اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت و گو با آرمین اکبری: واردات ماشین آلات با فناوری بالا مغایر ساخت داخل نیست

 بسپار/ایران پلیمر آرمین اکبری دانش آموخته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی است و کارشناسی ارشد MBA دارد. از سال 1383 در صنعت پلاستیک فعال و از اولین وارد کنندگان ماشین آلات اکسترودر پلاستیک از چین بوده است. او معتقد است: البته از آن زمان تا کنون در صنعت و بازار تغییرات بنیادی زیادی اتفاق افتاده. تا کنون بیش از 500 خط اکسترودر در ایران و کشورهای اطراف وارد و راه اندازی کرده ایم. در سال 97 وارد حوزه تولید هم شدم و هم اکنون تولید کننده آمیزه های پی وی سی هستیم.
باعث افتخار است که در جمع صنعتگران پلاستیک و پلیمر ایران حضور داشته ام و اگر حمایت های فعالان و صنعتگران این حوزه نبود قطعا در این نقطه نبودم.

بسپار- آقای مهندس اکبری، اخیرا فعالیتی را با شرکت سایکرون چین آغاز کرده اید. پیشینه این شرکت چیست؟
اکبری: شرکت سایکرون Sikerun ده سال قبل در نانجینگ چین تاسیس شد و شروع به ساخت سگمنت و سیلندر های دستگاه های کامپاندر کرد. در سال 2017 و با همکاری شرکت نانجینگ کی وای (کیا) ساخت ماشین آلات را آغاز کرد و هم اکنون سازنده خطوط کامپاندر همسوگرد برای تولید انواع کامپاند و مستربچ و پلاستیک های مهندسی است. این شرکت از تامین کنندگان سگمنت و سیلندر برای بسیاری از ماشین سازهای مطرح در چین است که در ایران نیز شناخته شده هستند.
لازم است توضیح کوتاهی در مورد شرکت کیا بدهم که اولین سازنده خطوط کامپاندر در نانجینگ چین است. پس از سالها فعالیت، طی یک مشارکت چند ساله با شرکت کوپریون آلمان به دانش بالایی دست پیدا کرد و در سال 2017 تصمیم گرفت ماشین آلات کامپاندر را در شرکت سایکرون که از نظر زیرساختهای صنعتی قدرتمند بود، آغاز کند. پس از دو سال این شرکت جوان، انواع ماشین آلات کامپاندر گشتاور بالا را نیز در برنامه ساخت خود قرار داد و هم اکنون ما نماینده هر دو شرکت هستیم. اما در دو سال اخیر، شرکت Sikerun به دلیل قیمت مناسب با اقبال خوبی روبرو شده است. هم اکنون 7 خط از این مجموعه در ایران مشغول به کار هستند و 3 خط در مرحله ساخت. چند مورد هم در مرحله انعقاد قرارداد هستیم.

بسپار- بفرمایید ماشین الات شرکت سایکرون دقیقا چه مشخصات فنی دارند؟
اکبری: این شرکت با بهره گیری از دانش و تجربه بالای شرکت کیا توانسته است با حفظ قیمت مناسب، ماشین آلات کامپاندر با کیفیت و تکنولوژی بالایی را تولید کند. در اینجا چند ویژگی مهم ماشین الات ساخت این شرکت را خدمت خوانندگان شما مطرح می کنم:
1- ظرفیت تولید از 10 کیلو در ساعت تا 5 تن در ساعت
2- ساخت کامپاندر های گشتاور بالا (High Torque, Super High Torque) تا گشتاور ویژه 12.
مزیت اصلی کامپاندرهای گشتاور بالا افزایش ظرفیت تولید و در عین حال بهبود کیفیت تولید و پراکنش و پراکندگی ایده آل است. همچنین برخی از انواع کامپاندها با کامپاندرهای گشتاور معمولی قابل تولید نیستند و یا کیفیت مناسبی را به دست نمی دهند. ضمنا دستگاه های گشتاور بالا حجم آزاد (Free volume) و پنجره عملیاتی (Operation Window) بیشتری دارند که بحث مفصلی است و در فرصت دیگری توضیح خواهم داد.
3- اولین سازنده دستگاه کامپاندر ویژه مستربچ کربنات تا 85% فیلر و با ظرفیت تولید 3 تن در ساعت
4- سازنده قطعات خط تولید و نه فقط مونتاژ کننده قطعات شامل بخشهای گیربکس، سگمنت و سیلندر. این امر نشان دهنده دانش بالای ساخت ماشین آلات است. امری که در برخی شرکت های چینی فقط در مقیاس کپی کاری انجام می شود. (لازم به ذکر است برای ساخت دستگاه های Super High Torque از گیربکسهای اروپایی مثل هنشل و زامبلو استفاده می شود.)
5- ساخت انواع خطوط برای تولید کامپاندهای مهندس گرافت شده و همچنین کامپاند های خودرویی و نیز TPE/TPV/PA+GF/PEandPP filler Masterbatch و بسیاری انواع ماشین آلات که ذکر همه آنها امکانپذیر نیست.

بسپار- چه نکاتی خرید این ماشین ها را برای مشتریان ایرانی از نظر اقتصادی (قیمت) و فناوری توجیه می کند؟ نسل چهارم صنعتی آیا توسط این شرکت دنبال می شود؟ چگونه؟ و آیا در ایران اقبالی دارد به نظر شما؟ چرا بلی و چرا نه؟
اکبری: قطعا شرکتی که قصد دارد با پیشرفت و نوآوری همراه باشد، نیاز دارد به ابعاد مختلف انقلاب صنعتی چهارم نیز دقت کند. هر چند این انقلاب هنوز در شرکت های ماشین سازی آنچنان فراگیر نشده است اما قطعا در آینده تاثیر زیادی بر روی این صنعت نیز خواهد داشت. در حال حاضر این شرکت با استفاده از تکنولوژی و هوش مصنوعی در جهت مهندس معکوس ماشین آلات و قطعات روز دنیا، در جهت پیشرفت خود تلاش می کند.
قطعا در آینده کلیه صنایع خواه ناخواه باید خود را با این انقلاب همسو کنند. در حال حاضر این موج هنوز در ایران به طور جدی آغاز نشده اما هستند سازمان هایی که در حال فعالیت در این حوزه هستند. در آینده نه چندان دور شاهد تاثیرات مهمی از این انقلاب در ایران خواهیم بود. چون هوش مصنوعی خطای انسانی ندارد، خستگی ندارد، کم هزینه تر از نیروی انسانی است و عمر کاری و مفید طولانی تری دارد. از طرف دیگر چالش مهمی را برای اشتغال نیروی انسانی ایجاد می کند که البته اجتناب ناپذیر است.

بسپار- در دوران کرونا و البته تحریم ها در کشور صنعت پلاستیک ایران رشد داشت یا افت؟ چرا؟
اکبری: کرونا و تحریم ها دو مقوله متفاوتند اما در یک چیز اشتراک دارند. اینکه هر دو باعث ایجاد محدودیت و چالش شدند. معمولا محدودیت و چالش برای انسانهای پویا یک فرصت است که در جهت رشد خود از آن بهره می برند. اما کسانیکه پویا نباشند از این موضوع آسیب جدی می بینند. البته این حرف بنده خیلی کلی است و در ایران عوامل بسیاری در موفقیت یک کسب و کار تاثیر دارد. در صنعت پلاستیک ایران، کارخانجات بسیاری را سراع دارم که در این مدت تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند. کارخانه هایی را سراغ دارم که از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرده و بسیار پیشرفت کرده اند. همیشه و در همه حال هر دو سوی موفقیت و شکست در هر صنعتی رخ می دهد.

بسپار- محدودیت های ارزی برای کار شما چه اندازه مشکل آفرین بوده؟
اکبری: در ابتدا بسیار مشکل ساز بود اما به مرور یاد گرفتیم که هر مورد کاری را یک پروژه مستقل ببینیم که راه حل های خاص خود را نیاز دارد. به هر حال بحث ارز و حواله ارزی هم مشکل است و هم اینکه امنیت پایین تری نسبت به قبل دارد و نه تنها باعث ایجاد هزینه بیشتری برای خریدار می شود، بلکه ریسک بلوکه شدن پول و حتی کلاهبرداری و از بین رفتن آن نیز وجود دارد. در این زمینه بالاخره باید تدبیری اندیشیده شود وگرنه همچنان بخش خصوصی تاوان این وضعیت را خواهد داد.

بسپار- آینده ماشین آلات کامپاند چیست؟ آیا این صنعت رو به رشد است یا خیر؟ چگونه؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 225 ماهنامه بسپار که در نیمه تیر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا