اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با جوان ترین عضو هیات علمی رشته مهندسی بافت در کشور، دکتر حامد دائمی: دنیای زیست بسپارها، دنیای آینده

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت دانش‌بنیان ژرف‌‌اندیشان فناور زیست‌‌بسپار (ZFZ) با هدف ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی و مواد واسط آزمایشگاهی از سال 96 شروع به فعالیت کرد.
کسب عناوینی چون نامزد یکی از 100 مدیر برتر کشور در سال 1399، نامزد یکی از 100 شرکت برتر در راستای مشتری مداری در سال 1399، شرکت برتر پارک فناوری پردیس در سال 1399، متخصص برتر پارک فناوری پردیس در سال 1399، همکاری مدیرعامل این مجموعه به عنوان استاد خبره برای 3 سال متوالی با بنیاد نخبگان و بومی‌سازی کوچک‌مولکول‌های شیمیایی و مواد پلیمری حدواسط بخشی از کارنامه این مجموعه است.
متخصصینی در زمینه‌های شیمی، مهندسی پلیمر، مواد، زیست‌شناسی، مهندسی بافت و مهندسی پزشکی برای دستیابی به نوآوری ها و انطباق با نیازهای اصلی کشور در حوزه سلامت در شرکت یاد شده گرد هم آمده اند.
گفت و گوی بسپار با مدیرعامل دانش بنیان ژرف اندیشان فناور زیست بسپار، دکتر حامد دائمی را در ادامه می خوانید. وی همچنین عضو هیئت علمی گروه مهندسی سلول پژوهشگاه رویان است.

حامد دائمی: من تحصیلات خودم را در رشته شیمی محض در دانشگاه تهران شروع کردم و بعد از آن برای ادامه تحصیل در رشته علوم و تکنولوژی پلیمر وارد پژوهشگاه پلیمر شدم و مقطع دکترا را هم در همان پژوهشگاه ادامه دادم و به اتمام رساندم. اگرچه از دانشگاه های معتبر نظیر پژوهشگاه MIT آمریکا فرصت ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته و دارم، خدمت به کشورم را افتخار و بر خود واجب می دانم. کسب رتبه های برتر در مقاطع مختلف تحصیلی، کسب رتبه های برتر در جشنواره های مختلف داخلی و انتشار چندین ثبت اختراع و بیش از 50 مقاله علمی بخشی از نتایج فعالیت های پژوهشی بنده در این سال ها بوده است. در حال حاضر به عنوان جوان ترین عضو هیات علمی رشته مهندسی بافت در کشور، افتخار خدمت در این حوزه از علم را دارم.
ایده اولیه تشکیل شرکت ما از سال 1395 شروع شد اما به صورت جدی در سال 1396 پیگیر ثبت این شرکت شدیم و در خرداد ماه سال 1397 شرکتمان به صورت رسمی ثبت و فعالیت آن شروع شد. هدف اولیه و مهم ترین هدف، امکان ساخت و بومی سازی مواد شیمیایی و تجهیزات پیشرفته پزشکی در کشور بود که ما در حال حاضر پس از گذشت سه سال خوشبختانه توانسته ایم این هدف را با قوت پیگیری کنیم. شرکت ما، شرکتی بسیار جوان و متشکل از دانش آموختگان و دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی ارشد با میانگین سنی حدود 30 سال است و در حال حاضر متخصصین رشته های علوم پایه و علوم مهندسی در شرکت مشغول به کار هستند.

بسپار- مفهوم زیست بسپار را برای خوانندگان ما تشریح کنید.
حامد دائمی: زیست بسپار در واقع همان معادل فارسی واژه بیوپلیمر است که در زبان فارسی، پلیمر به بسپار ترجمه شده است و بیو نیز به معنای زیست ترجمه شده است. در واقع هر ماده پلیمری که در تماس با سلول ها یا بافت های یک موجود زنده قرار می گیرد، اگر سمی نباشد و دارای کارکرد زیستی باشد، زیست بسپار نامیده می شود. زیست بسپار ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روند رشد، تکثیر، تمایز و مرگ سلول ها اثرگذار باشد و عملکرد یک یا چندین بافت را تحت تاثیر قرار دهد. بر همین اساس باور عمومی بسیاری از پژوهشگران بر این است که چون نام این گروه از مواد، زیست بسپار است پس این مواد از منابع گیاهی یا جانوری حاصل می شود. در حالی که این فرض صحیح نیست و ممکن است که زیست پلیمر حتی از مواد مشتق از ترکیبات نفتی ساخته شود، در حالی که بر فعالیت سلولی و بافت های موجودات زنده تاثیر مثبت داشته باشد. پلی یورتان، پلی اتیلن و پلی متاکریلات ها برخی از انواع زیست‌بسپارهای با ارزش افزوده بالا هستند که از مواد استخراجی از نفت تولید می شوند. بیشتر بسپارهای حاصل از گیاهان و جانوران مانند آلژینات، کیتوسان، سلولز، نشاسته و ژلاتین با توجه به منبع تهیه، می توانند به عنوان زیست بسپارهای تجدیدپذیر برای کاربردهای گوناگون از جمله صنایع غذایی، دارویی، پزشکی و … استفاده شوند.

بسپار- چرا وارد این بخش از علوم پلیمر شدید؟ آیا این شاخه صرفا کاربردهای دارویی و پزشکی دارد یا شما در این بخش از آن فعال هستید؟
حامد دائمی: همان‌طور که همه ما می دانیم، ایران کشوری غنی از معادن نمکی و ذخایر نفتی است. با این وجود، به دلیل سهولت خام فروشی در بیشتر صنایع وابسته به صنعت نفت متاسفانه تلاشی جدی در راستای تولید مواد اولیه مورد نیاز در صنایع بالادستی صورت نگرفته است. از سوی دیگر، معمولاً بسپارهایی که از مواد اولیه نفتی حاصل می شوند نه تنها در مقیاس تناژ باید تولید و مورد استفاده قرار گیرند، بلکه از نظر دستگاهوری و تجهیزات نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه هستند که شرکت های کوچک توانایی ورود به این بخش را بدون حمایت های جدی دولتی و غیردولتی نخواهند داشت. در این بین، توجه شرکت ما به بخشی از صنعت بسپار معطوف شد که مواد اولیه آن ارزان تر و دردسترس تر بودند، ارزش افزوده محصولات بالادستی آن قابل توجه بود، حجم تولید آن می توانست در مقیاس های کوچک تر حتی در مقیاس آزمایشگاهی مقرون به صرفه باشد، صنعتگران و پژوهشگران کمتری در کشور در این حوزه فعالیت داشتند، از دیدگاه محصولات با فناوری پیشرفته در حوزه محصولات پیشرفته جهانی قرار داشت و امکان رقابت با محصول مشابه وارداتی با کیفیت مطلوب و فروش کمتر فراهم بود.
امروزه استفاده از زیست پلیمرها به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. این مواد می توانند در طیف وسیعی از کاربردهای روزمره زندگی ما نمود داشته باشند. استفاده از زیست بسپارهای فراوری شده در مواد غذایی، صنعت نساجی، جداسازی، بسته بندی، داروسازی، پزشکی و … فقط بخشی از کاربردهای وسیع این مواد را نشان می دهد. با توجه به این طیف گسترده، شرکت ما در حال حاضر به صورت ویژه در صنایع دارویی و پزشکی مبتنی بر این بسپارها متمرکز شده است. البته مهم ترین وظیفه ما در این بخش، ساخت مشتقات مختلف از این زیست  بسپارها است که می توانند کاربرد غیرپزشکی یا پزشکی داشته باشند، اما در حوزه پزشکی علاوه بر ساخت این مواد، روی فراورش آن ها نیز مشغول فعالیت هستیم.

بسپار- آیا تولیدات شما به کاهش ارزبری و وابستگی کشور کمکی کرده است؟ میزان اعتماد کشور به تولیدات داخلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 226 ماهنامه بسپار که در نیمه مرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا