اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محمد حسین حاجی علیان، مدیر تحقیق و توسعه فرنام بسپار: صنعت قطعه سازی خودرو سود مناسبی ندارد

بسپار/ایران پلیمر فرنام بسپار از واحدهای قدیمی و شناخته شده در صنعت پلیمر کشور است. فعالیت خود را با نام تولیدی پارس وکیوم از سال ۱۳۶۲ آغاز کرده و با بهره برداری از سیستم وکیوم ترموفورمینگ به مجموعه ارائه دهندگان خدمات به صنعت بسته بندی پیوسته است. در سال ۱۳۷۴ با رویکرد مشابه، طراحی و ساخت اولین خط تولید ورق های پلاستیک، در سال ۱۳۷۶ دومین خط، در سال ۱۳۸۱ سومین خط و در سال ۱۳۸۷ چهارمین خط را به پایان رسانیده و ارائه خدمات بیشتر به صنعت بسنه بندی، تولید قطعات خودرو و قطعات سایر صنایع را نیز آغاز کرده است. مدیریت این مجموعه مهندس قصری از پیشکسوتان صنعت پلاستیک ایران است.
گفت و گوی ما با مهندس محمد حسین حاجی علیان، مدیر تحقیق و توسعه این مجموعه انجام شد.

حاجی علیان: بنده فارغ التحصیل مهندسی پلیمر در مقطع کارشناسی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس هستم. هفت سال است که افتخار همکاری با این مجموعه را دارم. مجموعه فرنام بسپار در حوزه‌های مختلف پلیمری در دو سایت فعالیت دارد. سایت کارخانه صفادشت قطعات خودرویی تولید می شود و سایت کارخانه عباس آباد در زمینه تولید ورق های پلیمری فعال است. شروع کار مجموعه از اوایل دهه 60 بوده و اولین محصول آن، ورق های پلیمری برای صنایع بسته بندی. از سال ۷۸ به صنعت ژئوسنتتیک راه پبدا کرد. در صنایع خودرو هم با تولید رودری در حال همکاری با این صنعت است.
فرنام بسپار در سایت عباس آباد به عنوان بزرگترین تولید کننده ژئوممبران در کشور شناخته می‌شود. علاوه بر تولید محصولات بسته بندی، تولید محصولات خودرویی از جمله قطعات تزریقی و قالبگیری بادی و به عنوان جدیدترین محصول دانش بنیان، ورق باتری سپراتور را در برنامه تولید داریم. این محصول در خاورمیانه برای اولین بار تولید می‌شود و هدف گذاری آن بازارهای داخل و کشورهای همسایه است.

بسپار- همانطور که اشاره کردید، فرنام بسپار در حوزه های مستقلی از صنعت خودرو تا بسته بندی و ژئوممبران فعالیت می کند. امروز گفت و گوی ما بیشتر بر روی تولید قطعات خودرو متمرکز خواهد بود. تولید رودری و قاب بادگیر (ترموفرمینگ) و برخی مخازن آب و تریم های داخلی از تولیدات مجموعه است.
با چه خطوط فرآیندی؟ چند خط و چه ظرفیت هایی به کدام خودروسازی ها محصول ارایه می کنید؟
حاجی علیان: برای محصولات خودرویی ما مدل های مختلف قطعات را داریم. اولین محصول تولیدی رودری‌های خودرو از جنس فیبر با روکش چرمی بوده که هنوز هم برای بازار افترمارکت در کارخانه تولید می‌شود. ما از همان روزهای اول با ایران خودرو از طریق شرکت ساپکو در ارتباط بودیم و همچنان مهمترین مشتری ما هستند. رودری های تولیدی ما برای مزدا وانت هم استفاده می‌شود که شرکت بهمن موتور یکی دیگر از مشتریهای ماست. ما ارتباط خود را با کرمان موتور در اولویت سوم و سازه گستر یا سایپا در اولویت چهارم حفظ کرده ایم. البته محصول لاینر صندوق عقب وانت پراید دارد به محصولات ما اضافه می شود که باعث می شود سایپا در رده دوم مشتریان قرار بگیرد. در کارخانه صفادشت دستگاه های قالب گیری تزریقی داریم که از ۱۲۰ تن تا ۱۰۰۰ تن در کارخانه ما موجود است که بسته به ابعاد قطعه، به کار گرفته می شوند. در کنار اینها فرایند قالب گیری بادی هم داریم که مخزن شیشه شور را برای شرکت ساپکو برای خودروهای سمند دنا ۲۰۶ و ۴۰۵ تامین می کنیم. قطعات فیبری را هم برای بهمن موتور تامین می کنیم و برای خودروی جدید اس ال ایکس که به زودی عرضه خواهد شد رودری این خودرو هم به محصولات ما اضافه می شود.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 249 ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در اواسط تیر ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

https://farnambaspar.com/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا