اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی ایران پلیمر با علیرضا اسعدی، رییس هیات مدیره دیباج صنعت پاسارگاد: با عرضه ماشین آلات فرآیند پلیمرها در ایران پلاست/ قیمت به تنهایی فاکتور تعیین کننده در انتخاب یا عدم انتخاب یک ماشین نیست

بسپار/ایران پلیمر شرکت دیباج صنعت پاسارگاد ارائه دهنده خدمات مشاوره و تامین تجهیزات و ماشین آلات صنایع پتروشیمی، پلاستیک، کامپاند و مستربچ در ایران است. علیرضا اسعدی رییس هیات مدیره و طاهره حسینی مدیرعامل این شرکت است. گفت و گوی بسپار در آستانه ایران پلاست با آقای اسعدی انجام شد.

اسعدی: رسالت ما بهبود وضعیت کیفی فرایند های شکل دهی پلیمر ها و بسته بندی با رویکرد تولید رقابتی و صادرات محور و با تکیه بر تکنولوژی های روز دنیاست. در راستای این رسالت اهداف بزرگی را در نظر گرفته ایم که خوشبختانه استقبال قابل توجهی از این رویکرد شده است.
مسلما هر تولید کننده ای به دنبال خرید بهترین و به روز ترین ماشین آلات و تکنولوژی ها با میزان سرمایه گذاری مناسب و توجیه پذیر است. در شرایط کنونی با توجه به مشکلات اقتصادی داخلی و همچنین فشار تحریم ها خرید ماشین آلات اروپایی اگر غیر ممکن نباشد، بسیار سخت و سرمایه بر است و در برخی موارد توجیه اقتصادی کافی نیز به همراه ندارد و ماشین آلات آسیایی نیز نتوانسته اند این بخش کیفی از خلاء بازار را پر نماید.
ما با شناسایی این عارضه و نیز شنیدن مصائب تولید کنندگان به این نتیجه رسیدیم که باید نسبت به ارتقای کیفی ماشین آلات تولید کامپاند و مستربچ با در نظر گرفتن محدودیت های سرمایه گذاری راهکاری ارائه دهیم که البته با همراهی شرکت Polimer Teknik (poex) ترکیه شریک تجاری قابل اطمینان این شرکت در زمینه آمیزه ها و آلیاژ های پلیمری این هدف محقق شد و در سال 2022 تعداد قابل توجهی سفارش از تولید کنندگان برتر مستربچ و کامپاند و صنعت پتروشیمی کشور داشته ایم. علاوه بر این موفق شده ایم تا در صنعت بسته بندی پتروشیمی و صنایع فرایندی نیز دستاوردهای قابل توجهی به دست بیاوریم. اعتماد تولید کنندگان بزرگ کشور اصلی ترین سرمایه ما در این راستا است.
این شرکت نمایندگی رسمی و انحصاری شرکت های زیر می باشد:
شرکت Bandera ایتالیا
سازنده تراز اول اروپایی خطوط پیشرفته اکستروژن انواع فیلم و ورق چند لایه شامل ورق های سه لایه PET با استفاده از پرک بازیافتی تا 100% بدون نیاز به کریستالایزر و خشک کن، ورق PET Foam نسل 3، فیلم و ورق های چند لایه BARRIER و HIGH BARRIER مورد استفاده در صنایع غذایی، فیلم های کشاورزی 3، 5 و 7 لایه تا عرض 24 متر و تکنولوژی بازیافت BOTTLE TO BOTTLE مبتنی بر جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا
شرکت Polimer Teknik- POEX ترکیه
• سازنده خطوط تولید انواع کامپاندهای مهندسی و مستربچ شامل PP، PE، PS، SAN، ABS، PA، PC، PMMA، PET، PBT، POM، PPO، PEEK و … با تقویت کننده ها و افزودنی های مایع، پودری، الیاف
• خطوط تولید کامپاندهای highly-filled )تا 83% کربنات کلسیم(
• خطوط تولید انواع ترموپلاستیک الاستومر TPE (TPE-S, TPV, TPU, TPO)
• خطوط تولید کامپاندهای Flame Retardant از جمله HFFR
• خطوط اکستروژن واکنشی Reactive Extrusion برای Hot Melt
• خطوط تولید XLPE
• خطوط تولید پلیمرهای زیست تخریب پذیر از جمله PLA, STARCH
• خطوط تولید پوشش های پودری Powder Coating
• اکسترودر های دومارپیچ همسوگرد در ظرفیت های متنوع
• اکسترودرهای دو مارپیچ همسوگرد آزمایشگاهی
• ساخت قطعات یدکی اکسترودر های دو مارپیچ برای ماشین آلات آسیایی و اروپایی با بهترین متریال روز دنیا

شرکتPayper اسپانیا
سازنده خطوط پیشرفته بسته بندی محصولات پودر، گرانول و پرک پتروشیمی شامل FFS Bagging Systems وBig Bag Systems و Palletizing Systems تا ظرفیت 2400 کیسه در ساعت
شرکت Friul Filiere ایتالیا
سازنده خطوط اکستروژن انواع لوله و پروفیل پلیمری از جنس PC، TPU، PA، فوم چوب پلاستیک FFC (اقتصادی)، انواع تیوپ های پزشکی، ترمال بریک، پروفیل ها و شلنگ های صنعت خودرو، پروفیل های صنعت روشنایی و ساختمان، بایو کمپوزیت ها و پروفیل های تکنیکال چند جزئی
شرکتSesotec آلمان
سازنده انواع متال دتکتور (فلزیاب صنعتی) و سیستم های پیشرفته سورتینگ بطری و پرک با حساسیت بسیار بالا، سیستم های آنالیز کیفیت پرک های بازیافتی و سیستم های بازرسی کیفی محصول به اشعه ایکس
شرکتAceretech چین:
سازنده خطوط شستشو و بازیافت انواع پلاستیک شامل بطری، فیلم، گونی و جامبو بگ، کاتر کمپکتور و پلتایزر انواع فیلم بازیافتی، تکنولوژی های نوین SSP و LSP به منظور افزایش و بهبود IV در PET بازیافتی
شرکت دیباج صنعت پاسارگاد علاوه بر موارد فوق الذکر و به منظور انجام پروژه ها بصورت کلید در دست و نیز تکمیل فرایندهای تولیدی، دارای مجموعه بزرگ و قابل اتکایی از شرکای تجاری اروپایی و آسیایی می باشد. این شرکت در سال جاری توانسته است با ایجاد دپارتمان مهندسی فرایند نسبت به ارائه راهکارها و ماشین آلات صنایع فرایندی از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و ماشین آلات فیلتراسیون پیشرفته اقدام نماید و پروژه های قابل توجهی را در این زمینه اجرایی کرده است و در حال حاضر آماده ارائه این خدمات به صنایع پتروشیمی و کامپاند و مستربچ می باشد.

ایران پلیمر- آیا محصولات مجموعه شما، به لحاظ قیمت در ایران قابل رقابت هستند؟ (چه چیزی خرید این تجهیزات را برای مشتری ایرانی اقتصادی می کند؟) خدمات فنی پس از فروش چگونه ارایه می شود؟
اسعدی: بله، محصولات ما قابل رقابت در بازار ایران بوده و دارای دوره بازگشت سرمایه (PBP) و نرخ بازده داخلی (IRR) بسیار خوبی هستند و مشتریان خاص خود را دارد.
در نظر داشته باشید که قیمت به تنهایی فاکتور تعیین کننده ای در انتخاب یا عدم انتخاب یک کالا نیست و بایستی در کنار مولفه های کیفیت، قابلیت اطمینان، گارانتی و سرعت و کیفیت خدمات پس از فروش مقایسه گردد. یعنی باید سیب را با سیب مقایسه کرد، بعنوان مثال مقایسه قیمتی اتومبیل های BMW با CHERRY مقایسه نادرستی خواهد بود.
با ورود خطوط تولید مستربچ و کامپاند و اکسترودرهای دومارپیچ همسوگرد POEX ترکیه به بازار ایران از طریق شرکت دیباج صنعت تا حد زیادی نیاز کیفی صنایع به ماشین آلات با کیفیت بالا و مطابق استانداردهای اتحادیه ماشین سازان اروپایی EUROMAP در حال برطرف شدن می باشد.
از دیگر مزایای رقابتی ما، واقع شدن کارخانه POEX در کشور ترکیه می باشد که از حیث سهولت و سرعت در انتقال پول، حمل و نقل، خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی، با لحاظ ریسک بسیار پایین مبادلات تجاری ایران و ترکیه، شایان توجه است.
در کل می توانیم با اطمینان خاطر از توجیه پذیری و رقابت پذیر بودن محصولاتمان در بازار ایران صحبت کنیم، چرا که کیفیت بالا و قیمت متناسب و خدمات پس از فروش سریع و قابل اطمینان مولفه های قابل اتکای ما هستند.

ایران پلیمر- آیا شرکتهای مادر، در مسیر پیوستن به نسل چهارم صنعت یا Industry 4.0 است؟ این مساله برای کاربران چه مزایایی دارد؟
اسعدی: شرکت های طرف قرارداد ما از پیشروترین ها برای نسل چهارم صنعت (Industry 4.0) و اینترنت اشیاء (IOT) می باشند و کلیه خطوط قابل ارائه علاوه بر PLC مجهز به کامپیوترهای صنعتی با قابلیت اتصال به اینترنت و گزارش گیری و عارضه یابی از راه دور می باشند. عارضه یابی سریع بدون نیاز به مراجعه تکنسین از مزایای این تکنولوژی بوده و درخواست ها برای آن از زمان پاندمی کرونا سرعت بیشتری پیدا کرده است.

ایران پلیمر- به لحاظ مصرف انرژی که در همه دنیا نکته مهمی در انتخاب ماشین آلات است و در ایران هم در حال پیدا کردن اهمیت و جایگاه است، تجهیزات ارایه شده شما در چه گریدی قرار دارند؟
اسعدی: بهره وری تولید و کاهش مصرف حامل های انرژی و آب و همچنین کاهش ضایعات تولید از کلیدی ترین موضوعات مورد توجه ما می باشد که خوشبختانه به دلیل استفاده از بهترین تجهیزات روز دنیا از موتور و گیربکس تا تجهیزات کنترلی مدرن، مصرف ویژه انرژی بسیار پایین و منطبق بر معیارهای مصرف انرژی اتحادیه اروپا و در راستای سیستم مدیریت انرژی ISO 50001 را در بر داشته است. صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی، بهداشت محیط کار و حفاظت از محیط زیست پایه های توسعه پایدار می باشند که در کلیه پروتکل های ساخت و بهره برداری نسبت به این امور اهتمام ویژه ای داشته ایم.

ایران پلیمر- در سال جاری چه تعداد پروژه در دست اجرا دارید؟ بیشتر برای چه صنایعی؟
اسعدی: در سال جاری تعداد 11 قرارداد در حال اجرا داریم، صنایع پتروشیمی، کامپاند و صنایع غذایی اصلی ترین مشتریان ما در سال جاری می باشند.

ایران پلیمر- وضعیت اقتصادی ایران آیا برای سرمایه گذاران مناسب است؟ آیا خریدهایی اخیرا از شما داشته اند؟
اسعدی: در مقایسه با سال گذشته وضعیت تقاضا برای سرمایه گذاری بهتر شده است و ما فروش بهتری داشته ایم، اما در مقابل پتانسیل های موجود در کشور منتظر شرایط بسیار بهتری هستیم که بهبود این روند در گرو تصمیمات کلان کشوری می باشد.

ایران پلیمر- واردات ماشین آلات به کشور از نظر شما با چه مسایلی روبروست؟
اسعدی: تامین نقدینگی و هفت خوان واردات در شرایط تحریم به حد کافی انرژی و زمان سرمایه گذاران و صنعتگران را صرف خود می کند، در کنار این مساله برخی تصمیمات خلق الساعه در خصوص ثبت سفارش ها و محدودیت های نه چندان کارشناسانه ساخت داخل سبب بروز مشکلاتی برای بازرگانان و صنعتگران شده است.

ایران پلیمر – آیا محصولات شرکت شما تولید مشابه ایرانی دارد؟
اسعدی: تولید داخل عبارتی غرور آفرین برای هر ایرانی می باشد ولی به دلیل مشکلات تکنولوژیکی فعلا هیچ شرکت ایرانی نمی تواند از نظر کیفیت و کمیت با ماشین آلات کلاس اروپایی رقابت نماید. به امید روزی که این مهم در کشور ما نیز محقق شود.

ایران پلیمر- آیا در ایران پلاست شرکت می کنید؟
اسعدی: انشاالله بله. در سالن خلیج فارس غرفه شماره 7003-1.

ایران پلیمر- نقش نمایشگاه ها به طور کلی و نقش ایران پلاست را در تجارت و توسعه بازارهای خود چگونه می بینید؟
اسعدی: به طور کلی نمایشگاه ها بهترین محل برای تجارت B2B و شناخته شدن برندهاست. شبکه ارتباطات در نمایشگاه ها شکل گرفته و مستحکم می شود. نمایشگاه ایران پلاست نیز از این قضیه مستثنی نیست.

ایران پلیمر- و در پایان؟
اسعدی: از کلیه دست اندرکاران صنعت پلاستیک، کامپاند و مستربچ و انجمن های مربوطه و نیز مدیران و پرسنل محترم نشریات تخصصی صنعت پلاستیک و کامپاند علی الخصوص نشریه وزین بسپار به دلیل انعکاس علمی واصولی رویدادها، دیدگاه ها، دغدغه ها و همچنین مطالب تخصصی و نیز ارائه راهکارهای مبتکرانه بسیار قدردانی می نماییم و امیدواریم در آینده ای نزدیک با همدلی و تشریک مساعی مسئولین با صنعتگران و بازرگانان بتواینم به جایگاه واقعی این صنعت در سطح منطقه و جهان دست یابیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا