اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با علی علیخانی، مدیرعامل گروه بسپار شیمی سپیدان: برخی کامپاندهای پیشرفته همچنان وارداتی هستند …

بسپار/ایران پلیمر گروه بسپار شیمی سپیدان با نام تجاری (BCS) به عنوان یک گروه صنعتی متمرکز بر توسعه اکوسیستم نوآوری، تولید و تامین پلیمرهای مهندسی و پیشرفته صنعتی محسوب می‌شود. این شرکت کار خود را در سال 1390 با تامین انواع پلیمرها برای استفاده در صنایع مختلف از جمله: لوازم خانگی، خودرو، ساختمان و …، آغاز کرد.
علی علیخانی یک دانش آموخته مهندسی پلیمر است که لیسانس و فوق لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکترای خود را از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران دریافت کرده است؛ و حدود 19 سال است که در صنعت کامپاند و مستربچ مشغول به کار است.

علیخانی: بسپار شیمی سپیدان یک گروه تولیدی-بازرگانی‌ست که زیر مجموعه گروه صنعتی انتخاب است و با ظرفیت تولیدی 75000 تن کامپاند و مستربچ در سال، توانسته بخشی از نیاز بازار را در صنایع پایین دستی تامین کند.

بسپار- سبد محصولات گروه بسپار شیمی سپیدان شامل چه موادی است؟ در حوزه آمیزه های پلیمری با چه ظرفیت هایی مشغول تولید هستید؟ با چه پایه پلیمرهایی؟ خطوط تولید این مجموعه چه پتانسیل ها و خروجی هایی دارند؟
علیخانی: گروه بسپار شیمی سپیدان جهت تامین مواد اولیه صنایع مختلف از جمله صنایع لوازم خانگی، خودرو سازی و …، تولید انواع کامپاندهای پلی‌پروپیلن و ABS را در دو کارخانه سپید شیمی پرتو و بسپار شیمی سپیدان ایجاد کرده، همچنین انواع گریدهای مستربچ برای صنایع از جمله صنایع فیلم و بسته بندی، گونی بافی، لوله و اتصالات و… را نیز تولید می‌کند. کامپاندهای پلی‌اتیلن برای تولید کابل و لوله هم در سبد محصولات این گروه قرار دارد.
ظرفیت تولید کامپاند و مستربچ در سه کارخانه‌ی زیر مجموعه این گروه بیش از 75 هزار تن در سال است. به یاری خدا یک طرح توسعه در ساوه با ظرفیت 120هزار تن در سال در دست راه اندازی است و امید است تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.
گفتنی است خطوط تولیدی پیشرفته در کارخانه‌های تولیدی گروه بسپار شیمی سپیدان، ظرفیت‌های بالایی مانند 2 تن در ساعت را دارند و انواع کامپاندها را تحت پوشش قرار می‌دهند، همچنین این گروه دارای یک کارخانه تولید کامپاندهای لاستیکی با ظرفیت سالانه 1500 تن در شهر اصفهان است.
در بخش بازرگانی، این گروه تامین کننده‌ی انواع پلیمرهای مهندسی و افزودنی‌های صنعت پلاستیک از کشورهای مختلف با برندهای معتبر است.

بسپار – تکنولوزی روز و آینده در حوزه آمیزه های پلیمری چیست؟ شما چه قدر همسو هستید؟ در این مسیر چه چالش هایی دارید؟
علیخانی: امروزه ماشین‌های موجود در حوزه بسته‌بندی، به سمت افزایش بهره‌وری با تعداد نیروی کار محدود و خطوط اتوماتیک پیش رفته‌اند و ما نیز درکارخانجات گروه بسپار شیمی سپیدان و پروژه‌های در حال احداث نیز، خطوط تولید را به صورت فول اتوماتیک خریداری و نصب کرده‌ایم تا نیاز به نیروی انسانی و همین‌طور خطای انسانی را به حداقل برسانیم. همچنین این ماشین‌ها با طراحی سیلندر ماردون‌های جدید و تکنولوژی‌های نوین به کار رفته در آنها باعث می‌شوند کیفیت محصول مستقیما ارتقا پیدا کند.

بسپار – حضور فعالی در نمایشگاه ها داخلی و خارجی دارید … صادرات شما در 5 سال اخیر و آینده دارای چه برنامه ای است؟ در چه کشورهایی؟
علیخانی: بله، شرکت در نمایشگاه‌ها چه داخلی و چه خارجی به صورت هدفمند تا کنون انجام گرفته است و امید است برنامه‌ریزی‌های سال جاری نیز با توانمندی‌های تیم روابط عمومی این گروه به سرانجام رسد. آنچه مشخص است شرکت‌های ایرانی عمدتا نمایشگاه‌های منطقه‌ای را شرکت می‌کنند لیکن بازارهای بین‌المللی زیادی برای محصولات کامپاند و مستربچ ایرانی وجود دارد که کمتر مورد استقبال شرکت‌های داخلی قرار گرفته است، به عنوان مثال بازارهای اروپایی و آفریقایی.
در سال کاری جاری گروه بسپار شیمی سپیدان برنامه صادرات خود را به صورت گسترده‌تری در دستور کار قرار داده و در حال حاضر حدود 30 درصد از تولیدش را به صادرات به کشورهای منطقه‌ای مانند ترکیه، عراق، CIS، افغانستان و … . اختصاص داده است. این گروه با توجه به دارا بودن حدودا 35 شرکت خارجی در اقصی نقاط دنیا از جمله آلمان، ایتالیه، ترکیه، امارات، چین، کره، ویتنام و … ، دارای شبکه گسترده فروش هم هست که به واسطه این شرایط برای صادرات در سال جاری فروش حدودا 60 هراز تن کامپاند و مستربچ را طرح‌ریزی کرده است.

بسپار _ طرح های توسعه ای آینده شما در چه مواردی خواهد بود؟
علیخانی: همانطور که در مطلب قبلی اشاره کردم، امید است با توکل بر خدا طرح بزرگ کامپاندینگ در ساوه با ظرفیت 120 هزار تن تا پایان سال به بهره برداری برسد؛ و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت ورود به تولید قطعات لاستیکی پر مصرف صنعت خودرو و لوازم خانگی نیز انجام شده و در دست اقدام است. همچنین گروه بسپار شیمی سپیدان در خصوص ورود به صنعت پلی‌یورتان و تعدادی طرح دیگر هم برنامه‌های توسعه‌ای در نظر گرفته است.

بسپار – ارتباط خوبی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی دارید. هدف چیست؟ چه دستاوردهایی حاصل شده است؟
علیخانی: در ابتدا گروه بسپار شیمی سپیدان در جهت مسئولیت اجتماعی خود تعاملاتی را با دانشگاه‌ها دارد. این مسئولیت‌های اجتماعی در حمایت از استارت‌آپ‌ها و ایده‌های دانشجویی و و اشتغال زایی برای دانش آموخته‌های جوان دانشگاهی است. همچنین مرکز “تحقیق و توسعه محصول” و “مرکز کسب و کار و نوآوری” گروه بسپار شیمی سپیدان در مجاورت دانشگاه صنعتی اصفهان، در شهرک علمی تحقیقاتی واقع شده است که سبب ارتباط بسیار نزدیکی با دانشگاه صنعتی اصفهان شده است. در همین راستا قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی با چند دانشگاه از جمله دانشگاه‌ صنعتی اصفهان، امیر کبیر، پژوهشگاه پلیمر و … منعقد شده و پروژه‌هایی نیز در حال اجرا است.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 248 ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در اواسط خرداد ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا