به شرکتهای ارزیابی برای گرفتن تاییدیه های A,A+ دادیم که به یک سری مسایل بروکراسی برخورد و تا این لحظه موفق به دریافت نشدیم ولی پیگیر آن هستیم تا برای محصولات خود لیبل A,A+ را دریافت کنیم.

 

بسپار- تاکنون چند واحد و خط تولید را در ایران تجهیز کرده اید؟ بیشتر برای چه صنایعی؟
اصلانیان: محصولات ما در صنایع مختلف استفاده می شود از صنایع بسته بندی تا صنایع زیر مجموعه خودروسازان، قطعات خودرو، زیر مجموعه لوازم خانگی، زیر مجموعه لوازم پزشکی و صنایع برق و الی آخر.
حدودا بیش از 2500 دستگاه در کل سطح ایران در این نزدیک به پنج دهه که فعالیت داشتیم ارایه کرده ایم.

 

بسپار- وضعیت اقتصادی ایران آیا برای سرمایه گذاران مناسب است؟ خریدهایی اخیرا از شما داشته اند؟
اصلانیان: صنایع پایین دستی پتروشیمی هم یک بخشی از اقتصاد کل کشور هستند، مطمئنا این بخش هم درگیر مسایل اقتصادی است. معتقدم البته که خود مسایل اقتصادی تماما مطرح نیستند، بلکه بیشتر مسایل، سیاسی است. در مجموع آینده را، با توجه به مزیت هایی که کشور در زمینه پلیمری دارد مثبت می بینم.

بسپار- به عنوان یکی از پیشکسوتان صنعت ماشین سازی در کشور شاهد چه دوره های جهش فناوری بوده اید و چه پیش روست؟
اصلانیان: به نظر بنده با توجه به شرایطی که الان در کشور حاکم است و دو سه سال گذشته با محدودیت هایی روبرو شدیم، اصلا نمی شود کلمه جهش فناوری را استفاده کرد. به نظر من الان ما در دوره ای هستیم که در حال تثبیت وضعیتی هستیم که حدود چند سال پیش ایجاد شده. فناوری هایی که چهار یا پنج سال پیش اتفاق افتاد و واحدهای پیشروی پلیمری به آن سمت و سو رفتند، الان در حال تثبیت است. نسبت به فناوری های روز دنیا عقب هستیم ولی خوشبختانه در حال تثبیت یک سری فناوری هایی هستیم که نشانه خوبی است و می تواند یک پایه خوبی برای جذب فناوری های جدید باشد.

بسپار- آیا در ایران پلاست شرکت می کنید؟ و چه محصولاتی را به نمایش می گذارید؟
اصلانیان: بله ما در نمایشگاه ایران پلاست حضور خواهیم داشت و محصولات جدید سری AM, JM را به نمایش می گذاریم.

بسپار- نقش نمایشگاه ها به طور کلی و نقش ایران پلاست را در تجارت و توسعه بازارهای خود چگونه می بینید؟
اصلانیان: الان نقش نمایشگاه ها در کل دنیا مشخص شده و در کشور خود ما هم می تواند به عنوان موتور محرک این صنعت باشد. مخصوصا صنعت پلیمر که به نظر من می تواند یکی از موتورهای محرک اصلی اقتصاد کشور هم باشد.
بالطبع تاثیر مستقیم دارد ولی کیفیت برگزاری نمایشگاه بسیار مهم است، یعنی فقط صرف برگزاری نمایشگاه و فقط به این اسم که نمایشگاه برگزار شد مطئمنا نمی تواند نتایج خیلی خوبی داشته باشد و کیفیت برگزاری نمایشگاه بسیار روی نتیجه نمایشگاهها تاثیرگذارست.
متاسفانه کیفیت برگزاری نمایشگاه در سال های گذشته با توجه به عدم مشخص بودن زمان و عدم مشخص بودن برنامه، اصلا خوب نبود که خود این تاثیر می گذارد روی صنعت. امیدوارم امسال این نمایشگاه با کیفیت بهتر و مناسب تری برگزار بشود. تا این لحظه که من در خدمت شما هستم کمتر از یک ماه تا برگزاری، هنوز نه غرفه ها مشخص شده و نه نحوه واگذاری ها معلوم است. زمان های نامشخص، تصمیم های یک دفعه ای، نامشخص بودن نحوه واگذاری غرفه ها و الی اخر مسایلی هستند که گاهی در نمایشگاه های دیگر مطرح می شوند ولی نه به این شدت و حدت و تا لحظه آخر!

بسپار- توسعه آینده صنعت پلیمر را در چه بخش هایی می دانید؟
اصلانیان: توسعه مواد پلیمری را در بخش های مواد نانو، بحث بازیافت و همچنین افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف انرژی می دانم.

بسپار- و در پایان؟
اصلانیان: در پایان آرزوی ثبات بیشتر هم در بحث سیاسی و هم در بحث اقتصادی برای کشورمان دارم که هر چقدر ثبات بیشتر باشد مطمنا سرمایه گذاری افزایش پیدا می کند و باعث موفقیت بیشتر واحدهای پلیمری کشور عزیزمان خواهد بود.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 239 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه 1401منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا