اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی بسپار با علی عباس زاده، مدیرعامل گروه صنعتی آتشگاه در نمایشگاه بازیافت

بسپار/ایران پلیمر این شرکت مخترع و کارآفرین برتر و سازنده انواع ماشین آلات صنعتی، بازیافت، پزشکی، اکسترودر، گرانول ساز و آسیاب پودر کن ها است که در نمایشگاه بازیافت تهران با وی صحبتی کردیم.

عباس زاده: عمده تولیدات ما ساخت دستگاه های تولید و بازیافت است. چندین اختراع داریم از جمله اختراعات ما در سال‌های پیش زنده خور آتشگاه بوده و کار این دستگاه بازیافت مواد P.P،  تسمه های بسته بندی و سلفون است و مواد اولیه تولید سبد را تهیه می‌کنیم. باعث شده است تا چوب درختان شمال کمتر قطع شود زیرا مواد اولیه سبد سازی را ارزان‌تر در اختیار تولیدکنندگان قرار داده‌ایم و علاوه بر اشتغالزایی، آلایندگی محیط زیست را هم کم می کند.

دومین اختراع ما دستگاه تراش پلاست آتشگاه است که پلاستیک هایی که در اصطلاح به آنها کلوخه گفته می‌شود و هیچ دستگاه شریدری نمی‌تواند آنها را خرد کند دستگاه ما به راحتی خرد می کند عمده مصرف این دستگاه‌ها پایین دست پتروشیمی هاست و به سهولت بازیافت ضایعات پتروشیمی هایی که مواد پلیمری تولید می‌کنند را انجام می دهد.  بعد از آن هم دستگاه گرانول و کندر ساخته ایم که پیشرفته تر از دستگاههای موجود در بازار است کندر را دوجداره کرده‌ایم  و کنترل دما دارد و مصرف انرژی آن بسیار کمتر است. از  محصولات دیگر می توان به آسیاب های مدرن، میکسر، سیلندر ماردون، اشاره کرد.

از لحاظ فنی، عمر دستگاههای ما بسیار بالاست و هزینه و استهلاک کمتری دارد و فولاد های به کار رفته در آنها فولاد داخلی است چون خودمان سازنده هستیم بهترین و مجرب ترین متخصصان را هم به کار گرفته‌ایم.

در پلیمرها پلی اتیلن و  پلی پروپیلن را بازیافت کرده‌ایم. در شهر کرج مکانی را آماده کردیم و از زباله  های شهر کرج بنزین تولید کردیم که البته متاسفانه تولید آن متوقف شد. هر دستگاه ما از ساعتی ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلو تولید دارد و به ۷۰۰ کیلو هم می‌رسد. ترکیب پلیمرها را هم انجام داده ایم و قطعه ای که تولید می شود بسیار مقاوم است از جمله سبد میوه که ترکیب پلی اتیلن و پلی پرپیلن بوده است که هم ازلحاظ وزنی سبک تر و هم از لحاظ کیفیتی مقاوم تر شده است.

بسپار_ بحث اقتصاد چرخشی و بازیافت در ایران تا چه حد جدی هست؟ متولیان بازیافت کشور چه کسانی هستند؟

عباس زاده:  پدر زنده خوری ایران بنده هستم زنده خور دستگاهی است که تمام مواد های بازیافتی را به مواد تولیدی تبدیل می کند. در ایران هنوز در زمینه بازیافت اطلاعات چندانی وجود ندارد. افراد مواد شناس کمتر هستند و افرادی که وجود دارند مواد ها را با هم ترکیب می کنند و ساختار مواد از بین می‌روند و از چرخه تولید خارج می‌شود. بازیافت و ضایعات طلای کثیف است و از آنجایی که روز به روز مواد یکبار مصرف بیشتر استفاده می‌شود منبعی تمام نشدنی است. متولیان بازیافت عمدتاً قسمت مدیریت پسماند شهرداری و وزارت صمت است که اگر حمایت کنند ما  می‌توانیم اشتغال زایی بسیاری انجام دهیم چرا که میتوان این شرکت های کوچک را در شهر ها و شهرستان های کوچک نیز راه انداخت.

بسپار_ بحث تفکیک و جمع آوری زباله های پلاستیکی از مبدا چه چالش هایی دارد؟

عباس زاده: ابتدا باید فرهنگ سازی شود یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد این است که به آپارتمانها دستگاه تبدیل زباله بدهیم  و زباله ها را از مردم بخریم‌. اگر میدان به ما داده بشود، می توانیم این کار را انجام  دهیم.

بسپار_ راه حل عدم دور ریز و رهاسازی پلاستیک ها در محیط زیست چیست؟

عباس زاده: اگر حمایت دولتی وجود داشته باشد می‌توان دستگاه‌هایی قرار داد که تبدیل زباله ها در خانه انجام شود. به این صورت دیگر کسی زباله ها را در محیط زیست رها نمی‌کند و منطقه بازیافت زباله شهرداری هم وجود نخواهد داشت چون همه زباله‌ها از مبدا تفکیک می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا