اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محمدصادق جامئی، مدیر داخلی شرکت رازین پلیمر: زیرساخت تولید قطعات خودرو در کشور را نمی توان یک شبه ایجاد کرد

شرکت تولیدی و بازرگانی آلیاژهای رازين پليمر (سهامی خاص) از سال ۱۳۸۶ شروع به کار کرده و در سال ۱۳۸۸ پروانه بهره برداری خود را از سازمان صنایع و معادن استان قم با ظرفیت 15 هزار تن دریافت کرده است و به عنوان يک تامين کننده معتبر پليمرهای مهندسی شناخته می شود.
هدف گذاری توليد و توسعه دانش فنی محصولات اين شرکت به گونه ای برنامه ريزی شده است تا در کنار تامين پليمرهای تقويت شده، تغيير شكل يافته و نيز آلياژهای معمول مورد استفاده در صنايع مختلف (از جمله خودرو سازی، لوازم خانگی، لوازم الکتریکی و …) کامپاندها و پليمرهای مهندسی با خواص ويژه نيز قابل ارايه به مشتريان اين شرکت باشد.

جامئی: محصولات رازین پلیمر شامل طیف وسیعی از کامپاندهای پلیمری بر پایه پلیمرهای مهندسی است. از تولیدات شرکت ما می توان به انواع کامپاندهای بر پایه پلی آمید 6 و 6.6، پلی آمیدهای تقویت شده با الیاف، پلی آمیدهای مقاوم و همین طور گریدهای مختلف PBT اشاره کرد. PBT هایی با 15 تا 50 درصد الیاف و همین طور گریدهای ساده و مقاوم به ضربه این رزین.
محصولات دیگر این شرکت شامل آمیزه های مختلف پلی پروپیلن است، شامل پلی پروپیلن پر شده با تالک و هم چنین پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف. محصول جدید این شرکت هم گریدهای مختلف TPE و TPV هستند که از کاربردهای مختلف این محصول به صنایع خوردوسازی، صنایع الکتریکی و صنایع لوازم خانگی و هم چنین سایر صنایع می توان نام برد. ظرفیت شرکت رازین پلیمر، سالیانه در حدود پانزده هزار تن است که این ظرفیت تولید را با داشتن هفت خط تولید مختلف می توانیم ایجاد کنیم.

بسپار- رازین پلیمر از نخستین مجموعه های کامپاندینگ کشور بود که تولید کامپاندهای مهندسی برای صنعت قطعه سازی خودرو را آغاز کرد. در طول 10 سال اخیر (دوران تحریم، فضای پسابرجام و تحریم های دوباره) صنعت قطعه سازی و همچنین زنجیره متصل به آن از جمله صنعت کامپاندینگ چه فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته است؟
جامئی: به طور تقریبی حدود پنجاه تا شصت درصد مواد اولیه مورد مصرف در شرکت ما، مواد اولیه خارجی است. با شروع تحریم ها در تامین این مواد اولیه دچار مشکل شدیم که البته با یاری خداوند و کمک نیروهای واحد بازرگانی، مالی و مدیرعامل شرکت این مشکل رفع شد. البته هزینه های خیلی بالایی نیز متحمل شدیم.
به لحاظ بررسی در بعد فروش، با توجه به شرکت هایی که مشتری ما و خریدار محصولات ما بودند و به نوعی از گریدهای شرکت های خارجی استفاده می کردند، با شروع تحریم ها فضای بازی برای ما ایجاد شد و توانستیم بازار خود را گسترش بدهیم و هم چنین تولید داخلی محصولاتی را که قبلا از خارج وارد می شد دنبال و نتایج آن را به مشتری های خود عرضه کنیم.
بعد از تصویب برجام فضای سیاسی و اقتصادی کمی باز تر شد، شرکت های اروپایی به منظور سرمایه گذاری به ایران آمدند و قرار بر تولید خودروهای جدید شد و همان طور که مستحضر هستید عمده مشتری های ما مربوط به شرکت های خودروسازی هستند. این شرکت ها به عنوان یک شرکت دانش بنیان و به منظور تامین مواد اولیه قطعات خودرو نزد ما می آمدند تا تامین مواد اولیه قطعات خودروهای جدید را انجام بدهیم. در آن زمان ما توانستیم برای این شرکت ها و خودروهای جدید گرید های مختلفی را طراحی کنیم و برای اخذ تاییدیه، این گریدها را به آزمایشگاه های اروپایی فرستادیم و توانستیم تست های مربوطه را انجام دهیم … که البته متاسفانه طی اتفاقاتی که در راستای برجام و بازگشت دوباره تحریم ها افتاد، ارتباط شرکت های خودروساز تقریبا قطع شد و این قضایا مغفول باقی ماند.
از طرف دیگر بعد از تحریم ها مجددا هزینه تامین مواد اولیه برای شرکت ما سخت تر شد اما به هر جهت توانستیم آن دوره را پشت سر بگذاریم و فضایی که در حال حاضر برای ما وجود دارد فضای جدیدی است. هم شرکت های رقیب ما و هم مشتریان ما با این فضای تحریمی بیشتر آشنا شده اند و با این وضعیت خو گرفته اند. ما همچنان توانستیم بازار خود را حفظ کنیم، محصولات را توسعه بدهیم و راه اندازی خط تولید جدید را به منظور افزایش ظرفیت محصولات مختلف داشته باشیم.

بسپار- به محدودیت های ارزی کشور و تحریم ها اشاره کردید. آیا در خصوص تکنولوژی به روزرسانی در این صنعت در شرایط موجود قابل انجام است؟ از پتانسیل بومی سازی در کشور چه قدر استفاده شده؟
جامئی: ما در شرایط کنونی تحریم هم چنان افزایش تولید داشتیم و موفق به راه اندازی خطوط تولید جدید شدیم، اما هزینه های راه اندازی و ایجاد خط تولید جدید به مراتب برای شرکت هزینه بردارتر از قبل بود. با توجه به گسترش دیدی که مدیران شرکت داشتند ما در مسیر تولید کامپاندهای تخصصی قدم برداشتیم و برای تولید این کامپاندها مجبور به به روزرسانی خط تولید بودیم، اما همچنان در بحث تامین قطعات یدکی خطوط تولید مشکل داریم. البته شروع به همکاری هایی با شرکت های فعال در حوزه ساخت قطعات یدکی ماشین آلات در داخل کشور کرده ایم. تامین مواد اولیه برای شرکت هم همچنان موضوع مورد بحثی است، چرا که مواد اولیه باید از خارج کشور وارد بشوند. در این حوزه دست ما بسته است و این امور مربوط به پتروشیمی ها و یا صنایع دیگر است که تولید پلیمرهای پایه یا فیلرها و افزودنی ها را در برنامه تولید خود در کشور قرار بدهند.

بسپار- آیا دوران کرونا بر روی تولید شما اثرات مثبت داشته یا منفی؟ چگونه؟ (مثلا در بحث بسته بندی اثر مثبت داشته، همینطور در بخش لوازم خانگی و …)

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مصاحبه را در شماره ۲۲۷ ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در نیمه شهریور ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا