اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی بسپار با امیرحسین محمودی، مدیرعامل آیدیزاین: حوزه های بکر فناوری در کشور زیاد است

بسپار/ایران پلیمر آیدیزاین یک شرکت سازنده پرینترهای سه بعدی و ارایه دهنده خدمات آن است. پرینت سه بعدی، یک روش ساخت دیجیتالی قطعات است که برخلاف روش های سنتی که با جایجایی مواد یا براده برداری و تراشیدن مواد به هندسه قطعه شکل داده می شد، با افزودن مواد پلیمری به صورت ساختار لایه لایه، قطعه تولید می شود. مزیت های این روش قابلیت ساخت اشکال پیچیده، ساخت سریع قطعات در تیراژ کم و عدم نیاز به قالب و ابزار است. ماده پرینت سه بعدی مصرفی براساس کاربرد و ویژگی های قطعه مشخص می شود که با تکنولوژی مخصوص خود نیز گره خورده است.

امیرحسین محمودی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف است. او در گفت و گو با خبرنگار بسپار می گوید: 

محمودی: تیم مجموعه ما از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف هستند که در سال 1390به موضوع ساخت فناوری افزایشی یا پرینت سه بعدی علاقه مند شدیم. ابتدا با تیم 5 نفره در رشته های مکانیک، پلیمر و برق کار خود را شروع کردیم. پرینتر های سه بعدی انواع مختلفی دارند که مجموعه ما در حال حاضر تمرکز خود را بر روی پرینتر های پلیمری گذاشته است. سال 1392 موفق شدیم تست موفقیت آمیزی از دستگاه SLS  بگیریم و روی این دستگاه (SLS) که یک دستگاه پودری لیزری ست فعالیت کردیم. سپس به تجاری سازی روی آوردیم و در سال 1394 به عنوان شرکت دانش بنیان نوپا نوع یک شناخته شدیم. این دستگاه را به بازار عرضه کردیم و در سال 1396 بخش فروش شرکت راه اندازی و اولین دستگاه SLS  به مجموعه ای که در ساخت ایمپلنت های سفارشی فعال بود فروخته شد و همچنان هم در حال سرویس دهی‌ست. 

در سال 97 اقدام به راه اندازی مرکزی برای خدمات پرینتر سه بعدی کردیم که چهل پرینتر سه بعدی با چندین تکنولوژی و متریال مختلف در آن وجود دارد. قطعات سفارشی برای مشتریان و برای صنایع مختلف  تولید می کنیم. از سال 98 تیم سازنده ما تمرکزش را روی دستگاه هایی گذاشت که جنبه اقتصادی بیشتری دارند و تا امسال حدود چهل عدد از این دستگاه ها در صنایع مختلف نصب شده است. 

بسپار-چند دوره ست در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت شرکت می کنید و آورده نمایشگاه در دوره های پیش برای شما چه بوده؟ آیا محصول جدیدی را برای عرضه به این نمایشگاه آورده اید؟ 

محمودی: سال 96 اولین حضور ما در این نمایشگاه بود. برای ما نمایشگاه خوبی‌ست چرا که در حال حاضر در ایران نمایشگاهی مختص پرینتر های سه بعدی وجود ندارد و این نمایشگاه گردهمایی در بخش تخصصی ما نیز هست و جنبه حمایتی نیز دارد. بخشی از بودجه خرید تجهیزات دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در دست این نمایشگاه است که کمکی باشد برای حمایت از تولید ملی و تجهیزات ساخت داخل.  ما نیز توانستیم دستگاه های متعددی به مراکز پژوهشی و صنعتی بشناسانیم. در این نمایشگاه دستگاه “وندار” که محفظه هیتردار جهت تنظیم مستقیم دمای محفظه را داراست برای اولین بار به نمایش گذاشته ایم. ما هر سال سعی می کینیم موضوعاتی که در واحد تحقیق و توسعه‌مان برای پژوهش وجود داشته را در نمایشگاه عرضه کنیم. 

بسپار- محدودیت های تحریمی چه قدر در کار داخلی سازی تجهیزات کمک بوده؟ آیا مشکلی هم برای شما داشته این تحریم ها؟ 

محمودی: تحریم در بحث داخلی سازی به نوعی به نفع تولید کننده داخلی بوده چرا که اگر وجود نداشت شرکت های بزرگ خارجی عرصه را پر می کردند و این موضوع برای ما فرصتی‌‌ست که به تکنولوژی موجود در شرکت عمق بدهیم و در مرحله بعد بتوانیم گردش اقتصادی بهتری با ورود به بخش صادرات برای کشور به وجود بیاوریم. چالشی که وجود دارد در بحث تامین یک سری مواد است چرا که ما نمی توانیم همه چیز را  خودمان در ایران بسازیم و نتیجه آن تحریم ها، هزینه تمام شده بالاتر در کالای نهایی است. 

بسپار- خیلی ها معتقدند فضای تحریمی باعث ایجاد فضای رانتی شده یعنی رقیبی وجود ندارد و این می تواند به کاهش کیفیت منتهی بشود. نظر شما چیست؟

محمودی: رانت یک کلمه ایست که ما با بار منفی آن را به کار می بریم ولی لزوما این بار منفی نیست چرا که در معنا به  این مفهوم است که یک قانون، یک مزیتی برای بخشی به وجود می آورد و مثال آن می تواند قانون حمایت از تولید داخلی باشد. این قانون بله یک رانتی‌ست برای تولید کنندگان داخلی. در برخی کشور ها بخش هایی تحت عنوان مراکز رشد وجود دارد که محیط ایزوله ای فراهم می شود برای جنین تا رشد مطلوب خود را داشته باشد، از نظر بنده بخشی از حمایت های این چنینی نیاز است تا ما بتوانیم مثل همان جنین رشد کنیم. تیم ما و دستگاه های تولیدی ما امکان رقابت را در بازار های منطقه ای دارد و  هدف ما فتح قله هاست و نه صرفا دریافت سود!

بسپار- آیا برنامه ای برای صادرات دارید؟

محمودی: برنامه امسال ما تمرکز بر بازار داخلی ست چرا که صادر کننده ای موفق است که در ابتدا توانسته باشد در بازار داخلی شناخته شده و اصلاحاتی در دستگاه به وجود آورده باشد و پس از لمس هدف مورد نظر پا به عرصه صادرات بگذارد.

بسپار- میزان صرفه جویی ارزی احتمالی که با خرید تجهیزات شما برای مصرف کننده ایجاد می شود، چه قدر است؟ در سایر موارد مثل خدمات و رفع عیب و خرید قطعات یدکی چه مزایایی هست؟ 

محمودی: قطعا صرفه جویی ارزی وجود دارد برای مثال یکی از دستگاه های ما نسبت به مدل های خارجی آن ارزان تر است و به لحاظ کیفی نیز در حد  متوسطی قرار دارد و در بحث سرویس دستگاه های خارجی به فرض مثال اگر تعمیر کاری از آلمان برای دستگاه و رفع عیب آن بیاید، هزینه یک دستگاه ما به ایشان پرداخت می شود! مزیت اصلی صنعت ما خدمات پس از فروش آن است. 

بسپار- از چه حمایت هایی برخوردار هستید و آیا آن را کافی می دانید؟

محمودی: یکی از اتفاقات خوبی که درحال رخ دادن است، ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی‌ ریاست جمهوری ست. این امر جا افتاد که شرکت های دانش بنیان به وجود آمده در صنایع مختلف در داخل کشور نیز می توانند به تولید محصولات هایتک دسترسی پیدا کنند. در بخش حمایت ها نیز اتفاقات خوب و قوانین خوبی وضع شده مثل تسهیلات حضور در نماشگاه ها و کمک به صادرات و تسهیلات مالیاتی و گمرکی و … .   

بسپار- امسال سال ارزش گذاری مجموعه های دانش بنیان است به نظر شما این امر  چه قدر محقق شده است؟ 

محمودی: امسال که سال دانش بنیان است، قانونی درحال تصویب است به نام، قانون جهش تولید که آیین نامه های اجرایی آن نیز دوماه پیش توسط هیات وزیران منتشر شد. اتفاق خوبی که در حال رخ دادن است، کاهش مالیات در بحث توسعه شرکت هاست. به طور مثال اگر شرکتی سود حاصل از فروش محصولات را در بخش تحقیق توسعه و استخدام نیرو به کار بگیرد، از مالیات مترتب بر آن، کم می شود. این اتفاق می تواند مشکل تامین سرمایه در شرکت های دانش بنیان را مرتفع کند. 

نقاط ضعف بسیاری نیز وجود دارد که از جمله آنها نوسانات کلان اقتصادی و بازار خصوصا برای شرکت های کوچک است که حمایتی  برای آنها وجود ندارد و نهاد های حمایتی مثل صندوق شکوفایی و نوآوری و معاونت علمی، حاضر به بر عهده  گرفتن ریسک این نوسانات نیستند تا این تاثیر ناشی از اقتصاد کلان بر روی شرکت های تازه تاسیس تاثیر نگذارد.  

در پایان امیدوارم بتوانیم الگویی باشیم برای جوانان تا دلسرد و ناامید نشوند چرا که کار نکرده در عرصه های مختلف در کشور وجود دارد. به آنها در این خاک نیاز است.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 243 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا