اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با دکتر مرادعلی خطیبی، مدیر تحقیقات پلیمر پولاسا: عدم امکان واردات، ما را همزمان با تولید قطعات خودرویی به صنعت لوازم خانگی هم کشاند

بسپار/ایران پلیمر دکتر مرادعلی خطیبی، متولد 1350 و مدیر تحقیقات پلیمر شرکت طراحی و مهندسی قطعات لاستیکی پولاساست. او دوره کارشناسی و دکترای مهندسی صنایع پلیمر خود را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دوره ارشد را در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران طی کرده است. وی تاکنون 15 عنوان مقاله علمی و پژوهشی نوشته و سابقه تدریس در دانشگاه صنعتی قم، پیام نور قم و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان را در کارنامه خود دارد.
او در پروژه های متعدد ملی همکاری داشته است، از جمله: كنترل كيفيت لوله‌هاي پلي‌اتيلن براي كاربرد در آبياري تحت فشار كشاورزي با وزارت جهاد كشاورزي(كارفرما دانشگاه صنعتي امير كبير) از سال 1374 تا 1378،استفاده از ضايعات كشاورزي به عنوان تقويت كننده جهت تهية كامپوزيت‌هاي ترموپلاستيك، آناليز نظري سازه‌هاي تقويت شده با مواد كامپوزيت، طراحي و ساخت ساندويچ پانل‌هاي لانه‌زنبوري جهت كاربرد در صنعت ساختمان، طراحي و ساخت ساندويچ پانل‌هاي لانه‌زنبوري در مقياس نيمه صنعتي، بررسي چسبندگي لوله‌ها به هم‌ديگر و هسته به پوسته در پانل‌هاي لانه‌زنبوري ترموپلاستيك و …
دکتر خطیبی، مدت 21 سال است که در شرکت پولاسا مشغول کار است. از نتایج حضور او در این شرکت انجام اجرای طرح های زیر است:
– طراحي و ساخت آميزة لاستيكي بر پاية CSM (هايپالون)و توليد شيلنگ‌هاي سوخت سه لايه براي اولين بار در ايران
– طراحي و ساخت آميزة NBR/PVC به صورت تجاري و كاملاً منطبق بر استانداردهاي خودرو‌هاي پژو، پرايد و نيسان با استفاده از روشهاي نوين اقتصادي و قطع واردات خارج از کشور و جلوگيري از خروج مقادير قابل توجه ارز از کشور
– طراحي كامپاوند‌هاي مورد نياز قطعات خودرو با در نظر داشت بهترين خواص فيزيكي و مكانيكي و بهينه‌ترين روش اقتصادي
– طراحي و ساخت آميزة لاستيكي بر پاية EPDM براي كلاس دماي 125 درجة سانتيگراد جهت استاندارد پژو 206 فرانسه براي اولين بار و تاييديه از شرکت پژو فرانسه
– طرح استفاده از پركننده‌هاي معدني سيليكاتي(كائولن) موجود در ايران به جاي پر كنندة سيليکاي خارجي(اولترازيل) به منظور كاهش ارزبري توليدات و گرفتن بهترين خواص در حد استاندارد پژو 206
– طراحي و ساخت آميزة لاستيكي بر پاية وايتون (FKM) و اپي کلروهيدرين (ECO) براي شيلنگ‌هاي چهار لايۀ سوخت خودرو براي اولين بار در ايران
– طراحي کامپاوند براي شيلنگ‌هاي پنج لايه فشار قوي هيدروليک براي اولين بار در ايران
– انجام صدها پروژه در رابطه با توليد قطعات لاستيکي مهندسي

گفت و گوی بسپار را با دکتر مرادعلی خطیبی در روزهایی می خوانید که چشم های نگران دنیا به افغانستان خیره شده است. مردمی که در فراسوی مرزهای خود در مدیریت تولید و صنعت کشورها نقش آفرین بوده اند. داستانی که برای ایرانی ها هم بسیار آشناست.

بسپار- مجموعه پولاسا از جمله واحدهاي نسبتا قديمي در صنعت لاستيک کشور است که در سالهاي اخير برتوليد قطعات خودرو و شيلنگ هاي خودرويي تمرکز داشته. در مورد تاريخچه اين مجموعه و محصولات توليدي فعلي بفرماييد.
خطیبی: شركت پولاسا در سال 1354 در زميني به مساحت 11000 متر مربع تاسيس شد و براي اولين بار در كشور صنعت بازيافت قطعات لاستيكي فرسوده را پايه گذاري کرد. در سال 1363 با تجهيز مجدد كارخانه با ماشين آلات مدرن و انتقال تكنولوژي شروع به ساخت كليه قطعات خودرو سازي و لوازم خانگي نمود. اين شركت در سال 1380 با تقويت كادر مهندسي قوي نسبت به بهبود فرآيندها اقدام و در سال 1383 با بهره گيري از تكنولوژي روز جهان و خطاناپذير سازي فرآيند ها پا به عرصه توليد با نقص صفر گذاشت.
سال 1384 با توسعه آزمايشگاه خود و اخذ تاييديه انجام آزمون هاي ايتراك به تحقيق و توسعه روي آورد. سال1387 گواهينامه تاييد صلاحيت آزمايشگاه همكار را از اداره استاندارد دريافت کرد. شركت پولاسا در سال1387خط توليد پيوسته قطعات چهارلايه سوخت خودرو را براي اولين بار با تاييديه سازه گستر، ساپكو و گروه بهمن راه اندازي راه اندازي کرد و توانست گامي بلند درراستاي خود كفايي بردارد. اين شركت هم اكنون گريد هاي سيستم كيفي A و A+ از شركت هاي ساپكو (ايران خودرو) و سازه گستر سايپا را دارا بوده و به عنوان يكي از شركت هاي معتبر، همكار صنايع قطعه سازي و مجموعه سازي خودرو مطرح مي باشد.

بسپار- فرآيندهاي توليد و مواد اوليه مصرفي پولاسا چه تنوعي دارند و ظرفيت هاي توليد و در صورت امکان و وجود داده ها، سهم بازار اين مجموعه در کشور چگونه است؟
خطییبی: در شركت پولاسا اغلب فرايندهاي وابسته به صنعت لاستيك قابل انجام است و تجهيزات و امكانات اين فرايندها در شركت موجود. فرآيندهايی مانند اختلاط ، اكستروژن، فرايند تزريق و فرايند LCM و فرايند Compression و كلندر در اين شركت برای تولید قطعات به کار گرفته می شود. به همين نسبت اين شركت قادر به توليد قطعات به صورت پروفيل اكسترودري و LCM ، قطعات تزريقي، قطعات پرسي و قطعات كلندري است.

بسپار- در دو سال اخير با توجه به تحريم هاي مجدد و محدوديت هاي ارزي، بومي سازي به شدت تقويت و از يک ديدگاه ضروري شناخته شده است. در اين خصوص روي توليد چه قطعاتي براي اولين بار در کشور موفق به ساخت شده ايد؟ و آيا فکر مي کنيد در صورت باز شدن تجارت بين المللي شانس ماندن در بازار را خواهيد داشت؟
خطیبی: با توجه به محدوديت توليد پايه‌هاي الاستومري در کشور، اغلب پايه هاي الاستومري مانند EPDM,ECO, NBR, FKM, CSM, CPE, CR از خارج وارد می شود. به همين نسبت اغلب مواد افزودني صنعت لاستيك نيز به صورت واردات است. با اين حال ما مواد افزودني داخلي نظير فيلرهاي دوده‌اي و فيلرهاي معدني، پلاستي سايزرهاي فرايند صنعت لاستيك مانند روغن فرايند DOP, 840 Tire, Aromatic Oil را از نمونه‌هاي داخلي تامين مي‌كنیم كه حجم قابل توجهي از مواد اوليه را از لحاظ اقتصادي در برمي‌گيرد.
اين شركت در خصوص تامين بعضي از اقلام مواد اوليه با مشكل مواجه شد و مخصوصا اينكه به دليل افت ارزش پول ملي، بعضي مواد اوليه قيمت چند برابري پيدا كرد و اين مساله بسياري از شركتها را دچار چالش بزرگي کرد. بنابراين در صورت باز شدن بازارهاي جهاني به دليل تربيت نيروهاي متخصص در بخش R&D و در دسترس بودن اين منابع قابل توجه، عرصه‌هاي رقابت براي اين شركت قابليت دستيابي است. اين شركت با توجه به مشكلات تامين بعضي از محصولات مانند شيلنگ هيدروليك فشار قوي و قطعات سيليكوني به صورت كلندري به دليل تحريم هاي ظالمانه، موفق شده است كه خط توليد اين گونه شيلنگ ها را داير و به سمت توليد انبوه پيش ببرد.

بسپار- براي چه خودروسازي هايي و تحت چه استانداردهايي قطعه توليد مي کنيد؟
خطیبی: اين شركت براي ايران خودرو شامل خودروهاي خانواده پژو، سايپا براي خودروهاي خانواده پرايد و…، گروه خودروسازي بهمن، گروه عقاب شامل اتوبوسهاي داخل و خارج شهري اسكانيا مطابق استانداردهاي PSAو KES,NES,SAE و … قطعه توليد مي‌كند.

استاند

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 227 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا