اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با امیر دبستانی، مدیرعامل شرکت بستا پلیمر ایرانیان: تلاش تحقیقاتی ما بالا بردن میزان استفاده از پلیمرهای بازیافتی است

بسپار / ایران پلیمر شرکت بستا پلیمر ایرانیان با هدف ایجاد تحول در تولید و فروش محصولات مهندسی پلیمر، مستربچ‌ها و افزودنی‌های مورد نیاز صنایع پلاستیک و نیز پلیمرها و افزودنی‌های زیست تخریب پذیر توسط جمعی از نیروهای فعال علمی و دانش آموختگان دانشگاهی پایه گذاشته شده است.
تولید محصولات خاص پلیمری اعم از تکنولوژی اختلاط و فرمولاسیون های پیشرفته، مستلزم دستیابی به تکنولوژی های روز است.
رسالت های اجتماعی حفظ محیط زیست، شرکت یاد شده را برآن داشته تا به تحقیق و پژوهش در زمینه زیست پلیمرها و پلیمرهای تجزیه شونده توجه ویژه ای داشته باشد و با شعار “زمینی پاک برای کودکان” حرکت تکنولوژیکی به سمت جهانی عاری از پسماندهای پلیمری را آغاز کند.

دبستانی: دبستانی هستم، مدیر عامل شرکت بستا پلیمر. شرکت ما چهار سال است که در زمینه آمیزه های پلیمری و به صورت تخصصی در زمینه بازیافت پلاستیک فعالیت میکند. سعی میکنیم با استفاده از تجربه هایی که در این سالها به دست آورده ایم و تجربیات همکاران و تلفیق این دو مورد با دانش مهندسین پلیمر به سمت مهندسی کردن بازیافت گام برداریم. طراحی و تولید پلیمرها و آمیزه ها از بسپارهای بازیافتی مهندسی شده در سرفهرست فعالیت های ما قرار دارد. شرکت ما جزو معدود شرکتهایی است که در این زمینه کار می کند و هدف ما این است که این صنعت را آن طور که گفته می شود، از حالت زیر پلهای خارج کنیم و به صورت حرفهای بازیافت را در دستور کار قرار دهیم، چرا که این خلاء به طور جدی در کشور ما احساس می شود.

بسپار- تولید انواع کامپاندها و مستربچ ها در میان تولیدات شما قرار دارد. بفرمایید با چند خط تولید، و چه ظرفیت هایی چه آمیزه هایی را تولید می کنید؟ چه سهمی از بازار کشور در اختیار شماست؟ در چه صنایعی به طور مشخص.
دبستانی: ما خطوط تولیدی داریم که با ظرفیت ۳۰۰ تن در ماه گرانول های بازیافتی تولید میکنیم و در زمینه تولید مستربچ ارتباط خوبی با شرکت های همکار داریم. مواد آنها را هم به صورت دست اول عرضه می کنیم.
یکی دیگر از مزایای شرکت ما این است که چون صادرات زیادی انجام می دهیم علاوه بر ظرفیت کارخانههای خودمان، کارخانه های دیگری را هم به همکاری دعوت کرده ایم. به آنها مشاوره مهندسی میدهیم که گرانول ها را مطابق با خواست ما تولید کنند.
در واقع ما ده برابر ظرفیت تولیدی خود، فروش داریم. آمیزه های پلیمری با توجه به نیاز تولیدکننده محصول نهایی فرموله می شود. قطعات پلیمری قطعات متفاوتی هستند که هر یک بنا بر کارکردشان ویژگی خاصی باید داشته باشند، مثل بطری ها، سپرهای خودرو و کابل ها و … . برخی قطعات حساس ترند. مثلاً در قطعات پلیمری خودرو، سپر حساسیت بیشتری نسبت به قالپاق دارد، پس باید مواد اولیه و کامپاند های آن با دقت بیشتری تولید بشود. سعی ما در تولید قطعات خودرو بر این است که تولیدکننده نهایی محصول، نیاز به ترکیب مواد نداشته باشد و کامپاند نهایی را از ما تهیه و در محصولات خود استفاده کند.
با توجه به اینکه کار پلیمر و پلاستیک کار جدیدی است و چالشهای متفاوتی برای تولیدکنندگان ایجاد میشود که برخی از این چالش ها هنوز پاسخی برایشان پیدا نشده است؛ یکی از کارهایی که ما در شرکت انجام می دهیم پیدا کردن چالش هاست تا بتوانیم به آنها پاسخ بدهیم.
بعضا مشکلاتی در مراحل تولید کارخانه ها به وجود می آید که نمی دانند منشا آن کجاست و ما سعی می کنیم برای آن راهکار پیدا کنیم.
پلیمرهای بازیافتی ما تقریباً در تمام صنایع از جمله صنایع فیلم و نایلون، قطعات خودرو، لوله و اتصالات، قطعات تزریقی و کامپاندها استفاده می شود.

بسپار- آیا صادرات دارید؟
دبستانی: عمده فروش به مشتریانی است که در صنعت پلیمر در خارج از کشور فعالیت می کنند و ۸۰ درصد فروش ما به کشورهای خارجی است. همانطور که اشاره کردم، حتی برای تامین ظرفیت های مورد تقاضا، با کارخانه های دیگری همکاری می کنیم که نامشان بستاپلیمر نیست اما کاملا مطابق خاص و فرمولاسیون ما تولیدات را انجام می دهند. عمدتا کار ما با کشورهای همسایه مثل عراق در منطقه اربیل، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، روسیه و ترکیه است.

بسپار- آیا مجموعه شما بخش R&Dفعال دارد؟
دبستانی: بله ما بخش تحقیق و توسعه هم داریم و در این زمینه از تجربیات دو شرکت دوست دیگر هم استفاده می کنیم. در زمینه انواع تست های پلیمری میتوانیم این خدمات را در صورت لزوم به مشتریان ارایه دهیم. گاهی مشتریان ما، قطعات یا پلیمر هایی به ما می دهند که ما با آنالیز در آزمایشگاه، محصولات را طبق خواسته آنها تولید می کنیم.

 

بسپار-در حوزه صنعت کامپاندینگ آینده فناوری به چه سمت و سویی است؟ و ایران با این ترند تا چه حد همسو حرکت می کند؟ شما چه طور؟
دبستانی: این مورد دو بخش دارد. یکی خواست داخلی و دیگری مقایسه داخل و خارج.
خوشبختانه چندین سال است با تجربیات دانش آموختگان پلیمر که وارد بازار کار شده اند، کامپاندهای مهندسی شده بیشتری در کشور تولید می شود. دنیا الان در انقلاب صنعتی چهارم است و ما در کشورمان شاهد این انقلاب صنعتی نبوده ایم. در بسیاری از مسائل سنتی کار می کنیم که باعث شده است در برخی محصولات نتوانیم کیفیت مطلوب داشته باشیم و در قطعات حساسی مثل صنایع پزشکی محصولات دقیقی ارائه دهیم. باید به این نیاز در سطوح بالاتر و کلان تر کشور پرداخته شود.
انقلاب صنعتی نیاز به فناوری های جدید مثل رباتیک و ویرایش ژنتیک دارد که بیشتر این فناوری‌ها از خارج کشور به داخل آمده است و تولید داخل در این زمینه‌ها نداریم.
کاری که ما در بستا پلیمر انجام می‌دهیم و اخیراً در دنیا هم توجه زیادی به آن شده است، بحث اقتصاد چرخشی است که ما در این زمینه به صورت متمرکز فعالیت می کنیم. در حال حاضر بیشترین فعالیت تحقیق و توسعه ما این است که بتوانیم استفاده از پلیمر های بازیافتی را بالاتر ببریم که باعث حفظ انرژی، کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده و اشتغال زایی بیشتر خواهد شد.
در اقتصاد خطی مواد و محصولات مصرفی دور ریخته میشوند اما در اقتصاد چرخشی زباله های دور ریخته شده به چرخه برمی گردند. یکی از شعارهای ما در بستا پلیمر کاهش قیمت و حفظ کیفیت است که در مدل چرخشی امکان پذیر است. اقتصاد چرخشی چندین سال است در دنیا شکل گرفته و در تمامی صنایع به کار می رود و ثابت شده است که در این مدل درآمدزایی و کارآفرینی بیشتری رخ می دهد و حاشیه سود کارخانه ها نه تنها ثابت می ماند که حتی بیشتر هم می شود.

بسپار- آیا ورود ماشین آلات به روز برای تولیدکنندگان ایران با محدودیت‌هایی همراه است؟ چه محدودیت‌های احتمالی؟ در این مورد ساخت ماشین آلات در کشور، در چه سطحی قرار دارد؟
دبستانی: یکی از مواردی که در واردات آن مشکل داریم تهیه دستگاه‌ها و تجهیزات خارجی است که هزینه و زمان زیادی می‌برد. ما در داخل متخصصینی داریم که آنها را نگهداری و احیا کنند ولی متاسفانه دستگاه‌هایی که در داخل ساخته می‌شوند، چندان به روز نیستند و در این زمینه دچار ضعف‌های زیادی هستیم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا