اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت و گو با سید مجتبی کساییان، مدیر تحقیق و توسعه صبا شیمی آریا: باید تولید محصولات هایتک را در کشور جدی بگیریم

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت صبا شیمی آریا در سال 1383 توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) تاسیس شد. این شرکت فعالیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف صنعت رنگ و پلیمر، شامل تولید انواع رنگ‌های ترافيكی، صنعتی و پوشش‌های كف آغاز کرد. صبا شیمی آریا با هدف استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندی‌های داخلی در توسعه و گسترش فن آوری‌های نوين در عرصه صنعت رنگ و پليمر پا گرفت و با تكيه بر کادر متخصص خود بر مسير بهبود كيفيت در عرصه محصولات، خدمات و اجرا اصرار داشته است.

کساییان: سید مجتبی کساییان هستم، دکترای مهندسی پلیمر گرایش رنگ. تحصیلاتم را از سال ۸۳ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر شروع کردم و سال ۸۹ کارشناسی ارشد گرفتم و بعد از آن وارد صنعت شدم و چند سالی مهندس مشاور بودم و به عنوان ناظر پروژه لاینینگ پلی اوره که یک طرح ملی بود و در شرکت آب و فاضلاب کشور انجام می شد، فعالیت کردم. در سال ۹۸ مدرک دکتری خود را از پژوهشگاه رنگ اخذ کردم. مدتی در شرکت پوشش های محافظتی جنوب شاغل بودم و الان حدود ۱۰ سال است در شرکت صبا شیمی آریا به عنوان مدیر تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنم.

بسپار- سبد محصولات شما دربردارنده چه کالاهایی است؟ در خصوص محصولات خود، مشخصات فنی، ظرفیت ها و بازارهای هدف برای خوانندگان بسپار بفرمایید.
کساییان: شرکت صبا شیمی آریا از سال ۸۰ شروع به کار کرد. ابتدا فعالیت شرکت با تولید رنگ های ترافیکی برای نشانه گذاری جاده ها آغاز شد که بیشتر برای پروژه‌های استفاده می شد که پوشش ضد لغزش و ضد سایش می خواستند.
بعد از آن حوزه رنگ های ترافیکی به صورت تخصصی پی گرفته شد و الان می‌توانم بگویم شرکت ما جزو دو شرکت برتر رنگ های ترافیکی در کشور است. در زمینه رنگ های صنعتی هم از ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کردیم. در ابتدا تاییدیه های لازم را از مراجع معتبر مثل پژوهشگاه نفت و پژوهشگاه پلیمر و شرکت مترا در حوزه رنگ اخذ کردیم و الان در خصوص رنگ های سه لایه، رنگ های اپوکسی گلاس فلیک، اپوکسی فنولیک و پوششهای اتیل سیلیکات فعال هستیم. همچنین سعی کردیم پوشش های خاصی را ارائه دهیم و در ادامه برای تکمیل سبد محصول، رنگهای پایه آب را موازی با رنگهای صنعتی در دستور کار قرار دادیم. ظرفیت تولید ما در روز ماکزیمم سی تن رنگ ترافیکی و صنعتی است که حجم تولیدمان در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

بسپار- آینده فناوری های تولید به چه سمت و سویی است؟ شما در این مسیر چه برنامه هایی دارید؟
کساییان: مسیری که فکر می‌کنم باید برویم، تولید محصولات های تک است. در بحث رنگهای صنعتی اقداماتی انجام دادیم شرکت ما در پروسه دانش بنیان شدن است. از آنجا که پروژه دکتری من در زمینه رنگ های گرافنی بود الان در این حوزه کار می‌کنم. یعنی رنگ های صنعتی ما هم بتواند حاوی گرافن باشند و خواص ضد خوردگی و مقاومت های فیزیکی را از پوشش های نانویی بگیریم. فکر می‌کنم در چند سال آینده فروش این محصولات افزایش پیدا خواهد کرد.

بسپار- آیا نوآوری و عرضه جدیدی اخیرا داشته اید؟
کساییان: محصولات نانویی ما هنوز در مرحله R&D است ولی در حال حاضر هم پوشش های خاصی مثل پوشش های سرامیکی را تولید می‌کنیم که در انتقال آب دریا در مواردی که رشد جلبک و میکروارگانیسم وجود دارد برای لایه گذاری استفاده می شود. قبلا، خرید این مواد از یک شرکت آلمانی انجام می‌شد ولی امروز از ما تهیه می کنند و همچنین در زمینه های پوشش های فنولیک نووالاک و مقاومت شیمیایی در مواردی که اسید غلیظ و دمای بالا وجود داشته باشد تاکنون پوشش پروتکتیو ارائه نشده و ما الان در حال تولید آن هستیم.

بسپار- در خصوص تامین مواد اولیه و وابستگی به واردات با چه مسایلی مواجه هستید؟
کساییان: در صنعت رنگ به نظرم این مشکل پررنگ تر است. چون تعدد مواد اولیه زیاد است و بسیاری از هم در داخل انجام نمی‌شود و با توجه به تحریم ها مجبوریم به سختی واردات را انجام دهیم.

بسپار- بزرگترین مساله اقتصاد تولید در ایران را چه می دانید؟ بزرگترین مساله صنعت خود را چه طور؟
کساییان: در صنعت به نظرم بزرگترین مشکل تحریم‌هاست. در واردات مشکل داریم که به تولید ما ضربه می‌زند. قیمت مواد اولیه ای هم که از بازرگانی های داخلی تهیه می کنیم، مدام در حال تغییر است و باعث می‌شود بازار با ثبات و متعادلی نداشته باشیم.

بسپار- آیا صادرات داشته اید؟
کساییان: در زمینه صادرات، به کشور عراق رنگ های ترافیکی و جدولی صادرات کرده‌ایم و به کشور روسیه و قزاقستان قرار بود صادرات انجام دهیم که جنگ روسیه و اوکراین پیش آمد.

بسپار- حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی را چه قدر در حوزه بازاریابی موثر می دانید؟
کساییان: برای شرکت ما خیلی خوب بوده است. مشتریان و صنایع مختلف مراجعه می کنند و ارتباطات خیلی خوبی ایجاد شده است.
تا الان به این صورت که در نمایشگاه‌های خارجی غرفه داشته باشیم نبوده است. ولی بازدید انجام داده ایم. در نمایشگاه‌های خارجی بیشتر به دنبال تامین کننده های مواد اولیه هستیم و در نمایشگاه داخلی به دنبال مشتریان.

بسپار- نقش و اثر حقوق و دستمزد نیروی انسانی در هزینه تمام شده محصولات شما چه قدر است؟ مواد اولیه چه طور؟ آیا شما با چالش نیروی انسانی متخصص و غیر آن مواجه شده اید؟
راه حل احتمالی چیست؟
کساییان: حقوق و دستمزد، سهم زیادی در هزینه‌های تولید ندارد، اما بسیار مهم است. الان بیشتر نیروهای متخصص در فکر خروج از کشور هستند و ما در تامین نیروی متخصص مشکل داریم. در زمینه مواد اولیه اگر بخواهیم مواد اولیه را دپو کنیم باز هم هزینه بالاست و بسیار تاثیرگذار است.
شرکت صبا شیمی زنجیره تامین را اصلاح کرده است، شرکت رزین سازی را در کنار خودش تأسیس کرده که رزین های اکریلیک تولید می‌کند. تا حد زیادی در رنگ های پلی اورتان هم مشکل را حل کرده ایم ولی در حوزه پیگمنت ها و ادتیوها همچنان مشکل داریم.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 237 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا