اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حامد بیناییان حاضر، مدیرعامل و عضو هیات مدیره افرا بسپار: عقب ماندگی از دانش روز دنیا حاصل ایزوله شدن کشور به دلیل تحریم هاست

بسپار / ایران پلیمر شرکت افرا بسپار تولید کننده انواع شیلنگ های یک و چند جداره آب، سوخت، فشار قوی، صنعتی و انواع قطعات لاستیکی است. حامد بیناییان دانش آموخته مهندسی پلیمر گرایش صنایع پلیمر از دانشگاه صنعتی امیر کبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی گرایش کسب و کارهای جدید از دانشگاه تهران مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت افرا بسپار است.
این شرکت در سال 1389 جهت تولید انواع شیلنگهای لاستیکی خودرو تاسیس شد و در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان و تامین کنندگان اصلی این محصولات برای شرکتهای خودرو سازی محسوب می شود. تولیدات این شرکت طیف وسیعی از انواع شیلنگهای لاستیکی تک و چند جداره از جمله شیلنگهای رادیاتور و بخاری، شیلنگهای بخار روغن و هیدرولیک، شیلنگهای سیلیکونی مجموعه های توربو شارژ را شامل می شود.
گفت و گوی بسپار با مهندس بیناییان را در ادامه می خوانید.

بسپار- شیلنگ های تک و چند جداره سوخت رسانی و آب رسانی در خودرو ها مشخصا چه ویژگی های فنی باید داشته باشند؟ و فناوری آنها چیست؟ از چه پایه پلیمری هستند با چه افزودنی هایی؟ فرآیند تولید آنها چیست؟
بیناییان: لوله ها و شیلنگهای پلیمری را ابتدا باید در دو گروه اصلی یعنی لوله های پلاستیکی و لاستیکی تقسیم بندی کرد (ما در این مقوله از ترمو پلاستیک الاستومرها صرف نظر می کنیم چون در بخش شیلنگهای پر کاربرد و صنعتی هنوز نتوانسته خواسته ها را به طور کامل برآورده کند). فناوری غالب هر دو گروه به جز در موارد خاص، فرآیند اکسترود است ولی با توجه به متفاوت بودن کلیات فرآیند پلاستیک و لاستیک، طبیعتا ما با ساختار فرآیندی و تجهیزات متفاوتی در این دو گروه سر کار داریم.
در صنعت امروز در بخش هایی که خواص خاص لاستیک از جمله مقاومت محیطی، انعطاف پذیری، سایش، مانایی فشاری و کششی و … مطرح نباشد معمولا از شیلنگهای گروه پلاستیک استفاده می شود که در ابعاد، تعداد لایه های مختلف و تقویت شده قابلیت تولید دارد و پرکاربرد ترین انواع آن لوله های چند لایه آب سرد و گرم ساختمانی، لوله های پلی اتیلنی آب و فاضلاب و انواع لوله های پلی آمید در سیستم سوخت رسانی خودرو می باشد.
در گروه شیلنگهای لاستیکی ما با پایه های پلیمری مختلفی سر و کار داریم که با توجه به عملکرد اصلی و محیط عملکرد، پایه لاستیکی انتخاب می شود. به عنوان مثال برای عبور سیال خنک کننده (شیلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور و بخاری خودرو) بهترین انتخاب پایه EPDM مي باشد. برای جدار داخلی شیلنگهای روغن پایه NBR و جدار خارجی NBR/ PVC ، CR يا CSM می توان انتخاب کرد. در شیلنگهای لاستیکی طراح محصول برای انتخاب پایه پلیمری گزینه های فراوانی دارد، بنابراین با در نظر گرفتن عملکرد و همچنین اهداف هزینه ای پایه پلیمری را انتخاب می کند.
لازم به ذکر است بعضی از پایه های پلیمری مورد استفاده در شیلنگ ها قیمت تمام شده بالایی دارند، لذا استفاده از آنها با محدودیت هایی مواجه است. از همه مهمتر در صنعت لاستیک مبحث طراحی فرمولاسیون و طراحی فرآیند، مبحث کاملا تخصصی است که نیاز به دانش و تجربه خاص خود را دارد.

بسپار- میزان وابستگی این تولید به واردات چه قدر است؟ استانداردهای خودرویی چگونه برای این قطعات تعریف می شوند؟
بیناییان: در مورد مواد اولیه مهترین جزء تشکیل دهنده یعنی پایه های پلیمری شیلنگهای لاستیکی مورد استفاده همگی وارداتی هستند و هیچکدام در ایران تولید نمی شوند. (البته اگر از استفاده غیر استاندارد SBR در تولید شیلنگ توسط بعضی از شرکتها صرفه نظر کنیم). همانطور که احتمالا خوانندگان گرامی بسپار اطلاع دارند انواع فیلرها و تقویت کننده ها از جمله دوده و نرم کننده ها شامل روغن ها، انواع اکسید های فلزی به خصوص اکسید روی و گوگرد به عنوان یکی از عوامل پخت در کشور تولید می شوند و سایر اجزا تشکیل دهنده فرمولاسیون از خارج کشور وارد می شوند.
استاندارد های خودرویی این محصولات شامل دو بخش است. بخش عمومی که متشکل از استانداردهای کلی صنعت لاستیک از جمله آزمون های خواص فیزیکی و مکانیکی است و بخش دیگر که تعاریف آزمون ها و خواص برای اطمینان از تامین عملکرد محصول را در بر می گیرد. از آزمون های عملکرد می توان به مقاومت به فشار ترکیدگی، استحکام جدایش لایه ها، آزمون های مقاومت به عملکرد سیکلیک، تغییرات قطر و امثال آن را نام برد.

بسپار_ برای کدام خودروسازی ها قطعات را تامین می کنید؟ سفارش ها معمولا چگونه است ایا طراحی محصول هم انجام می دهید؟
بیناییان: شرکت افرا بسپار در تامین انواع شیلنگ لاستیکی با دو خودرو ساز اصلی کشور، ایران خودرو و سایپا همکاری دارد و تقریبا در همه خودرو های تولیدی این دو شرکت جزء تامین کنندگان محسوب می شود. اگر منظور شما از سفارشات چگونگی تحویل کالا در تولید انبوه محصولات است که سفارشات به صورت MRP ماهيانه و يا در قالب سیستم تحویل کانبان به انبار های خودرو ساز صورت می گیرد.
در مورد طراحی محصول باید خدمت شما عرض کنم که این قابلیت در سازمان ما وجود دارد، اما ما بر اساس نیاز مشتری محصول تولید می کنیم و در کشور ما تقریبا اکثر خودروها در قالب پلتفرم خارجی که همه اجزا خودرو توسط شرکت مبدا طراحی شده تولید می شوند و یا اگر خودرویی به اسم داخلی طراحی و تولید می شود، باز منشا یا الگویی خارجی دارد و با کمترین تغییرات و طراحی در داخل تولید می شود.
البته در سال های اخیر که فشار تحریم بر خودرو سازها زیاد بوده موارد محدودی از طراحی جهت ارتقا یا بهینه سازی محصول از طرف خودرو ساز به سازمان ما ارجاع داده شده که پروژه ها تکمیل و نتایج خوبی را همراه داشته است.
به نظرم با اعتماد بیشتر خودرو سازها به عنوان مشتریان اصلی و تعریف ساختار درست مشارکت قطعه ساز که صاحب دانش و تجربه تخصصی مناسبی در سال های اخیرشده اند، طراحی محصول و قطعات مجموعه ها و زیر مجموعه ها می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. یکی از نتایج اصلی آن کاهش هزینه تمام شده با حفظ کیفیت مورد نظر با طراحی بهینه قطعه توسط قطعه ساز به عنوان یک سازمان تخصصی می باشد.

بسپار- آیا در سالهای اخیر به دلیل تحریم ها بومی سازی و تولید داخلی رشد پیدا کرده است؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  227 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریورماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا