اخبار

اختصاصی بسپار/گفت و گو با شهریار اطهری، مدیرعامل پارت رازین: صنعت ساختمان نیازمند بومی سازی در تکمیل زنجیره تولید قطعات و مقاطع خاص پلیمری است

بسپار/ایران پلیمر شرکت پارت رازین به پشتوانه نزدیک به دو دهه فعالیت در تولید پلیمرهای مهندسی، به عنوان واحد اکستروژن گروه صنعتی رازین اقدام به تولید انواع پروفیل و گسکت های پلیمری کرده است. توان تولید مواد اولیه موردنیاز و برخورداری از آزمایشگاه های خواص مکانیکی پلیمرها و همچنین واحد تحقیق و توسعه فعال در این مجموعه، از سوی مدیران این شرکت مزیت رقابتی آن برای تولید انواع مقاطع اکستروژن مورد مصرف در صنایع خودرویی، لوازم خانگی و ساختمان با استانداردهای بین المللی دانسته می شود.
گفت و گوی ما با شهریار اطهری، مدیرعامل پارت رازین را در ادامه می خوانید:

اطهری: شهریار اطهری هستم. مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت پارت رازین. ما تقریبا از سال ۸۶، انواع کامپاندهای پلیمری خاص را در شرکت رازین پلیمر تولید می کنیم و در حقیقت ایده تاسیس پارت رازین تکمیل زنجیره تامین صنایع مختلف از تولید مواد اولیه، در شرکت رازین پلیمر تا تولید انواع قطعات و مقاطع پلیمری در پارت رازین بوده است. در سال 99 اقدام به ثبت شرکت کردیم و در سال ۱۴۰۰ به روش مهندسی معکوس مقاطع پلیمری خاص مورد مصرف در صنعت ساختمان توانستیم بعضی از انواع این مقاطع را که تاثیر چشم گیری در صرفه جویی مصرف انرژی در صنعت ساختمان دارد، به عنوان نمونه‌های اولیه، تولید و تاییدیه های لازم را از مراجع ذیصلاح اخذ کنیم. در سال 1401 هم با توسعه خطوط تولید و افزایش ظرفیت موفق به کسب سهم بازار بیشتر در این حوزه شدیم و اخیرا هم موفق شدیم شرکت را دانش بنیان کنیم.

بسپار- طیف محصولات رازین در گروه مستربچ و کامپاندهای پلیمری نسبتا وسیع است. هر چند تخصصی است ولی از پایه های پلاستیک تا الاستومر را در برمی گیرد. در خصوص سبد محصولات لطفا مفصل برای خوانندگان بسپار بفرمایید.
اطهری: استراتژی کلان شرکت های گروه رازین کار جنرال نیست! به عنوان مثال یکی از محصولات هدف گذاری شده در شرکت پارت رازین، تولید انواع گسکت های TPE می باشد که در داخل کشور توسط چند شرکت معدود و به صورت انحصاری تولید می شود. با توجه به تولید انواع مواد اولیه TPE با درجات سختی مختلف تصمیم گرفتیم انواع گسکت از این جنس را که در صنایع مختلف کاربردهای وسیعی دارد تولید کنیم و در حال حاضر به عنوان یک جایگزین مناسب برای انواع گسکت از جنس PVC و EPDM در حال معرفی و فروش آن به مشتریان خود هستیم.

بسپار- چند خط تولید با چه ظرفیت هایی در مجموعه شما مشغول کار هستند؟ آیا خطوط ایرانی هم دارید؟ و اصولا دیدگاه شما در مورد استفاده از فناوری ساخت ماشین آلات در داخل کشور و واردات چیست؟
اطهری: در حال حاضر 5 خط تولید با ظرفیت ماهانه هر خط 30 تن را برنامه ریزی کرده ایم و در حال واردات و نصب آنها هستیم. ترجیح ما واردات خط تولید کامل از خارج کشور است.

بسپار- آیا دانش بنیان هستید؟ شعار امسال را در تحقق حرکت رو به رشد پلیمر کشور در بخش صنعت چگونه می بینید؟ در این سالها علوم پلیمر همواره توسعه یافته اما به نظر می رسد همگام با صنعت نبوده است …
اطهری: ما در سال 1401 موفق شدیم تاییدیه دانش بنیانی شرکت را بگیریم. ویژگی ها و مزایای انواع قطعات پلیمری به عنوان یک چایگزین خوب برای قطعات فلزی و لاستیکی همواره مطرح است و همین مزایا تضمین کننده توسعه محصولات ما خواهد بود. متاسفانه برخی موانع بروکراسی در داخل کشور، در کنار مشکلات واردات ماشین آلات و مواد اولیه، حرکت با سرعت مناسب را از ما سلب می کند.

بسپار- در زمینه تامین مواد اولیه با چه مسایل احتمالی مواجه هستید؟ و پیشنهادهایی اگر دارید بفرمایید.
اطهری: تامین مواد اولیه چالشی برای تمام دنیا به شمار می‌رود. در بحث واردات، زمانی که قبلاً 45 روز بود الان به ۴ تا ۵ ماه تبدیل شده است! به دلیل مسائل مربوط به کرونا و قرنطینه و عدم هماهنگی حمل و نقل های بین المللی. در حال تلاش هستیم وابستگی خود را به واردات کمتر کنیم که البته با هدف اصلی ما که فعالیت در حوزه های خاص است مقداری منافات دارد زیرا در حوزه های خاص هر چقدر هم که مواد اولیه داخلی باشد باز هم برخی کامپاندهای خاص وابسته به خارج است.
به صورت کلی برون سپاری در دنیا مساله مطرحی است. در ایران اما نمی شود سیاست اجرایی را که سازمان‌های بزرگ به عنوان برون سپاری پیش می‌گیرند، دنبال کرد چون ممکن است کار در یک سازمان گیر کند و مشکل‌ساز شود. خصوصاً با وجود سامانه های متعددی که باگ های زیادی دارند و کار را سخت می کنند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 238 ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا