اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت و گو با محمد جعفری، مدیر فروش و بازاریابی شرکت نکو بهینه ماشین: در دوران همه گیری کرونا اتفاق افتاد/ افزایش تقاضا برای تولید قطعات پزشکی و بازار داغ ماشین آلات در کشور

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر فعالیت شرکت نکو بهینه ماشین (NBM) در زمینه واردات، فروش و خدمات پس از فروش انواع دستگاه های تزریق پلاستیک و لوازم جانبی از سال 1381 آغاز و در اواخر سال 1382 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران تحت شماره 218761 رسماٌ ثبت شده است.

NBM در سال 1394 پس از 12 سال همکاری با شرکت سازنده دستگاه های تزریق پلاستیک هایشینگ Haixing)، موفق به اخذ نمایندگی انحصاری شرکت ایزومی (Yizumi)، یکی از بزرگترین شرکت های چینی سازنده دستگاه های تزریق پلاستیک شد. پس از آن سبد محصولات شرکت نکو بهینه ماشین (NBM)، روز به روز کامل تر شد و امروزه علاوه بر نمایندگی انحصاری دو شرکت مطرح در زمینه دستگاه های تزریق پلاستیک، فروش و توزیع دستگاه های بادی، قالب های تزریق پلاستیک، لوازم جانبی و انواع ربات صنعتی به سبد محصولات این شرکت اضافه شده است.
گفت و گوی بسپار با محمد جعفری، مدیرفروش و بازاریابی این شرکت را با توجه به تقاضای دوران همه گیری کرونا می خوانید:

جعفری: فعالیت شرکت نکو بهینه ماشین (NBM) در زمینه واردات، فروش و خدمات پس از فروش انواع دستگاه های تزریق پلاستیک و لوازم جانبی است و در حال حاضر مفتخر به ارائه خدمات مشاوره ای گسترده و راه اندازی خطوط کامل تولید هستیم. تخصص و تجربه بسیار در صنعت پلاستیک، خلاقیت در طراحی بهینه محصول و همکاری با شرکت های مطرح تامین کننده دستگاه، قالب و انواع ربات و ادوات جانبی مورد نیاز صنعت، ما را در بخش تولید قطعات پلاستیکی یاری رسانده و علاوه بر موارد فوق، در تولید و سفارش گیری انواع محصولات پلاستیکی با بالاترین سطح کیفی و استفاده از مواد اولیه مرغوب جهت ارائه محصولاتی متمایز به مصرف کنندگان نیز کوشش می کنیم.
این شرکت با فروش بیش از 4000 ماشین پلاستیک توانسته است با صنایع مختلف پلاستیک همکاری نزدیکی داشته باشد.
ما همواره به دنبال شناخت نیاز تولیدکنندگان و فعالان صنعت پلاستیک، تلاش جهت ارایه سرویس و خدمات بهتر هستیم. در راستای تحقق این هدف، امروز مفتخر به ارائه کلیه خدمات مورد نیاز از قبیل اجرای پروژه های کلید در دست (Turn Key) و تجهیز و اتوماسیون کارخانه توسط تیم مهندسی و خبره شرکت NBM هستیم.
اساس کلیه فعالیت های شرکت بر پایه انضباط، صداقت، دقت و سرعت پایه ریزی شده است. از دیگر نکات مهم نکو بهینه ماشین، پشتیبانی مستمر مشتریان است. این پشتیبانی به گونه ای است که استمرار تولید مشتری از اهم فعالیت های نکو بهینه ماشین بوده و حتی درمواردی قطعات یدکی مورد نیاز، برای تعمیرات از روی دستگاه های نو تأمین شده است.
این رویکرد از باور تولیدی مدیران ارشد نکو بهینه ماشین نشأت گرفته و در تمام سطوح سازمانی شرکت تسری یافته است.

بسپار- پس از پاندمی کرونا در جهان، تقاضا برای قطعات پزشکی پلیمری به شدت بالا رفت. قطعا در کشور خودمان هم از این قاعده مستثنا نبودیم. آیا در خصوص تقاضا و تامین ماشین های این بخش توسط NBM می توانید اطلاعات و آماری در اختیار ما بگذارید؟
جعفری: بله کاملا درست است تقاضا برای تولید قطعات پزشکی افزایش پیدا کرده است و NBM با توجه به پیش بینی این موضوع و بازاریابی در این زمینه ماشین آلات زیادی جهت تولید قطعات پزشکی به فروش رسانده است.

بسپار- بیشتر این ماشین ها برای تولید چه قطعاتی خریداری شده و ظرفیت تولید در کشور چه قدر افزایش پیدا کرده است؟
جعفری: بیشتر ماشین آلات در حوزه پزشکی مرتبط به لوازم یک بار مصرف آزمایشگاهی و کیت های تشخیصی و مدارات تنفسی بوده است.

بسپار- آیا برای تامین این تقاضا نیاز به ماشین های خاص و با تکنولوژی ویژه ای هم بود؟ اصولا واردات این حجم از ماشین آلات ایا با توجه به مسایل ارزی کشور و محدودیت های وارداتی با مشکلاتی مواجه بود؟ چگونه مدیریت کردید؟

جعفری: بله، اکثر این ماشین آلات سری خاص مدیکال هستند و برای ورود ماشین آلات خاص و البته با مجوز تولیدی مشتریان مشکل خاصی برای واردات وجود ندارد.
با توجه به اینکه برخی اطلاعات از سوی مشتریان محرمانه تلقی می شوند، اگر اجازه بدهید، کلیات را عرض می کنم. در بخش تولید قطعات حساس پزشکی، وزن، ضخامت و … اهمیت زیادی دارند به همین دلیل با ماشین های جنرال قابل تولید نیستند و ماشین آلات های تک تمام برقی مورد نیاز است. مثلا برای تولید سر پیپت در آزمایشگاه برای برداشتن و گذاشتن نمونه های خون زیر میکروسکوپ و … .
یا به طور مثال برای تولید قطعات خاص لوله های خون آزمایشگاهی در خلا از جنس PET حتما باید از ماشین های با سرعت بالا استفاده کرد و امکان تولید با ماشین های معمول نیست. سرعت در این ماشین ها تا ۵۰۰ میلیمتر برثانیه است یعنی حدود 5 برابر و بیشتر نسبت به ماشین های معمولی.
ما سرمایه گزاری هایی هم در زمینه تولید کیت های دیالیز، مدارات تنفسی و … داشتیم که در زمان پاندمی تقاضا برای آنها به شدت افزایش پیدا کرد.
در NBM همانطور که اشاره کردم، سه سال است تفکر Solution Provider را دنبال می کنیم. خیلی از افرادی که تا پیش از این بازرگان بودند با توجه به محدودیت های ارزی و واردات تصمیم به تولید در داخل گرفتند ولی هیچ دانش و اطلاعاتی نداشتند. کاری که ما کردیم این بود که نمونه محصول پزشکی را که شامل قطعات مختلفی بود دریافت می کردیم، از طریق R&D مواد اولیه، فرآیندهای مورد نظر، قالب و تعداد حفره، استانداردهای داخلی و خارجی (در صورت نگاه به صادرات)، نیاز به Clean Room و حتی قطعات غیرپلیمری جایگذاری شده را در قالب یک طرح جامع به درخواست کننده ارایه می دهیم. ضمن اینکه حتی در برنامه داریم که در خصوص زیرساخت های کارخانه ای، الزامات سالن ها و انبارها و نیروی انسانی و … اطلاعات لازم را در اختیار سرمایه گزار بگذاریم. این کاری ست که کارخانجات بزرگی مثل آربورگ و ENGEL در دنیا انجام می دهند. ما هم به همین سمت حرکت می کنیم.
البته در ابتدای پروژه توجیه اقتصادی طرح هم انجام می شود تا سرمایه گزار به روشنی ببینید آیا محصول با تیراژ مورد نظر و قیمت تمام شده مشخص شده، مشتری خواهد داشت و برگشت سرمایه آن منطقی است یا خیر.

بسپار- به طور کلی پاندمی کرونا تا به امروز چقدر بر روی عملکرد مجموعه شما تاثیر داشته است؟
جعفری: ما از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کردیم و در زمینه هایی که تقاضا افزایش پیدا کرده بوده رشد خوبی داشتیم.

بسپار- آیا روی تامین و تجهیز بازارهای منطقه در خصوص ماشین الات بخش تولید قطعات و تجهیزات پزشکی فعالیتی داشته اید؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 224  ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا