اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حسن طهرانی، مدیرعامل آروین رنگ: بیش از تحریم ها، از سیاست های فروش داخلی پتروشیمی ها تحت فشار هستیم

بسپار / ایران پلیمر شرکت آروین رنگ از مجموعه های قدیمی تولید رنگ در کشور و عضو تعاونی تولیدکنندگان رنگ و محصولات وابسته است. حسن طهرانی، مدیرعامل این واحد از پیشکسوتان صنعت رنگ به شمار می روند. گفت و گوی بسپار با او را در ادامه می خوانید:

طهرانی: حسن طهرانی هستم. پس از سال ۱۳۵۵ و اتمام دوران سربازی وارد بازار رنگ شدم. از آنجایی که دایی اینجانب مهدی جمالیان و برادران در همین بازار مشغول فعالیت بودند، مرا به آقای عبدالهی، مدیر شرکت رنگ هما لوکس معرفی کردند و از همان سال در حوزه فروش رنگ مشغول و خیلی زود به این کار علاقمند شدم. روابط عمومی خوبی داشتم و در برقراری رابطه با مشتریان و اشخاص مختلف به طور موثر جلو می رفتم. در بخش فروش تهران که در آن زمان رقبای بزرگی مانند رنگسازی ایران، هاویلوکس، سوپر رنگ و هادی رنگ در کنار ما بودند، فروش و رقابت قابل قبولی داشتیم. بعد از چند سال کاملا به امور مسلط شدم ولی با وقوع انقلاب و درگذشت مرحوم عبدالهی و نیمه تعطیل شدن بیشتر کارخانجات رنگ داخل، بازار کاهش چشمگیری پیدا کرد. من از این موقعیتی که ایجاد شده بود، استفاده کردم و وارد تولید شدم. کارگاهی اجاره کردم و با تولید تینر فوری مشغول شدم و به تدریج محصولات رنگ های روتین پلاستیک و ضد رنگ را هم اضافه کردم. از همان دوران محصولات با کیفیت به بازار عرضه می کردم و حتی برای اولین بار در تولید ضد زنگ موفق به اخذ استاندارد شدم.

بسپار- فناوری های روز در حوزه پوشش های تولیدی شما خصوصا رنگ های ساختمانی کدام ها هستند؟
طهرانی: البته همانطور که می دانید تولید رنگ های پایه حلالی در اکثر کشورهای توسعه یافته به دلیل آلودگی و زیان‌آور بودن به حداقل رسیده و رنگ های آب پایه جای آن را گرفته. ولی در برخی کشورها هنوز سلیقه مصرف کننده معطوف به رنگ های پایه حلال است، از جمله در کشور ما. ولی به مرور زمان رنگ های آب پایه که از آلایندگی کمتری برخوردار هستند، جای خود را در بازار باز می کنند.

بسپار- آقای طهرانی، همه گیری ویروس کرونا چه تاثیراتی روی تولید و فعالیت های حرفه ای شما داشته؟ چه در بخش های فنی و اجرایی و چه در بخش تقاضا؟
طهرانی: از اواخر سال ۹۸ که ویروس کرونا خود را در جهان گسترانید طبیعتا بعضی از صنایع مانند دارویی و بهداشتی و شوینده‌ها و مواد ضد عفونی و بسته بندی و … از بازار خوبی برخوردار شدند. ولی صنعت رنگ به دلیل اینکه خانواده ها اجازه ورود نقاش ساختمان را برای رنگ آمیزی نمی دادند و این وضعیت تا امروز هم کم و بیش وجود دارد، محدود شد. در واقع تقاضا صرفا به بخش ساختمان های نو ساز خلاصه شد که آنها هم با رکود مواجه بودند.
البته در صنایعی که برای تکمیل تولیدات نیاز به رنگ دارند، بخشی از رکود فروش رنگ جبران شد. انشالله امسال با واکسیناسیون، آرامش به جامعه بازخواهد گشت و کسب و کارها هم به روال عادی خود باز می گردند. همانطور که می دانید به دلیل رکود سال های اخیر کارخانجات با حداقل ظرفیت مشغول هستند ولی در هر حال با امید به آینده فعلا فقط واحد خود را اداره می‌کنند و امکان توسعه مقدور نیست.

بسپار- تحریم ها چه طور؟ آیا شرایط فعلی اقتصادی روی فعالیت شما اثر مثبت یا منفی داشته است؟
طهرانی: البته تحریم ها سایه خود را براقتصاد کشور تحمیل کرده ولی بیشتراز آن صنایع ما از سیاستهای فروش داخلی شرکت های پتروشیمی و شرکت های نفت و فولاد تحت فشار قرار گرفته اند. در حالی که تحریم‌ها فشار حداکثری را به ما تحمیل کرده اند پتروشیمی ها به‌خاطر نداشتن رقیب خارجی به طور مستمر قیمتها را افزایش و با عرضه کم مواد اولیه واحدهای پایین دستی را در فشار قرار می دهند. متاسفانه بیشتر مواد اولیه خود را از طریق واسطه ها در بازار تزریق می کنند که این خود باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولیدات پایین دستی می شود و هیچ نهادی هم نیست که جلوی آنها را بگیرد.

بسپار – آیا صنعت رنگ به عنوان صنعتی نسبتا قدیمی در کشور توانسته رقابتی و قابل عرضه در بازارهای بین المللی باشد؟
طهرانی: در زمینه صادرات به بازارهای کشورهای همسایه به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده محصولات تولیدی ما در ایران، کشورهای ترکیه و امارات جای رنگ های ایرانی را گرفته اند و در واقع ما نمی توانیم به خاطر تورم مواد خود را به بازارهای خارجی صادر کنیم.

بسپار- در تامین مواد اولیه چند درصد به واردات وابسته هستید و مدیریت تامین مواد اولیه را چگونه انجام می دهید؟

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۳ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا