اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با دکتر Christoph Schumacher، مدیر بازاریابی Arburg: در بحث زیست پایداری، پلاستیک ها مشکل نیستند بلکه خود بخشی از راه حل هستند!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این گفت و گو در ادامه مصاحبه های VDMA با مدیران صنعت پلاستیک در آستانه K2022 انجام شده است.

س. دکتر Schumacher، شما چگونه پلاستیک و طبیعت را با هم تطبیق می دهید؟
پ. از نقطه نظر ما، پلاستیک مشکل اصلی طبیعت نیست،بلکه راهی برای رسیدگی به آن است. یکی از راه هایی که می توان از رسیدگی به این مشکل اطمینان یافت اقتصاد بازیافتی است؛اگرچه بازیافت معقولانه پلاستیک ها به تنهایی کافی نیست. لازم است کاملا مراقب منابعمان باشیم. این موضوع برای ما به عنوان تولیدکننده ماشین آلات، به این معناست که در تولید ماشین آلاتمان از حداقل ممکن منابع استفاده کنیم، در عین حال مشتریانمان نیز می توانندتوسط ماشین آلات ما فرایندهایی را انجام دهند که منجر به حفظ منابع شود. پیچیدگی مشکل در این است که همواره باید کل زنجیره ارزش را در نظر گرفت. به طور کلی هدف کاهش زیست پایدار رد پای کربنی در فرایند پلاستیک است.

س. فناوری در اینجا چه نقشی دارد؟
پ. فناوری به طور غیر قابل انکاری نقش مرکزی دارد و وجود آن در همه سطوح مورد نیاز است. ما به عنوان تولیدکننده ماشین آلات حفاظت از محیط زیست و زیست پایداری را ممکن می سازیم. بدون ماشین آلات و فرایندهای ما، موفقیتی نخواهد بود. برای مثال، ما فناوری هایی را برای طراحی معقول یا چرخه های پشتیبانی توسعه داده ایم. معقول در مفاهیم اقتصادی و زیست محیطی به صورت همزمان می باشد. زیرا زیست پایداری به یک مدل اقتصادی با عملکرد خوب تبدیل خواهد شد.

س. دیجیتالی شدن چگونه در این زمینه کمک می کند؟
پ. از نقطه نظر ما، در حال حاضر دیجیتالی شدن از دو طریق کمک می کند: اول بازیافت. اگر بخواهیم زنجیره مواد بازیافت پذیر را در صنعت پلاستیک به مواد بازیافتی تبدیل کنیم، برای مثال در مورد محصولاتی که به صورت صحیح جمع آوری و دسته بندی شدند، می توانیم آنها را به صورت مناسبی بازفرایند، بازیافت و استفاده مجدد کنیم. برای انجام این کار، محصول می بایست دارای برچسب باشد، و این با کمک دیجیتالی شدن – برای مثال از طریق QR code – ممکن است. بدون شک این برچسب های دیجیتالی می بایست در فرایند تولید به کار بسته شود.
راه دوم بیشتر مربوط به ما تولیدکنندگان ماشین آلات است. در حال حاضر، ما به منظور تاخیر و کاهش مشکل بزرگ نوسان کیفیت، دستگاه های قالب گیری تزریقی خود را با تعدادی سیستم های کمکی دیجیتال تجهیز می کنیم. امروز ما همچنان در موقعیتی هستیم که کیفیت مواد بازیافتی استاندارد نشده است. هر کسی که این روزها مواد بازیافتی سفاش می دهد، دقیقا نمی داند از لحاظ ترکیبات و خواص چه محصولی به دستش می رسد. ما در این زمینه به مشتریانمان کمک می کنیم و این کمک از طریق دیجیتالی شدن است. سیستم ها و فناوری های کاربردی ما، به منظور کمک به مشتریان برای تولید محصولات کم CO2 و قابل بازیافت تا حد امکان می باشد.

س. در K2019، اقتصاد چرخشی موضوع زیست پایداری در فهرست نمایشگاه بود. از آن موقع چه چیزی تغییر کرده است؟
پ. در آن زمان بخش صنعت و کارخانجات مهندسی مکانیک آلمانی زبان فناوری های زیادی را به نمایش گذاشت و خود را در زمینه زیست پایداری توانمند معرفی کرد. در K2019 نیز ما بیان کردیم راه حل هایی برای مشکلات زیست محیطی و اقلیمی داریم، که می بایست آنها را به کار بست. ما خود مشکل نیستیم، بلکه بخشی از راه حل می باشیم. البته که این بیانات همچنان درست است. ما به عنوان تولیدکننده ماشین آلات، همواره با وظایف اجتماعی روبرو بوده و امروز آن را وظیفه خودمان می دانیم؛ که این وظیفه در قبال شناسایی مشکلات جهانی ومشارکت در حل آن است. این شامل نمایش امکانات فناورانه و مدل های کسب و کار ناشی از آن می باشد.

س. در بسیاری از نقاط جهان آگاهی کمی وجود دارد.
پ. در بسیاری از کشورهای غیر غربی و توسعه نیافته، مشکلات متفاوت از آن چزیست که ما در اینجا داریم. اگر شما درباره جمع آوری زباله ندانید، درباره چرخه مواد نمی دانید. و آنهایی که زباله هایشان را در رودخانه می اندازند، تا نسل ها خواهان جلوگیری از این کار نخواهند بود. مشارکت ما به عنوان یک صنعت،نمایش راه حل های فناورانه برای تبدیل مواد به مواد بایافتی است. این وظیفه اصل ماست. ما می بایست این آگاهی را به وجود بیاوریم که هیچ منطقی در تولید محصولات با مواد نفت پایه، یک بار استفاده از آن و دور انداختنش وجود ندارد و از این دیدگاه پشتیبانی کنیم. ما باید نشان دهیم فرایند چنین موادی چقدر ساده تر خواهد بود و در بازیافت نیز سود هست. این یک وظیفه بزرگ برای بخش صنعت و کارخانجات مهندسی مکانیک آلمانی بوده، اما در عین حال فرصت بزرگی نیز می باشد. با توجه به اعتبار خوب ما در سراسر جهان، می توانیم موفق شویم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا