اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حامد تمدن، مدیر فروش شرکت اکسون پلیمر: پیشرفت صنعت مستربچ و کامپاند عالی است!

بسپار / ایران پلیمر اکسون در سال 1357 فعالیت خود را به عنوان یکی از اولین و اصلی ترین فروشندگان و توزیع کنندگان افزودنی های صنعت پلاستیک به خصوص مستربچ در ایران شروع کرد و در سال 1370 با تاسیس کارخانه مستربچ ایرکو فعالیت جدیدی را در این زمینه توسعه داد. در حال حاضر کارخانه این شرکت در زمینی به مساحت 22000 مربع در شهرک صنعتی شمس آباد واقع شده است و یکی از بزرگترین تولیدکننده ها در این حوزه می باشد.

تمدن: حدود 35 سال پیش شرکت ایرکو توسط آقای ملکوتی بزرگ تاسیس شد و بعد‌ از آن حدود 12 سال است که پسر ایشان، آقای ‌علیرضا‌ ملکوتی در مجموعه‌ی اکسون‌پلیمر راه ایشان را ادامه دادند. ما در شرکت اکسون‌پلیمر سعی‌کرده ایم شیوه‌های ‌جدیدی را برای ارایه‌ی‌خدمات به مشتریان داشته‌باشیم.

بسپار- در تولید گرانول و مستربچ برای چه پایه های پلیمری فعال هستید؟ ظرفیت های تولید؟ و معرفی افزودنی های تولیدی برای صنایع پلیمر؟ این تولیدات در چه صنایعی کاربرد دارند عموما؟
تمدن: در زمینه مستربچ‌ها و کامپاند فعالیت داریم و اخیرا جهت تولید انواع گرانول به سبد محصولات شرکت ما اضافه شده‌است.
ظرفیت‌های ‌تولید ما بسیار بالاست و مشتریان می توانند هر رنگی را که بخواهند با اکثر پایه‌های پلیمری از ما تحویل بگیرند. امکان تولید آنها را داریم. رنگ های ساختنی و سفارشی و مورد‌نظر را می توانیم برایشان بسازیم.
یک سری رنگ‌ها تحت عنوان شیدهای اصلی‌ ما هستند و در کنار آن هر رنگی که مشتری بخواهد برایش ساخته بشود با هرپایه‌ای و حتی اگر جزو این شیدها نباشند هم این خدمت برایشان انجام می‌شود.
ضمن اینکه ما اکثر افزودنی‌های پلیمر از جمله لیزکننده، آنتی اکسیدان، آنتی بلاک، براق کننده، شفاف کننده و هسته زا و … را در مجموعه تولیدات خود داریم.
بیشتر تولیدات ما در صنایع فیلم، بسته بندی، تزریق، صنایع اکسترودر و جزیی تر در شبکه‌های پلی‌اتیلنی، نوارهای خطر و فیلم‌های بسته‌بندی، صنایع الکترونیکی، صنایع لوزام خانگی، صنایع اسباب‌بازی و همچنین در صنایع خودروسازی و گونی‌بافی، کاربرد بسیاری دارند و شما در هر صنعتی که مشاهده می‌کنید یک ردپایی از مستربچ را درون آن محصول می‌بینید.

بسپار- صنعت مستربچ و کامپاند در سالهای اخیر جزو صنایع در حال رشد بوده و سرمایه گذاری های زیادی روی آن انجام شده. در این خصوص ارزیابی شما چیست و مجموعه شما چه افزایش تولیدی را در 5 سال اخیر تجربه کرده است؟
تمدن: بله، صنعت کامپاند و مستربچ سال های اخیر واقعا پیشرفت خیلی عالی‌ای داشته و شاید دوستان و رقبای خیلی زیادی وارد این صنعت شده اند و باعث شدند که سطح کیفی محصولات روز‌به‌روز بالاتر برود. خدا را شکر مجموعه ‌ما از ‌این قافله عقب نماند ‌و با تولیدات جدید، با دستگاه های جدید و پرسنل آموزش دیده و پرسنلی که تحصیلات آکادمیک دارند توانسته فرمول های جدیدی را بسازد که مشتریان رضایت کامل داشته باشند.
آینده‌ی اکسون‌پلیمر یک شیب صعودی بسیار عالی‌ای دارد که باعث افزایش مشتریان ما در سال‌های ‌اخیر شده و باعث شده که ما هر روز به فکر روشهای‌نوین و امور تحقیقی‌ جدید برای تامین محصولات نو و نیازهای‌روز مشتریان عزیز خود باشیم.

بسپار- دوران پاندمی روی تولید شما چه اثراتی داشت؟ چگونه؟
تمدن: دوران پاندمی کرونا قطعا بی تاثیر نبوده، مخصوصا در اوایل این دوران که این بیماری ناشناخته بوده و رونق صنعت ما و تمام صنایع را تحت تاثیرخود قرارداده‌بود، ولی به مرور زمان و با شناخته‌تر شدن این بیماری، یک‌مقدار ترس‌ها از بین رفت و تولیدات به مدار قبلی‌خود بازگشت و آرام آرام تولیدکنندگان دوباره سعی کردند که آن حجم مبنایی که در تولیدشان داشتند را ارایه دهند.
از حق نگذریم که ممکن هست یک سری صنایع شاید آسیب دیده باشند اما یک سری صنایع مثل شوینده از این قضیه منتفع شدند و تولیداتشان بسیارافزایش پیدا کرد و قطعا این افزایش شامل افزایش مصرف مستربچ شان هم بود.

بسپار- مواد اولیه محصولات خود را از پتروشیمی های کشور و بورس تامین می کنید؟ حذف سهمیه ها و تغییر فرمول قیمت پایه چه اثراتی روی فعالیت شما خواهد داشت؟ آن را مثبت پیش بینی می کنید یا منفی؟
تمدن: قطعا تغییر قیمت پایه مواد پلیمری روی قیمت نهایی محصول تاثیر خواهد داشت و تجربه ثابت کرده هرچقدر قیمت ها پایین تر و مناسب باشند حجم کار خیلی بهتر است و هرمقدارکه قیمت‌ها بالاتر روند ازنظر تولید شاید صرفه‌ی‌اقتصادی برای تولید‌کننده و مشتری نهایی و کسی که محصول را مصرف می کند، کمتر می شود؛ به فرض یک مشتری، کالایی را لازم دارد، با توجه به افزایش قیمت‌ محصول از خرید خود منصرف می شود. هرقدر قیمت‌های مواد پلیمری پایینتر باشد من فکر می کنم که آینده صنعت بهتر خواهد بود چون از قدیم الایام که به خاطر دارم وقتی مواد پلیمری ارزانتر بودند، مصرف بیشتر بود و تولید رونق خیلی بهتری داشت.
من فکر می کنم کاهش قیمت مواد اولیه می تواند به بحث تولید کمک کند و رغبت تولیدکنندگان به این امر بیشتر می شود و کاهش قیمت را مثبت ارزیابی می کنم ولی افزایش آن می تواند برای صنعت مضر باشد.

بسپار- در بحث افزودنی ها بفرمایید بیشترین افزودنی های مورد مصرف در این صنعت کدام هاست و آیا از داخل تامین می شوند یا وارداتی هم هستند؟ چرا؟
تمدن: در بخش افزودنی ها، اکثر افزودنی ها یک عامل موثر عمدتا وارداتی دارند.
خوشحال می شویم اگر این مواد در کشور خودمان تولید شود، البته یکی دو نفری هستند که در این عرصه فعالیت می کنند و امیدواریم در سال های آتی در این زمینه نیز خود کفا بشویم و بتوانیم تولیدات خود را داشته باشیم تا واردات کمتر بشود.
پر مصرف‌ترین افزودنی‌ها از نظر من مستربچ‌ها و لیزکننده ها هستند. همچنین آنتی بلاک‌ها نیز می توانند پر مصرف باشند.
آنتی اکسیدان، آنتی یو وی و براق کننده ها نیز جزو پر مصرف‌ها هستند و ما می توانیم پیشنهاد دهیم که از خوش‌بوکننده‌های تولیدی ما نیز در محصولاتشان استفاده کنند.

بسپار_ میزان وابستگی محصولات شما به واردات چه قدر است؟ چگونه آن را مدیریت کرده اید؟ و آیا در زمان محدودیت های ارزی و تحریم ها بومی سازی محصولی در مجموعه شما اتفاق افتاده است؟
تمدن: واردات نقش به‌سزایی در تولیدمان دارد و چشم اندازمان این است که هم خودمان هم دوستان دیگر بتوانند در صنعت پیگمنت و افزودنی های دیگر موفق ظاهر‌ شوند و بتوانیم تماما به بومی‌سازی برسیم. در اینصورت است که مشکلات تحریم و اکثر مشکلاتی که در بحث صادرات و واردات و ترخیص با آن دست‌وپنجه نرم می کنیم، کم رنگ تر می شود.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 230 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا